Wireless SET-19

SM4FPD

Well-Known Member
Nu har lusten kommit och jag har äntligen släpat upp min gamla SET-19 MKII med rysk text på operationsbordet.
Först och främst, det finns en Svensk SET-19 sajt : SET 19
Där kan man se vad det är för något och läsa tips.

Jag finner ganska snart att omformaren för ett väldigt liv, den har kullager och omfettning av dessa gör sen att den går tyst och fint. Rätt kul med en roterande omformare omed 12 Volt in som compundmotor, ut 275 V och 500 V från två seriegeneratorlindningar. Tre uppsättningar kol, tre kollektorer. Vilka grejer man gjorde! Efter hand kommer mottagaren fint till liv, en trafo till högtalaren ger full LF styrka, den låter som den skall. Bred, dålig BFO, men det går att höra SSB. Skithäftig känsla för att inte tala om doften.
Igår kväll var det sändarens tur, 5 Watt i AM, 5 Watt i MCW, och 10 Watt i CW. verkar OK. MCW är tonmodulerad Morse. Dvs AM som sänder Morsetecknen som en ton. Brett och fint. CW är vanlig hackad bärvåg.
Nu skall jag leta fram den där mikrofonen med gummitratt som skall ligga någonstans. Min avsikt är att komma igång på 1995 kHz. Eller 3780 kHz, SET-19 går ju 2 - 8 MHz men 5 kHz under kanten bör gå. På den frekv, brukar man ju köra RA-200 i AM.
Det vore kul om det finns någon annan som har en SET-19 eller minnen av denna, och som kanske kan komma igång.
Eller får lite inspiration nu.
Med 275 V anodspänning på telegrafnyckeln är det spännande att köra Morse.
Vi talar om en transiver för tre band som var aktuell i början av 40 talet.
HF 2-8 MHz
VHF 235 MHz
LF som intercom mellan personal i krigsfordon.


Det mest fantastiska är att inga relän, inga pottar, inga omkopplare hade minsta glapp, efter 65 år. Massiva silverkontakter är nog hemlighten. Men planteväxlar fick jag lov att smörja om.

Jag saknar den stora 12 poliga pluggen så om någon har en liggande så....

de
SM4FPD
 
Hej Roy
Jag har en Set 19 i mitt museum. Radion har engelsk text och omformaren rysk text. Har inget kablage. Men för några år sedan så gjorde jag ett provisoriskt kablage och drog i gång den. Körde några QSO på 80 m AM. Sedan hände något och jag vill minnas att känsligheten försvann. Hade tappat lusten att fortsätta så jag ställde den på hyllan igen. Den var väl ganska risig.
 
Min SET-19 MKIII är alltid uppkopplad. För SKED behövs 30 min förvarning. Jag kör mest 40 meter och på detta band hade jag gärna sett att stationen hade en HRO-mottagares VFO-utväxling...
Jag gillar också den roterande omformaren, den sprider både ljud och oljud. Längsta QSO är fortfarande N.J. på ostkusten. Har en dröm om att hitta en likasinnad WS-19-ägare i ZL för att prova LP på 40 meter.

Synd att det inte finns fler aktiva WS-19 här i SM. Det är en trevlig station.

Det finns två väldigt aktiva WS-19 Groups på Yahoo förresten.



Göran SM7DLK
 
OK Göran du har en MKIII.
Den har tydligen RF-Gain så vitt jag förstått.
Jag fann igår att potten till BFO:n är felaktig och det blev helt annat ljud när jag fick BFO:n rätt.
Min MKII, byggd av RCA, men har ändå den extra planetväxel som man ser att MKII har, så det tyx finns en del varianter.

Du har inte schemat till MKIII Göran så att man kan se RF-Gainets inkoppling?
Övriga scheman etc har jag.
Jag har även en Dansk handskriven, (skrivmaskin) beskrivning av funktion per alla steg.

AM ljudet är faktiskt skapligt, och det är roligt att lyssna BC band.

Min har stått i c:a tio år sedan jag fick tag på den, och är i mkt bra skick.

de
SM4FPD
 
Mer om SET-19

Hej Roy,

Jag mailar dig lite info om MKIII som visar kretslösningar.

Det gör STOR skillnad med en RF-kontrol.
Min LF är alltid max. och regleringen sker med RF-kontrollen.

