Varför långt häng på repeaterns sändare?

Per/SM7YES

Well-Known Member
Idag när duobands crosslänk-stationer blir vanligare har vi på repeatrarna i Nordvästra Skåne lagt kort eller inget efterhäng på repeatersändaren för att göra det möjligt utnyttja crosslänk, dvs en extra "minirepeater" som i hemmet länkas till den stora repeatern längre bort. Nu med införande av subton i övriga landet har man möjlighet överväga detta men det sker helt efter tycke och smak hos repeateroperatörerna, så detta varierar.

Varför kan inte alla köra kort häng för att ge användarna denna möjlighet med att sätta upp en hemma-minirepeater mot lokala/regionala repeatrar? Dessutom kan man vid evenemang t ex på en fieldday, ordna täckning för handapparater mot den lokala repeatern. Det är då billigt och enkelt sätta upp en crosslänk på plats.

Man kan oftare vara QRV mot sin klubbrepeater även via handapparat i hemmet eller i trädgården på sommaren genom att länka via sin basstation och är alltså inte tvingad sitta i schacket för att köra mot en repeater.

Repeatern kommer få fler möjliga användare.

Man kan enkelt stärka upp en repeaters täckning på en speciell plats i skuggornas dal eller liknande.

Men jag frågar mig: Varför vill inte alla repeaterbyggare inse fördelen med detta?

Förklaring av crosslänk (crossband repeater) för den som inte har testat eller tänkt på:
En crosslänk är ju en liten maskin med t ex en 2 meters och en 70cm transceiver där man kan länka samman de olika banden så när den ena bandet tar emot sänds det på den andra och tvärtom. Så länge crosslänken sänder kan den förstås inte lyssna på det bandet som den sänder på, och en repeater med långt häng blockerar så att användaren på andra sidan crosslänken inte kan komma igenom förrän repeatern har stängt sändaren.
 
Last edited:
Lång bärvågstid på en relästation var ju på 70 talet en bra signal att trimma sitt FM bygge, eller modifierade yrkesradio mot.
Ja 1750 Hz samma sak.
Båda är idag föråldrade. Ingen bygger eller trimmar, och 1750 Hz startar flera relän på en gång
Så riktigt, YES, idag behövs inte lång hålltid, men att ändra något går ju inte.



de
FPD
 
Man kan ju lika bra göra så att repeatern sänder subton bara när den får insignal, dvs när någon talar. Då spelar det ju ingen roll om repeatern har lång hängtid, för subtonen har ingen hängtid. Bara att ställa rätt subton så funkar det. (Inget tal = subton sänds ej, tal = subton sänds.) Man kan på så sätt köra crossband mot relästationen. Fagersta gör på det här sättet.
 
Tror att till viss del så har mer eller mindre lång hängtid använts för att konkurrera ut andra repetrar på samma frekvens. När det är konds och flera repetrar far upp vid 1750 så blir den som hänger kvar längst ensam och kan då "få" QSOna.

Sedan vad det gäller subton så är nog tanken god. Den "drabbar" eller rör bara den som vill använda funktionen och för den som bara använder repetern som vanligt behöver inte ens tänka på saken. Tyvärr ses dock subtone nåt nytt och därmed inte som riktig amatörradio och därför är man emot oavsett det rör en eller inte...
 
Tror att till viss del så har mer eller mindre lång hängtid använts för att konkurrera ut andra repetrar på samma frekvens. När det är konds och flera repetrar far upp vid 1750 så blir den som hänger kvar längst ensam och kan då "få" QSOna.
Genom att repeaterns sändare sänder subton kan man utestänga andra repeatrar från sin högtalare (man aktiverar sin egen ton-squelch). Dock missas även detta av vissa repeatersändare som genom att inte sända subton även hindrar folk från möjligheten att scanna in subtonen när man vill komma in på en okänd repeater.
 
