Veckans spaning: Renässans för 2-punktsantennen?

2 W Br eller PM7D var en tidig "manpackstation"

View attachment 11436
Jag har en sån! Beatoscillatorn har dock slutat fungera. Två packar med reservrör också så jag klarar mig ett tag :). Kommer ihåg hur jag lyssnade på Hitchhiker's guide to the Galaxy, med Peter Jones' berättarröst, från BBC på 5975 kHz. Jäklar det borde varit 70-tal? Tempus fugit verkligen.

Det är egendomligt mycket luft i själva skalet. Den borde gått att klämma ihop åtminstone en tredjedel.

Min pappa Lars, -6HRI, hade en också i början av sin karriär, 70-tal igen. Han fick den från Egon, -6DOA, båda nu SK. Jag minns hur han lutade hela burken för att få stavantennen ut genom balkongdörren så den lutade mot balkongräcket. Vet däremot inte om han fick några andra QSO än med Egon.

Fick tag i ett principschema (utan mätvärden) på något sätt. Är det nån här som har någon av Tygavdelningens instruktionsböcker för den så hojta!
 
Ra 200 och 2W Br är ju tveklöst riktiga portabelriggar, om än inte ergonomiskt färdigutvecklade.... Den senare träklumpen köptes på Överskottslagret men jag fick aldrig liv i den. Gamla Överskottslagret var en Riktig Butik som sålde jättebra grejor för nästan inga pengar alls. Mycket av min tidiga skogsutrustning kom därifrån. En Jawa 350 MC fullt fungerande för några hundralappar t.ex. Den användes sommar som vinter och klarade av att transportera fyra personer :)
 
Detta inlägg är OT med hänsyn till den diskussion som utvecklats, men ändå inspirerat av SM5MX originaltext (roliga saker i QTC). I januarinumret fanns ett tips om att man kan bygga ett dammskydd till buggen. Äntligen fick jag läsa något där jag känner att jag ligger i framkant på utvecklingen. Min glassburk från Ica, Tiramisú 454 gram, sitter som gjuten på min Bencher. Ett litet urtag för sladden var enda modifieringen av originalet som behövdes. Det bara funkar, år efter år. Den som vill experimentera lite kan ju prova andra smaker!
 

Attachments

  • Tiramisu.jpg
    Tiramisu.jpg
    74,1 KB · Views: 23
Back
Top