Vilken radio ska jag välja?

Det har förekommit rekommendationer om QRP-riggar. Att beakta dom har max 10W ut, oftast enbart HF, dvs inte 2m och 70cm. Vill du köra 100W så blir det att köpa slutsteg och det brukar röra sig om en 3000 KR. Om det är en första rig du ska ha så gå inte på det mycket dyrare alternativet. En IC-703 och slutsteg hamnar du på cirkus 13000:-. En IC-706 just nu från Generalagenten SRS AB 8500:- och då har du 100W på HF, 50W på 2m och 20W på 70cm. Att jag skriver om 703 och 706 är att jag har/har haft bägge. Andra riggar vet jag inte såmycket om. En sak vet jag och det är att 706'an sålts i mängder i Sverige och det kanske säger lite.
 
Fritt ur minnet:

*Plats för två extra filter (istället för ett)
*Möjlighet att att installera UT106 DSP
*Mer effekt på VHF (20W istllet för 10W)
*Bättre LF-ljud
*Avsevärt bättre känslighet utanför amatörbanden på VHF
*Kylfläkten går inte lika ofta (men den går ofta ändå)
*Något förbättrad ergonomi (det kom väl en knapp för att stega ner i band istället för att bara kunna stega upp)

Det var alltså ganska stora skillnader mellan 706 och 706 MKII

73 de SM0SSJ Anders (Nöjd IC706MKII ägare i snart 10 år)

Som ni vet måste man vara aktiv på radion för att kunna avgöra hur de fungerar och det är jag både på 2m/70cm/kortvågen:D
Det är ett bra pris på IC706MKIIG, så passa på:) Som tidigare är det en konst att förstå sig på och sända med QRP, men man lär sig. Att bara skriva bevisar inte att man hanterar olika radio, man måste vara aktiv och testa:D

Mvh Janne;)
 
Jag glömde tillägga att 706'an funkar alldeles utmärkt som scanner också. Bra känslighet och hastighet.
 
IC706MKIIG passar fint som både bas och mobilstation SA7BBP Peter, du kan ha mycket glädje av en sådan station. Lite synd att det inte är inbyggd tuner i stationen, men det har en IC703. Men det finns ju även andra bra mindre stationer, det är alltid svårt att kanske välja rätt. KENWOOD TS-480SAT är en bra station, vet flera som har och haft en sådan station, de var mycket nöjda. Vi får hoppas att fler aktiva amatörer kan ge dig tips om vad du skall välja, lycka till:)

Mvh Janne SJ6J
 
Antenna tuner eller inte. Använder du avstämda antenner så har du inget större behov av diverse antennatuners. Då pratar vi enbart om HF. Till 2m och 70cm är det avstämda antenner som gäller. Bättre en avstämd antenn än lura radion att du har en avstämd antenn. Det finns alltid ett pris att betala när du använder en avstämningsenhet och det är effekt.
 
YEASU FT-897D har jag provat Peter och den tyckte jag inte om, mycket brus i den på kortvågen. En tuner kostar inte så mycket, LDG har prisvärda fina. Som du vet har man väl inte en avstämd antenn till alla frekvensband, då får man ha stor tomt:D När det gäller 2m/70cm är det lätt att tillverka en GP, billigt:) Som aktiv amatör har jag en mycket bra dipol som fungerar mycket bra:D

Mvh Janne
 
När man är ny så är det förnuftigt att skynda långsamt. Snickra ihop en enkel dipol för det frekvensband du är intresserad av och börja dina erfarenheter med denna. När du har fått "upp ångan" och känner att det känns bra kan du gå vidare till andra band och kanske fixa ihop en multibandsdipol för aktuella frekvenser. Väljer du att gå köpevägen för dina antenner så kommer du att bränna ett flertal tusen kronor istället för att klara dig med någon hundring. Dessutom får du ju erfarenhet som du definitivt inte får om du köper allt.
 
Hej!

Är relativt ny radioamatör som vill komma igång på kortvågen. Men jag kan inte bestämma mig för vilken radio jag ska satsa på. Jag väljer mellan dessa:

ICOM IC-706MKIIG
YEASU FT-897D
YEASU FT-857D
KENWOOD TS-480SAT

Tacksam för råd, tips och erfarenheter.

Köpa nytt eller begagnat?

