Varmt nätaggregat

Nej det beskrivna sättet är inte att rekommendera!
Faktum är att det bästa är att fullständigt glömma bort att man läst texten och överhuvud taget inte fundera på att prova kopplingen.

Det beskrivna förfarandet har nog säkert både fördelar och nackdelar, men utan att ha funderat på det sådär väldigt lång stund så kommer jag på rak arm nog kanske inte på någon nackdel som inte skulle gå att hantera.

Det vore intressant om du ville utveckla exakt vad du tycker berättigar att just denna dumhet (jämfört med alla andra dumheter som "amatörer" har och kommer hitta på) helst ska glömmas bort?

;)
 
Kommer man inte åt att linda av några varv på sekundärlindningen, kan man linda dit några varv och koppla i motfas, dvs vi har då en c:a 18 V lindning, vi lindar dit 2 - 3 Volt och koppar baklänges så får vi 15 - 16 V till dioderna.
Den tråden kan vara 1,5 mm2 RK gärna en som tål lite temp dock. den blir ju så kort att spänningsfallet blir litet.

För att ta reda på varv per Volt, kan man bara smussla in exvis 5 varv en smal tråd och mäta vilken spänning man får, Då får man reda på hur många varv man kan ta bort, elelr lägga till i motfas.

Om allt är omöjligt få man stå ut med värmen.....


tänk oxo på att likriktaren blir oxo varm, sitter ofta på kylflänsen, med 30 A och 1,4 V spänningsfall per gren får vi 34 W förluster även där.
34 W är varmt det....
Förstår inte hur man tänkte i trådstartarens bild som visar massor av smådioder, okylda... Men såna tål ofta hög temp.

Tänk oxo på att ju varmare en sak är ju mer värme avleds. Dvs det behövs värme för att förlusteffekten skall kunna avledas.

SM4FPD
 
Nej det beskrivna sättet är inte att rekommendera!
Faktum är att det bästa är att fullständigt glömma bort att man läst texten och överhuvud taget inte fundera på att prova kopplingen.
OK. Finns belägg för att detta vore riskabelt, föreslår jag att inlägget rapporteras och tas bort av admin.

Jag kan tillägga, att jag provat kopplingen och den ger precis det resultat jag beskriver. Risker finns såklart om man väljer fullständigt bort i tok vad gäller tålighet för ström/effekt på tillsatstrafon, men i övrigt är jag inte bekant med nåt extra farligt.
 
Det kan verka hårt att bara kortfattat såga idén och uttrycka att den inte är lämplig utan att komma med en lite tydligare förklaring till varför. Oftast försöker jag i mina inlägg skapa en förståelse för att det ska vara lättare att ta till sig eventuella nackdelar och förstå eventuella risker som kan uppkomma.

Jag ber om ursäkt för att jag inte direkt hann med detta.

Om jag nu börjar i andra ändan så fungerar tekniken att koppla en transformator för funktionen ”buck” (sänkning) respektive ”boost” (höjning) av spänningen. En sådan transformator har vanligtvis två primärlindningar och två sekundärlindningar. När transformatorn kopplas in blir inte längre lindningarna galvaniskt åtskilda, det vill säga transformatorn fungerar som en spartransformator. Lindningarna som ligger på samma kärna kopplas in enligt transformatorns kopplingsschema så att önskad förändring av spänningen uppstår.


Om jag nu i skrivande stund förutsätter att tanken med idén var att till ett linjärt konventionellt nätaggregat koppla en liten transformators primärlindning parallellt med matningsspänningen. Sedan skulle den lilla transformatorns sekundärlindning kopplas i serie med huvudtransformatorns primärlindning i avsikten att sänka spänningen?

Javisst kan det fungera men det kräver ett väl kontrollerat val av ingående komponenter (främst transformatorer) och att utföraren kan mäta upp funktionen som helhet. Det är även bra om utföraren är väl förtrogen med vad man ger sig in på.