Den största problemet man upplever vid CW är annars att Pitchen är alldeles för hög när man gör en korrekt "Netting" enligt manualen.
Jag tror det problemet återfinns på mer eller mindre samtliga modeller.
Det innebär att det inte går att få en acceptabel "tranceive" inställning till motstationen.
Problemet är att en oscillator belastas olika i RX och TX mode.
Det funkade kanske mer eller mindre bra på den tiden men vi har ju andra referenser idag.
Bengt EQL och jag slet hårtussarna i förtvivlan över detta problem för några år sedan och den slutliga lösningen kan du läsa om här.
http://www.radioskolan.se/set19/artiklar/ under "Problem med Pitchton".
Efter denna Mod kommer man alltid på rätt frekvens.

GL med din "Wireless"

Göran SM7DLK
 
Hej Roy jag har läst EQL:s artikel om Wireles set-19 behövde du formera pappers
kondensatorerna i den eller gick det bra det finns några stycken sådanna i
apparaten.

mvh Lasse sm0ydo
 
Förmodligen var det någon kondensator som gick sönder i min Set 19 så att känsligheten försvann plötsligt. Så det kanske är bra att formera apparaten.
 
Hej eller att lossa tampen på varje konding och provmäta dom ohm mäta och
capacitansmäta samt formera dom kanske för att vara på den säkra sidan.

det beror ju på vart condensatorn sitter det kan ju vara en kopplingskondensator
som ska spärra för likström och ska bara släppa igenom växelström släpper
den igenom likström så är det kanske inte så bra.

Jag såg en Wireles set-19 tiill auktion på Tradera men det fanns ingen omformare
till den och dom här runda kontakterna går dom att få tag på som reservdelar
dom fanns inte med heller hur gör man?

mvh Lasse sm0ydo
 
Dom runda kontakterna verkar svåra att få tag i numera. Men det är ju inte så många ledningar i kablaget. Om man kan hitta några lödbara hylsor som man kan skjuta på varje kontakt stift så går det ju att göra ett provisoriskt kablage.
MVH
Tomas
SM0DRY
 
Den SET-19 som fanns på TRADERA såg lite risig ut, men är säkert en kul sak att labba med.
Min går än, dvs har gått i några timmar nu med omformaren och inga kondingar har lagt av. Det är säkert kondingar av olika fabrikat i olika byggen. Jag har tur tydligen. Blir någon dålig är det nog ide att byta alla, ett stort jobb men osäkerhet är inte kul.
Jag har provat AM, och som nämnts behöver man tala högt i micken. Det blir nog en förstärakre till micken, Däremot låter den utmärkt vid AM. Trimning av BFO genomförd oxo. Nu är det bygge av högtalare med trafo, mickjack etc som är på gång, dvs den blir en sk betäningsbox.
Med en 3 meter trådstump hörde jag AM knuttarna på 3780 kHz i söndags i alla fall. Ja åtminstone med läsbarhet 1......

En fråga som jag inte lyckats besvara ens med schemaläsning:
AM bandbredden verkar vara olika vid MCW och R/T, någon som observerat detta och i så fall, bygger det på MF bandbredd eller LF bandbredd? MCW är AM men för A1 Morse, R/T är för telefoni AM. det borde ju bara vara TX som är olika.
Jag har någon gång under århundradena sett någon modifiering som bygger på att man breddar MF, detta för att de skulle kunna hitta varandra lättare. Någon som har denna mod?

de
SM4FPD

de
Roy SM4FPD
 
Selektivitet.

Hösten 2005 då Bengt EQL och jag hade tillgång till ett flertal SET-19 från olika tillverkare beslutade vi oss för närmare undersöka varför vi upplevde att selektiviteten varierade mellan olika stationer.

Från mina då gjorda anteckningar plockar jag följande:

Om WS19 och selektivitet.

Wireless SET19 kom att tillverkas av bl.a. följande, Northern Electronic, Canadian Marconi, RCA Victor, och PYE. WS19 tillverkades även i Australien på licens från UK. Oavsett var ”The Wireless SET19” tillverkades utgick man från samma tekniska specifikation. Så oavsett ursprung ser i stort stationer från olika tillverkare lika ut både inuti och utanpå, mekaniskt som elektriskt (variationer i kopplingar förekom dock mellan British och Canadian Sets).