Man kan ju lika bra göra så att repeatern sänder subton bara när den får insignal, dvs när någon talar. Då spelar det ju ingen roll om repeatern har lång hängtid, för subtonen har ingen hängtid. Bara att ställa rätt subton så funkar det. (Inget tal = subton sänds ej, tal = subton sänds.) Man kan på så sätt köra crossband mot relästationen. Fagersta gör på det här sättet.

Ja detta är ett bra sätt som jag också förespråkar för dem som tvunget måste ha ett långt häng med speldosa och allt... Men när man inte klarar denna lite mer avancerade logik utan hellre har långt häng istället för kort (vilket de enklaste repeater-logiker klarar) skulle jag vilja ha en förklaring på.
 
Genom att repeaterns sändare sänder subton kan man utestänga andra repeatrar från sin högtalare (man aktiverar sin egen ton-squelch). Dock missas även detta av vissa repeatersändare som genom att inte sända subton även hindrar folk från möjligheten att scanna in subtonen när man vill komma in på en okänd repeater.

Japp. Håller helt med.
 
En liten försiktig undran,,,


Hur fungerar det för dom amatörer som vrider på stationen och öppnar repeatern någon gång om året? Blir dom inte väldigt förvirrade om repeatern faller ner hela tiden?;)

73 Håkan SM7WSJ
 
I Helsingborgsrepeaterns räckviddsområde har dessa lärt sig, och okynnesöppnarna har försvunnit. Annars var det förr ett någorlunda bra sätt att kolla sin räckvidd från bilen, ungefär som FPD beskrev i #2
 
Man kan ju lika bra göra så att repeatern sänder subton bara när den får insignal, dvs när någon talar. Då spelar det ju ingen roll om repeatern har lång hängtid, för subtonen har ingen hängtid. Bara att ställa rätt subton så funkar det. (Inget tal = subton sänds ej, tal = subton sänds.) Man kan på så sätt köra crossband mot relästationen. Fagersta gör på det här sättet.

Precis så har vi haft det på repeatrarna i Trollhättan i många år. Det fungerar ypperligt.
 
Ang Håkans försiktiga undran.
Jo detta blir förståss svårt, kanske lika svårt som att minnas vilket sidband man kör på 3750 kHz. Eller vad CW knappen är till för.
Bästa tipset är då en fusklapp som man tar fram vid detta årliga tillfälle.

de
FPD
 
Jag är för införandet av subtoner fastän jag har gammal utrustning som inte har subtoner.

Men problem medlånga hängtider och att köra korsbandsrepeater kan inte vara speciellt utbrett.

Jag vet inte någon som återutsänder en repeater med sin egen korsbandsrepeater apparat, kan det ens vara bra att uppta dubbelt så mycket frekvens med samma repeater?

Vore det inte bättre då att sätta upp EN till permanent repeater med möjligheten att länka ihop tillfälligt om behov uppstår, än att flera amatöret har egna lösningar med ständig återutsändning av den halvlokala repeatern?

Förklara behovet för mig, jag förstår inte.
 
SM2VJX, det är ett betydligt större jobb att bygga en vanlig relästation, duplexfilter är nästan ouppnåeligt för en ensam radioamatör.
Att bygga ut systemet med en Crossbandstation som reläar en eller fler vanliga relästationer ger mycket mer och är roliga experiment.
Det kräver bara en dualbandantenn och inget duplexfilter.
Givetvis kan det tyckas onödigt att använjda fler frkvenser och på flera band. Men vi har ju överflöd av frekvens och ett outnyttjat UHF band.

En crossbandstation som reläar en vanlig relästation kan tänkas vara ett tillfälligt experiment, exvis inför ett sambandsuppdrag, eller en klubbträff, vandring, fisketur, fielday, eller bara tillfälligt för en tvåtimmars promenad med handapparat. etc.

