Varför RST på tester?

Det finns redan sedan länge: DX Atlas: Amateur Radio software
Ha det så kul!

73,
Jonas/SM5PHU

Den var ju lite kul! Jag är ny HAM och har inte provat contest ännu och det här programmet gör ju att man kan torr-köra lite innan man ger sig ut i hetluften.
I början var jag lite irriterad på att helgerna var mer eller mindre dedikerade åt contest på banden men sedan upptäckte jag att WARC-banden ju är contest-fria så att man kan köra ändå även om man inte tävlar.
Men jag skall allt prova contest också. Det här med inprogrammerad "5NN" kan man ju förstås fundera över, men som någon skrev här så är det ju antalet QSO som är intressant i contest. Och bara för att det är contest skall man väl inte frångå reglementet och inte ange RST. Men visst - syftet blir ju lite konstlat. Jag är väl för grön för att ha en riktigt välgrundad åsikt här men varför hänga upp sig på en sådan detalj när det verkar vara vedertagen standard "world wide"?
Det som jag däremot kan tycka är lite dåligt är att man i mer än 50% av fallen får 599 i vanliga QSO även om det är bevisligen fel - när signalen är strax över bruset och man får sända om sitt callsign flera gånger för att motstationen skall kopiera den rätt... Ändå får man 599!
// Åke
 
Om jag kalibrerar min S-meter så den visar S9 eller mer på alla signaler jag kan höra är det ok då om jag sänder 59/599 till alla ?

Isåfall är "problemet" löst.
 
Vilken bra ide - vi kanske skall tipsa alla tillverkare att limma fast nålen på S9 från början!
// Åke
 
Ärliga? rapporter

När jag kör med en hembygge som saknar S-mätaren - hur ska jag ge ärlig rapport? Många verkar tänka sig att den ärliga rapporten är det som S-mätaren visar! Om man skulle skicka en kontrollant med kalibrerad mätinstrumet till resp. station, så tror att de flesta skulle få allvarlig varning p.g.a. falskt rapportering!
OK... vad som gäller t.ex. signalstyrka så i definitionen nämns inte några mikrovolt o.d. utan som nedan (tog den första bästa jag hittade på webben):

S = SIGNAL STRENGTH
1 - Faint signals, barely perceptible
2 - Very weak signals
3 - Weak signals
4 - Fair signals
5 - Fairly good signals
6 - Good signals
7 - Moderately strong signals
8 - Strong signals
9 - Extremely strong signals

Att man rapporterar Signalstyrka 9 betyder det alltså "mycket starka signaler".
Om man skulle börja hålla på med signalmätningar vid contests så då är det inte längre något med contest att göra! Snarare något slags "snabblaborationer". En amatörradio RX är dessutom inte något precisionsinstrument!
Att 50 µV är lika med S9 är endast en fingervisning hur man ställer in S-mätaren.
Edit:
Vid vissa sammanhang säger man bara "loud and clear" vilket i amatörspråket motsvarar 59.
 
Last edited:
Bra inlägg Ejla. Jag har faktiskt inte reflekterat över att det egentligen inte är S-metern man skall gå efter.
Men jag är ju nybörjare :eek:
Man lär sig hela tiden!
// Åke
 
S-mätare som precisionsinstrument

Jag får väl krypa till korset lite grand i mina påståenden...
En välkalibrerad S-mätare är nog bästa RF signalmätare i sin prisklass.
Dock det pålitliga mätområdet är ganska begränsat. Låga resp. höga signalnivåer ger ofta grova felvisningar. Ex. "... mätarrapport till dig är fem noll", eller " du kommer 58 utan slutsteg och 59 +20 dB med steget".
 
Back
Top