Vintage-radio nät?

Modulationen är typisk för Drakes kristallmikrofon, beskuren i basen men med god tonbalans. Nästa gång får vi väl höra din T-4XC som jag lyckades skrämma liv i. Här var der rörbestyckad AM med Geloso VFO, Heath DX-40, hembyggt slutsteg med tre 813 och Drake R-4B mottagare.

Lennart
 
Här var der rörbestyckad AM med Geloso VFO, Heath DX-40, hembyggt slutsteg med tre 813 och Drake R-4B mottagare.
Det lät fint trots en hel del stationer runt om, hade 4 kHz-filter och AM-detektor på R-4C, har även 6 och 8 kHz, men det blev lite stökigt ljud med 6 kHz. Det är ganska sällan nu mer man lyssnar på AM-QSO, det är lite ovant att ratta filtren rätt i början, men kanske vi skall ha en lördag dedicerad till AM, vi lär vara en del som kan köra skärmgallermodulerad AM på våra Drakar, (nu när det är Drakens år).

Jo absolut, T4XC står uppställd nu och färdig att köra igång!
Det var en välvårdad "line up", jag staplar mina i höjd. Det har nog inte varit så fint på mitt bord sedan jag köpte bänkskivan till radiorummet för 35 år sedan... :rolleyes:

I övrigt är det intressant att notera hur konditionerna varierar på de avstånd vi kör, och de antenner vi har. Klart starkast idag hos mig var Michael -GLD, och Per -OTH hördes 55 efter första passet, (som jag inte hörde något av).
 
Jo absolut, T4XC står uppställd nu och färdig att köra igång!
Polerat skrivbord och vackra apparater.... Lite som den klassiska Heathkitkatalogen.
Undrar dock om inte ett allt för blankt skrivbord verkar förminskande på kreativiteten.... ;)
 
Hej!

Skolkade från sammankomsten idag.
Har under veckan varit på annan ort och haft föreläsning/sammankomst och var illa tvungen att packa ur bilen och försöka få reda på alla elektronikprylar, instrument och allsköns bröte...
 
Jag är på, får se om nyrenoverade Heathkit HA-14 behövs.
Drake C-line som vanligt, och så klart "Kortvågshanboken" av John Schröder vid sidan, uppslagen med Storcirkelkartan (sid 39) över Europa så man kan följa hur konditionerna förändras och följa med i kapitlet "Beräkna själv DX-chanserna", nu när vi har solfläcksmaximum.

Dock kommer jag inte ha vit skjorta och slips/fluga när jag stämmer av anoderna...
 
Någon med bra teaterröst kan väl deklamera något stycke ur Kortvågshandboken så vi kan tänka tillbaka på mannen som gav oss ljus under vår förvirrade ungdomstid...

Självklart duger endast oförfalskad skärmgallermodulering....
 
Det blev 7165kHz som gällde idag. Alltid trångt på 40m på lördagar men med lite smidighet i VFO:n så funkar det...
Vi blev 6 stationer med bra signalstyrka vilket är klart godkänt...
 
Skit bakom spakarna här. Fick igång allt precis när ringen var slut. Lyssnade dock på alla på min TS-120. Alla gick in kanonfint, de flesta med 59 plus. SM0GLD’s nya mikrofon lät smäktande bra.
 
Last edited:
Back
Top