Med de enkla medel som talas om här kan var och en göra kul experiment med sin duobanstation i crosbandläge.

de
FPD
 
Det värsta jag vet är folk som vill stoppa för andra för att de inte tycker att de själva har nytta av det. Man har svårt att som entreprenör se möjligheter för andra av olika intressen. Bara för att man inte själv förs stunden har nytta av det. "Det inte jag gillar behöver ingen annan hålla på med heller", låter det som när jag talat med vissa repeateroperatörer. Men de borde ju vara intresserade av att öka trafiken på sina repeatrar och då är möjligheten med att koppla in enkla crosslänkar för att få täckning dit man befinner sig inte helt försumbart tillskott i användandet. Rätta mig om jag har fel. ;)
 
En liten försiktig undran,,,


Hur fungerar det för dom amatörer som vrider på stationen och öppnar repeatern någon gång om året? Blir dom inte väldigt förvirrade om repeatern faller ner hela tiden?;)

73 Håkan SM7WSJ

Stämmer bra in på Roys kommentar om att man inte vill ha förändring.
 
I Helsingborgsrepeaterns räckviddsområde har dessa lärt sig, och okynnesöppnarna har försvunnit. Annars var det förr ett någorlunda bra sätt att kolla sin räckvidd från bilen, ungefär som FPD beskrev i #2

Ja okynnesöppnarna är alla som "testar" repeatern. Så och repeaterbyggarna... Varför inte göra ett allmänt anrop istället så blir det mycket trevligare när man testar repeatern. :)
 
SM2VJX, det är ett betydligt större jobb att bygga en vanlig relästation, duplexfilter är nästan ouppnåeligt för en ensam radioamatör.
Att bygga ut systemet med en Crossbandstation som reläar en eller fler vanliga relästationer ger mycket mer och är roliga experiment.
Det kräver bara en dualbandantenn och inget duplexfilter.
Givetvis kan det tyckas onödigt att använjda fler frkvenser och på flera band. Men vi har ju överflöd av frekvens och ett outnyttjat UHF band.

En crossbandstation som reläar en vanlig relästation kan tänkas vara ett tillfälligt experiment, exvis inför ett sambandsuppdrag, eller en klubbträff, vandring, fisketur, fielday, eller bara tillfälligt för en tvåtimmars promenad med handapparat. etc.

Med de enkla medel som talas om här kan var och en göra kul experiment med sin duobanstation i crosbandläge.

de
FPD

Ja, som ett tillfäligt expriment, javisst, men att enskilda personer ska sätta upp varsin lösning, semipermanent , förmodligen helt okordinerat för att öka en repeaters räckvidd låter för mig som upplagt för konflikter.

Speciellt om någon börjar att återutsända det någon annan återutsänder från en återutsändare...

Vad händer när duobands apparaten hänger sig i TX läge och ägaren inte finns i närheten att åtgärda?


Gå ihop och bygg en ordentlig repeater som är permanent istället om ni vill täcka dom blanka fläckarna.
 
Och ett för radioamatörer tillfälligt experiment kan vara i tio år.

Klart som katten att alla skall jobba för att få fram så komplexa system, så avancerade system, så utveckalde och fantastiska sytem som det bara går. Det är väl det hobbyn går ut på. Att ligga i framkant på utvecklingen att få använda sin lilla hjärna för att skapa något.
Visst är det fantastiskt om det jag sänder på en viss relästation reläas ut vidare via fler steg och hörs ände nere i skåne och jag kan höra tilbaka. Det är experiment det!!!!

Klart att det är kul om en relästation kan reläa fast trafik mellan Nisse och Pelle varje kväll om de har lust att prata lite, och inte bli störda av att någon experimenterar.

Annars finns telefoner, trådbundna eller radiobundna....

de
FPD
 
Gå ihop och bygg en ordentlig repeater som är permanent istället om ni vill täcka dom blanka fläckarna.

Javisst så om jag vill ha täckning för handapparat hemma så beställer jag det hos repeateroperatören?
 
Last edited:
Back
Top