Finns det då skillnader i olika mottagares selektivitet?
Ja, det finns stora skillnader. Man behöver inte ha ”ett bra öra” för att kunna höra skillnaden mellan olika modeller. Svaret tycks ligga i lindningsdata hos MF-spolarna. Mätningar som genomfördes hösten 2005 i EQL`s labb ger klara besked om dessa skillnader.

En station uppmättes tex till:

Bandbredd i AM-läge frekv. 2,5 Mhz
-6dB 5,2 kHz
-60 dB 29,3 kHz
-80 dB 41,4 kHz

Medan en annan station uppmättes till:
Bandbredd i AM-läge frekv. 2,5 Mhz
-6dB 9,6 kHz
-60 dB 35,8 kHz
-80 dB 58,8

Stora skillnader alltså och den enda förklaringen man kan finna är att senare tillverkade stationer har MF-spolar med betydligt lägre Q tillverkade av ”solid copper wire” medan äldre stationer har spolar av litztråd och ett betydligt högre Q. Men det finns en stor flora av olika MF-spolar.

Man får intrycket att man på senare modeller avsiktligt ”försämrat” stationens selektivitet troligen för att förbättra dess AM-egenskaper.

Om man nu vill prioritera CW-trafik på 40 meter ska man nog lämna stationen orörd och istället koppla ett externt LF-filter.

Den kanske främsta förbättringen som tillkom MKIII var att den försågs med justerbart RF-gain. Mottagaren i sig har bra känslighet och man kör oftast max LF och reglerar volymen med RF-gain.

En ”svaghet” och känt fel är LF-trafon T2A. Lätt att få avbrott i denna om man kör A2. I Danmark där man använde WS19 långt efter WWII var detta problem välkänt och man tog man fram en lokalt tillverkad T2A. Väldigt tunn tråd i denna trafo och den mår inte bra av en felaktig låg-ohmig belastning.

-------

Beträffande den skillnad i bandbredd mellan M.C.T. och R.T du noterat har jag ingen förklaring till. I läge M.C.T. inkopplas V3A som därmed fungerar som en audio-oscillator och modulerar V4A.
Återigen. Man måste vara försiktig med vad man lastar LF-steget med. Ofta är original-head-set kass och man tar då vad man har liggande vilket ofta inte har rätt belastningsimpedans.


Göran SM7DLK
 
Tack Göran för bra uppgifter!!!!
Jag använder en liten LF trafo 600 Ohm till 8 OHm för att driva högtalare. MCW TX kommer inte på tal då den tydligen belastar trafon extra.
Intressant.

Min historia om SET-19 började vid 14 års ålder. Jag och en kompis tog Bussen till Karlstad och kppte varsin av en skrothandlare. de kostade 35 kr. MYCKET PENGAR då i mitten av 60 talet, med veckopeng som enda inkomst.
Jag fick igång min i RX och de var kul att lyssna på den. Kompisen verkade inte komma vidare och jag vet inte var hans tog vägen.
Några tillbehör fick vi aldrig med. Jag konstaterade att min var OK i TX, och fick mtt livs smäll när jag försökte nyckla den med ett par nakna trådar. Så det blev inga mer TX försök, det var ju oxo förbjudet att sända utan cert....... på den tiden.....
Den såldes efterhand och jag glömde vart den tog vägen. Jag började efterforska den lite för tio år sedan och fick napp, vederböranade lovade att leta fram den, men detta skedde aldrig, den ligger väl och rostar på en vind fortfarande, men jag fick tag på en annan utanför Sunne. Det är den jag har nu. Dessutom med vissa tillbehör.
Cirkeln är sluten och nostalgin har tagit över mig.


suck....

de
Roy
SM4FPD
 
Jag tänkte försöka mig på en bild, SET 19 har väldigt väl utvecklad ergonomi för att kunna användas i totalt mörker, dvs självlysande texter. Jag har lyckats med konstycket att fotografera den självlysande detaljerna, vackert va?:

Bilden visar delar av SET-19 i mörker. Tänk er signalisterna i WWII som satt och telergraferade.

Mig veteligen första bilden av radioaktiv självlysande färg.


Tack för lektionen Ingvar!