73 de SA7BBP Peter


När det gäller att köpa nytt eller begagnat, så är det kanske lika bra att att köpa nytt med garanti. Skulle än en gång tro att IC706MKIIG vore ett bra val för dig, det är en väl framtagen radio. Nu är det ett bra Julpris på en IC706MKIIG och då kanske du har pengar över för att köpa en bra tuner. Multibandsdipoler är knepiga och kräver oftast en tuner, montera istället ihop en dipol för tex 80m, eller välj själv var du kommer att sända mest. En bra tuner har du alltid nytta av och det klart att du bygger ihop dina egna antenner:) Du kan även bygga en G5RV, har kört ihop mitt DXCC med en G5RV. Det vara inga svårigheter, körde på 15m/12m/17m/20m och fixade lätt DXCC med en G5RV, en bra antenn:) Men du behöver en tuner till en G5RV, men det som är bra är att du endast har en trådantenn. Du är ny amatör men du kan lika mycket som många andra amatörer, så prova dig fram, det gör övriga:)
En del skriver bara på forum och är inte aktiva på amatörradion, hur vet de vad som är bra eller dåligt:D

Mvh Janne
 
När det gäller att köpa nytt eller begagnat, så är det kanske lika bra att att köpa nytt med garanti. Skulle än en gång tro att IC706MKIIG vore ett bra val för dig, det är en väl framtagen radio. Nu är det ett bra Julpris på en IC706MKIIG och då kanske du har pengar över för att köpa en bra tuner. Multibandsdipoler är knepiga och kräver oftast en tuner, montera istället ihop en dipol för tex 80m, eller välj själv var du kommer att sända mest. En bra tuner har du alltid nytta av och det klart att du bygger ihop dina egna antenner:) Du kan även bygga en G5RV, har kört ihop mitt DXCC med en G5RV. Det vara inga svårigheter, körde på 15m/12m/17m/20m och fixade lätt DXCC med en G5RV, en bra antenn:) Men du behöver en tuner till en G5RV, men det som är bra är att du endast har en trådantenn. Du är ny amatör men du kan lika mycket som många andra amatörer, så prova dig fram, det gör övriga:)
En del skriver bara på forum och är inte aktiva på amatörradion, hur vet de vad som är bra eller dåligt:D

Mvh Janne

Janne
Du har helt rätt G5RV är ju en antenn som behöver just tuner.

Har du även balanserad utgång på din tuner?
//Lars
 
Ja du Peter du hittar nog den radio du söker, har bara lämnat en del fakta till dig. Nu får experterna fortsätta att ge dig råd, hoppas att de inte missar sitt Juläpple:D


Mvh Janne;)
 
Hej!

Är relativt ny radioamatör som vill komma igång på kortvågen. Men jag kan inte bestämma mig för vilken radio jag ska satsa på. Jag väljer mellan dessa:

ICOM IC-706MKIIG
YEASU FT-897D
YEASU FT-857D
KENWOOD TS-480SAT

Tacksam för råd, tips och erfarenheter.

Köpa nytt eller begagnat?

73 de SA7BBP Peter

"Ladda" några kronor till och köp en Icom 7000, den är lite modernare och "roligare" än både 706 och 480 SAT. Fördelen med Kenwooden är förstås den inbyggda tunern. LDG 7000 är en prisvärd tuner som passar bra ihop med Ic 7000.

Mvh. Roger
SM5H
 
Tack för alla svar, mycket värdefullt! Efter att ha beaktat dessa och fått testa den lokala amatörradioklubbens Kenwood TS-480SAT blev det en sådan, lätt begagnad och med garanti hos en återförsäljare. Hoppas den kommer till veckan! ;-) Jag valde Kenwooden bl a för dess fina användarvänlighet och stora display, bra ljud samt inbyggd antenntuner. Priset var även rimligt. Skulle jag valt en ICOM eller Yeasu skulle jag fått lägga till några tusenlappar för en extern antenntuner, men jag hade samtidigt fått 2 m/70 cm. Nu har jag en separat 2 m rig så jag inte missar något... ;-) Jag har byggt en dipol för 80 meter och har redan kört ett par QSO på Kommunjakten - fungerar alldeles utmärkt! ;-) Hoppas jag blir nöjd, annars går det alltid att sälja den vidare.

Med önskan om en God Jul!
 
Har returnerat Kenwooden. Den hade många plus, men saknade 2 m & 70 cm, scannermöjlighet på t.ex. 79 MHz, NFM på 29 MHz (för repeater) och 1750-ton (manuell och minst 1-3 sekunder). Dessutom var den inbyggda antenntunern lite klen, en extern kan avstämma ett betydligt större område. Blir nog en ny ICOM IC-706MKIIG, vilket många föreslagit... Efter att ha rattat runt en del så förefaller det vara mest trafik på 80 m, förutom den lokala 2 m repeatern, så jag avstämmer dipolen i väntan på en LDG antenntuner.

Någon som vet var man kan köpa eller ladda hem program till 706:an?
 
Back
Top