Vindsantenn, igen

Drutten

Well-Known Member
Hej
Jag har haft en tråd där jag ställer en massa frågor om antenner och speciellt om antenner som man kan sätt på vinden.
Har fått massor av svar men av det så har jag fortfarande en del frågetecken när det gäller antenner.

På vinden sitter nu för kortvågen en loop som jag har med häftpistol i takstommen och hop knutningen är en 4:1 balun som är gjord för 3.5-30Mhz.
Enligt teorin så skulle det funger som tåget men det gör inte.
Dra jag ut så att bra mitten kontakten på antenkontaken sitter i så hör väldigt bra men så fort jag skruvar i den så tystnar det, jag hör bara starka signaler.


Därför komma jag nu sätta upp förutsättningen för hur jag kan sätt upp en enkel antenn.

1 Det utrymme jag har en tom bit som sträker sig 28 m från en sidan till den andra.

Nu är frågan hur vet jag vilken frekvens jag ska lägga mig för att få den dästa täckning ffrån 1Mht till 30 Mhz?
Kan jag ta en kabell på 88 m och göra den med en spole på båda sidorna.
Det här en del frågor jag har
Mer kommer, det här bara början
 
Skall du bara lyssna med antennen behövs inte balun, testa ta bort den och koppla direkt till koaxkabeln om du har en sådan som matarledning till radion. Längden har ingen större betydelse så länge det är bara för mottagning, ta så lång tråd du kan.

Jag skulle hellre spika tråd och kabel med kabelklammer i plast med stålspik än att använda häftpistolen. Det är lätt att man kommer fel med häftpistolen och kör klammern igenom koaxen t ex..

Du kan ju berätta vad det är för balun, färdrigköpt eller har du gjort den själv, lindat och kopplat rätt?

Antingen är balunen felaktig eller så är koaxen felaktig, kolla så det inte är kortslutning eller avbrott. Innan jag drar upp en antenn kollar jag alltid all materiel, kontakter m.m. så det är OK, okulärt och med lämpliga instrument och/eller radio, swr mätare och konstlast. Det tar bara några minuter, men spar massor av tid, svordomar och besvär...
 
Last edited:
Hej

Jag har köpt den balunen EBAY

Sedan har jag varit försiktig med hur jag häftat upp kabeln runt vinden har även kollat så att inte matarkabeln upp till vinden är skadad, även kollat med ohmmätare så att inte löddningarna på kabeln är kortsluten.

Om det hade varit kortslutning någonstans skulle inte antenntunern kunnat få en bra swr.
 
Med tanke på att du hör signaler med enbart mittstiftet inkopplat så fungerar ju antennen. Det måste vara något fel "på vägen".
Jag har själv varit med om samma fenomen, fast där hade antennen fungerat tidigare. Det gick att stämma av med tunern, men urusel mottagning. Det visade sig att mittledaren på koaxen var av vid antennen. Så, det går att stämma av även med en trasig koax.

Prova utan balun.
Prova utan koaxen (med tunern och radion uppe på vinden).

Det är nog bättre att försöka hitta felet på den befintliga antennen innan man börjar om från början.
 
Jag tror vi får bena upp det hela lite.
Till att börja med vill jag säga att jag inte tror på antennkonstruktionen/matningen som sådan. En 4:1 balun kan omöjligen göra någon människa glad inom det frekvensområde du önskar och/eller den impedansanpassning du önskar åstadkomma, med den loop-antenn du beskriver.

Att använda en balun för att hjälpa riggens AT att stämma av (vilket i praktiken blir dess främsta uppgift i ditt fall), är enbart att angripa symptomen istället för problemet!

Du skulle kunna få loopen att fungera bra på ett (1) band, med rätt längd och 2:1 balun eller med kvartsvågstransformator av 75 ohm koax, men då tappar du din ide' om multibandsfunktion.

Automattunerna i alla moderna riggar är ingen matchningsenhet, i egentlig mening, utan en möjlighet att inom ett relativt snävt område, impedansanpassa till sändarens 50 ohms utgång. Mest för att sändaren ska förmå att leverera sina 100 W ut i antennkabeln...

Som sagts så många gånger tidigare i olika trådar, för att få ett så effektivt antennsystem som möjligt med den vindsantenn du beskriver, mata högohmigt! Med stege eller bandkabel och investera i eller bygg en riktig avstämmare som du då har nere vid stationen.

Du slipper då bekymra dig om vare sig baluner eller exakta trådlängder på din antenn. Stäm av och kör - på det band du önskar! Den lägsta frekvensen du kan använda med hyfsad effektivitet är där trådlängden i loopen är ungefär lika med våglängden.

Kan inte annat än beklaga att just baluner i olika omsättningstal, tycks ha fått en plats som universalmedicin för antennanpassning/matning under senare år. Baluner är bra - när de används till det de är tänkta för!

GL & 73/Lasse
 
Last edited:
kan bekräfta det SM3BDZ skriver, kör själv med en random längd uppspikad på takstolarna matar med 420ohm band kabel och tunar med en balanserad mfj tuner, jag har det iof väldigt lätt då jag bor i ett enplanshus med vindsutrymmet lättåtkomlig ovanför mig så frågan är som i frågeställarens förutsättningar så verkar det inte vara så lätt att dra en bandkabel till radio, hur skulle det funka att sätta vi säger en ldg autotuner i antennens matningspunkt, förlänger tuning knappen på tunern så man kan trycka på tune nere vid radion, hur skulle det funka?

vi säger en Z-100Plus som tunar 6-800ohm, vissa band kommer naturligtvis bli mer högohmiga än så så man får räkna med att några band inte går att tuna, är det någon som har erfarenhet av detta.

@ Drutten googla ofc dipole, där kan du får åtminstone 4 band matad med vanlig koax på ditt tillgängliga utrymme eller mer om du viker benen.

4-Band: 40, 20, 10, & 6 meters. 68 feet (23+45) long.
7-Band: 75/80, 40, 20, 17, 12, 10, & 6 meters. 135 feet (45+90) long.
8-Band: 160, 75/80, 40, 20, 17, 12, 10, & 6 meters. 270 feet (90+180) long.
 
Jag tänkte skriva mina tvivel om baluner och autotuner men avstod ...

Men en sak till kom jag att tänka på, plåttak på huset kan inverka en del. Jag vet inte hur det är i detta fall, men lätt att förbise.
 
Back
Top