De
SM4FPD
 

Attachments

  • SET-19 delbild 1 1000.jpg
    SET-19 delbild 1 1000.jpg
    77,5 KB · Views: 304
Last edited:
Klicka på
"Redigera"
"Go advanced",
"Bifoga filer till inlägget"

(Filstorlek max 100 kB)

/Ingvar
 
Last edited:
Visst ser det "häftigt" ut, Roy!
Jag gissar att du lyste på panelen just innan du tog bilden.

Fanns det verkligen "RIT" på den radion, jag trodde det var en modernare finess. :)
Fast det står kanske något annat?
/ Ingvar
 
Det står R/T, Ingvar, vilket betyder Radio Telephony, dvs AM
Sen finns CW vilket ger bärvåg och BFO, det används för vanlig Morsetelegrafi. det finns även MCW vilket är tonmoulerad Morse-sändning. Då lyssnar man med AM. Väldigt brett och bra.... lätt att hitta motstationerna.
För att få det självlysande att lysa bra krävs att det görs rent ordentligt.
T-sprit, diskmedel, lacknafta.
Belyning med lampa med hög färgtempeatur behövs.
Jag kom på att en kraftig fotoblixt laddar upp det självlysande kraftigt. Direkt efter blixten exponerar jag kameran i 10 s, bländare 8, AF förinställt och avstängd, I ett helt mörkt rum. Givetvis kameran på stativ.
För att få "månljuset" eller "fotgenlampans" sken på fronten använde jag en liten 1 Watts glödlampa i andra änden av rummet, och genom att justera spänningen på den fick jag lagom exponering av panelen, med skuggor, dvs ljuset från "fotgenlampan" under de 10 sekunderna.
Bilden visar ett utsnitt av panelen.
Ett större antal bilder exponedes för att få lite att labba med.
Sen kan man photshoppa med bilderna för att få andra effekter.
Klickar man på bilden blir den stor.
Nästan lika kul som att köra radion.....

de
SM4FPD
 
Last edited:
Då skall vi om det går med en bild till. Helbild av maskinen:
 

Attachments

  • SET-19 helbild mörk 1000.jpg
    SET-19 helbild mörk 1000.jpg
    76 KB · Views: 348
Last edited:
Då är den provkörd on the air då.
Körde AM ringen på lördag och söndag, 3785 kHz, med min SET-19 MKII
6 Watt AM, och fick QSO med SM3, SM4 och SM5. Mot exvis RA-200. Till och med någon 59:a. Kul var det att köra radio i den roterande omformarens rogivande, men aningen högljudda surrande.
För att få upp mikrofonförsärkningen gjorde jag en fantommatning och kör med en ICOM HM-7 mic, den hade hög utnivå. Som en kolkornare.
Men visst är det brett att köra AM.
Återstår att köra Morse med den oxo.

En 67 år gammal radiostation!

Bara att börja jaga slutstget nu då. Det i samma låda med inbyggd omformare och sex 807:eek:r.

Jag kommer att försöka kvällstid på 1950 kHz och 1995 kHz framöver.

Obs att denna station har rysk text. Den byggdes tydligen som en hjälp åt Ryssarna. Att märka är att snedstreck inte används vid Rysk text, men att det var populärt i USA att använda snedstreck som ett storts allt i allo tecken. Liksom det börjar bli i SM numera.

De
SM4FPD
 
Hej !

Nu börjar det klia i fingrarna redigt... Jag tittade i alla fall (står undanställd) på min No 19 mkIII i lördags, MÅSTE nog plocka fram den o se hur den funkar.

En liten parantes, de senare utförandena av slutstegen har "bara" 4 st 807 om jag inte missminner mig.

Så småningom så hoppas jag att även komma i luften med min T-47/ART-13, det är ju lite mer krut i den sändaren. 813 modulerat med 2x 811.
Ingen som har en original roterande omvandlare till denna.... :)
 
Hej SM6OID
När du har fått i gång din ART-13 så kan vi ha köra ett QSO. Jag har 2 st. sådana som ska fungera. Fast dom står i en icke uppvärmt utrymme så det är en fördel om det är varmare ute. Jag kör med hemgjorda nätaggregat konventionellt uppbyggda. Fast det skulle vara kul att köra med roterande omformare också. Om man kör med roterande omformare så måste man ju ha ett bra aggregat som lämnar 28 V DC med hög ström.
MVH
Tomas
SM0DRY
 
Back
Top