Nackdelar kan diskuteras och jag tänker inte gå in på något teoretiskt djuplodande men ta en funderare på nedanstående och om det kan innebära problem.

En liten transformator med laminerad plåtkärna har ofta en tomgångsspänning på sekundärsidan som ligger 40 – 50% över märkspänningen.

Vad händer vid spänningstillslag om till exempel huvudtransformatorn är av ringkärnetyp och den lilla transformatorn har laminerad plåtkärna?

Kommer verkligen den valda lilla transformatorn att fungera som transformator under inkopplingsförloppet?

Finns det risk för oregelbundna transienter som blåser stabbkretsar, likriktare eller triggar eventuell ”crowbar”?


Elsäkerhetsmässigt kan den troligen bara vara farlig om byggaren struntar röksignaler eller i beröringsskydd för nätspänning:)
 
...det kräver ett väl kontrollerat val av ingående komponenter (främst transformatorer) och att utföraren kan mäta upp funktionen som helhet. Det är även bra om utföraren är väl förtrogen med vad man ger sig in på.

Jag ser nog inte hur det nu aktuella "sågade" förslaget skulle skilja sig i säkerhetsmässig princip från något som helst hembygge, projekt eller modifikation som innefattar nätanslutning i någon form?

Saknas förtrogenhet med vad man ger sig in på, om det så är elektronik, båtliv, motorcykelåkande eller nästan vilken verksamhet som helst, så kan det också bli farligt...

:)
 
Ser bra ut, ja polskruvar och bananpluggar skall vara av god klass om man vill köra 20 - 30 Amp.

För att tjata lite minnen från SRS, så hände det att riggar kom tillbaka, med garantianspråk om för låg effekt.
det kunde vara så att man använt de enklaste banankontakterna med en skruv som gick sönder om man drog åt den, med så smalt hål för tråden att bara delar av kardelerna gick in i hålet, och allt dåligt som finns i billigast möjliga högtalarbananer från 50 och 60 talet.
Ännu värre var det med simpla cig pluggar i bilen och förhoppningen att dra 22 Amp och få ut 100 W..
Med rätt anslutning funkade apparaterna alltid och gav glatt sina 100 Watt.

20 - 30 Amp är mycket om man inte vill ha spänningsfall. Respekten för detta saknas ofta.

SM4FPD
 
Här är en bild på ett som är original. Det på bilden i mitt förra inlägg har jag "petat" lite i

Detta är alltså orört.

Imorgon kan jag ordna en "Belastningstest" med uppmätning av temperatur med värmekamera.
View attachment 10939

Lödningarna är inte så snygga, dessutom med en del kardeler utanför.. Får anses som äkta Cinesium !

View attachment 10940


View attachment 10941
Jag har ett exakt likadant där lytarna har poppat och jag fick byta alla! Det luktade hemskt!
 
Ang värme i linjära nätaggregat.
Vänta bara till i sommar när det är 25 - 30 grader C i radiorummet.
Går det inte att ta i agget nu så lär man bränna sig i sommar.
Ja nu är det ju år sedan tråden startade, minst en sommar har gått, men en fläkt är ju bra.

An fläkt på lockets ovansida, som blåser in luft, givetvis är det svårt att kyla trafon som ju är massiv, men ofta finns det gälar och kanske hål vid kylflänsen där luften kan gå ut och på så vis även lufta kylaren på utsidan.
Likriktaren, i detta fall en näve dioder, 30 Amp vid 1,5 V spänningsfall ger lite värme även det.

Ovanligt med kondingar, som tappar livsgnistan, men det går ju att få tag på billigast möjliga vid tillverkningen av massprodukter.

Däremot har jag sett så dåliga lödningar på elektrolytens lödöron att det blivit varmt där, värme som sedan fortplantat sig in i kondingen .

SM4FPD
 
Back
Top