Vågfälla

SM0YDO

Well-Known Member
Hej vart kan man hitta beskriving på en vågfälla för 50 Hz nätfrekvens?

För inkoppling på antenningång?

mvh SM0YDO Lasse
 
Hej vart kan man hitta beskriving på en vågfälla för 50 Hz nätfrekvens?
För inkoppling på antenningång?

mvh SM0YDO Lasse

Ja du...
är det möjligen störningar du vill ha bort? :confused:
Lite "kött på benen" ger kanske svar... :)
 
Ja hej jag har fnulat ihop en Paraset mottagare med stabbad nätdel både i högspänning
med en OA2 150 V och byv 26 dioder och i glöden har jag använt mig av MUR 820 dioder
i brygga med en LM 317 T för stabbilisering av glödstpänningen till 6.3 V

Problemet är att på vissa delar av bandet när man stämmer av så får jag in
50 Hz brum .När jag tar bort antennen så blir mottagaren nästan tyst

Det surrar mer där jag hör SSB stationer radioammatörer

Jag funderade på om man kunde sätta dit en vågfälla på antenn ingången

jag har byggt enligt SM7UZC skema som man kan hitta på hanns hemsida

men i en egen låda


mvh Lasse sm0ydo
 
Det som du råkat ut för kallas för "tunable hum" och är ett problem som är kännetecknande för återkopplade mottagare. Det orsakas i korthet av att brumfält från nätledningarna i huset modulerar den inkommande signalen via induktiv eller kapacitiv koppling till signalledningarna.

Ibland kan man bota detta genom att växla polaritet på nätsladden i nätkontakten,
och genom att använda en nättranformator med statisk skärm mellan lindningarna.
Även HF-avkoppling av dioderna i likriktarbryggor kan hjälpa. Det kan också gå att motverka problemet genom att använda en kort separat jordledning till själva mottagaren, och att använda en dubbelisolerad likriktare som inte behöver jordad stickpropp.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej och tack för ditt svar jag har använt mig av två likadanna transformatorer för lågspänning
för att transformera ner och transformera upp spänningen till ca 300 V.

Jag försökte att ta ut glödspänning mellan transformatorerna men spänningen vart antingen för
låg för att LM 317 skulle kunna reglera ner spänningen eller för hög vad regulatorn klarar
av så jag tog en till trafo till glödspänningen på ca 12 V AC.

Jag har provat med att ta bort jorden ifrån nätbrunnen på apparaten och jag tycker
att modulationsbrummet minskade men jag ska undersöka det vidare.

Det är möjligt att det är bättre att köra apparaten ojordad ifrån nätet.

Drt är jämt ett äventyr att ge sig på att bygga man vet inte riktigt vad slutresultatet
är utan det är ett ständigt labbande med det hela.

När jag hade radion ståendes på diskbänken kopplad via en vridtrafo med nollan på rätt
sida på vridtrafon upplevde jag också att brummet var mindre men det var innan jag kopplade
bort jorden ifrån apparaten.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag har oxo likande probem när jag kör en, eller försöker köra en RA-190 på ett nätaggregat jag byggt. den är en Superheterodyn, så problemet är nog inte bundet till mottgartyp endast.
Det där med en vågfälla, eller spärrkrets låter ju smart men det är ju inte 50 Hz den skall spärra för, utan den överton från 50 Hz som stör dig på den frekvens du lyssnar på. Du kan ju ta bort antennen och se vad som hörs.
Jag kommer att försöka lösa probkemet genom att göra en DC till DC omvandlare och köra den på 12 Volt.
Vad händer om du kör glöden på ett batteri?

Glömde säg att jag tycker det är roligt med dessa byggprojekt som förekommer !!!!
Experimentera mera!
 
Jag minns från mina egna hembyggen på 50-talet att samma problem kunde uppkomma. Det var inte relaterat till någon särskild frekvens som jag lyssnade på, utan det hördes på varje bärvåg, mest på flankerna. Då fattade jag inte så mycket, (jag var bara 15 år) men nu misstänker jag att brummet var frekvensmodulerat.
Ditt brum låter kanske på hela bärvågen? Prova med avkopplingskondingar och ev. likströmsmatning till glöden, men det har du kanske redan?
 
Last edited:
Hej jag har en aktiv antenn som jag tänkte ta och ansluta till radion meningen tänkte jag att jag
skulle flytta ut antenn delen på verandan för ett se om det elektriska fältet minskar då och
brumnivån minskar i mottagaren.

Ljust nu så har jag letat fram några gamla fina PL 259 i försilvrat utförande med reduceringshylsa och
ett par Suhner bnc stickproppar för crimp så det är bara att åka till Elfa och köpa RG 58 ett antal
meter så det räcker ut på verandan

Jo glöden är stabilliserad och likriktad med supersnabba dioder MUR 820, jag har köpt ett
mönsterkort av Sjöström audio speciellt för dom här och dioderna och sedan stabbiliserad




med en standard regulator LM317 K som sitter på en kylfläns


mvh Lasse sm0ydo
 
Min mening med att föreslå ett prov med batteridriven glöd var att du på så vis helt galvaniskt skiljer dig från elnätet. Inte för att få stabilare eller bättre filtrerad glödspänning.

Men fanns LM317 under andra världskriget?

Ursäkta buset, jag skojar bara, och inser förståss att du har byggt apparaten som en fin replika och att nätagget är för att slippa köpa anodbatterier.
 
jag har byggt enligt SM7UZC skema som man kan hitta på hanns hemsida
mvh Lasse sm0ydo

Jag blev nyfiken på kopplingsschemat, men hittar inte hans hemsida. Är det rätt callsign?
Kan du inte lägga en länk här?

/Ingvar
 
Last edited:
Back
Top