WWII radio vad heter denna?

SM4FPD

Well-Known Member
Fick en bild av en kompis som hade fått tag på en radio jag känner igen sen Hobbyförlaget på 60 talet.
Den har tio stora knappar för att ställa in fasta frekvenser, mekaniska minnen. Och högtalaren som liknar ett spjäll, diverse kranar och rattar.
Har ett svagt minne att den skulle gå på 25 MHz FM.
Jag har bett om ev text på typskylten.
Någon som känner igen? vore kul att se om det finns läsbart om en på nätet.

De
SM4FPD
 
BC-603, mottagaren i SCR-508.

Täcker 20-28 MHz FM med 10 förinställda VFO-kanaler med 100 kHz raster.

Det fanns en tillhörande sändare, BC-604, 25 W FM, vilken mer än en förhoppningsfull "PR-amatör" vilka
köpt sådana på Hobby-Förlaget försökte få att gå som AM-sändare.
 
Jaha jag hade en gång en Folkvagen klocka som hade gröna siffror och var radioaktiv vi provade den med en geijer mätare och det sprakade i mätaren
 
Tack för info, nu går den ju att googla då.
Minns inte att det förekom någon sändare hos HOBBY förlaget???
100 kHz steg, kanaler, då bör det inte ha varit vad vi idag menar med smalbands-FM.
Idag skall vi ju köra med +-2 kHz deviation på 29 MHz, den här borde ha +-15 - +-50 kHz , med en MF på över 2 MHz blev den nog rätt bred.
Nästan lika bred som min TRIO JR599......
Förmodligen är det nog att se som skrot idag.

SM4FPD
 
Det kan också ha varit Hobbex som hade BC-604 sändaren.

Ett handfull sådana cirkulerade bland PR-kretsar i Örebro, där uteffekten på 25 W lockat köpare,
och en storebror till en klasskamrat i högstadiet hade en.

Blev uppringd av honom en höstdag 1972 med en förfrågan om jag som
radioamatör kunde bygga om sändaren till AM med VFO-styrning.
Kommer dock inte ihåg vad jag svarade.
 
Ra200 hade ett antal markeringar som var "självlysande", fast det var fosforescens har jag för mig, inte självlysande på riktigt. Däremot fanns det en sorts markeringsfärg med Radium, som användes till klockor bl.a och den var självlysande på riktigt pga radioaktiviteten. Inte farligt för användaren, men de som målade urtavlor och visare fick visst problem https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
 
Är det denna?
 

Attachments

  • F6F4BCE9-04D7-4DC6-917C-43EB5EF8A38B.jpeg
    F6F4BCE9-04D7-4DC6-917C-43EB5EF8A38B.jpeg
    5,5 MB · Views: 15
  • E7EEEB8D-D333-4F49-A33C-358C84DF823A.jpeg
    E7EEEB8D-D333-4F49-A33C-358C84DF823A.jpeg
    3,2 MB · Views: 14
Ja där var ju grejerna i HOBBEX katalogen, jag nämnde Hobby förlaget, minns inte när de bytte namn.
Kul med de tecknade bilderna i Hobbex katalogen, likt Clas Olsson (på den tiden) var de väldigt tydliga och informerande.

Något datum på tidningsartiklarna?

Ja kul med min bild på SET-19, jag labbade en del med foto och fick fram bilden med det självlysande så tydligt.
Min SET 19 står fortfarande fullt brukbar och väntar på att jag skall köra den igen. Med roterande omformare och allt.
I min avatar ser man en del av SET19 bilden.

SM4FPD
 
Det fanns ett par snarlika sändare, BC-604 och BC-684.
Har för mig att det primärt var frekvensområdet som skilde.

De använde FT-241 kristaller runt 500 kHz och multiplicerade upp deviationen.
Alla rör i signalkedjan var direktupphettade.

1698512397785.png
Undrar ifall någon försökte sig på att anod/skärmgallermodulera en sådan.

Hobbex och Hobby-Förlaget var olika företag,
fast med sammanfallande sortiment och kundkrets.
 
Jag har fått hit BC 603:an nu , för att titta på .
En tung grej, 10 mekaniska minnen. såna som bilradio hade fram till c:a 70 talet, men här är de mekaniskt tio ggr rejälare.
Allt lackat med schellac, varenda lödning nästan allt omsorgsfullt lackat.
En del trådar går genom kvartums rör, uppflänsade i ändarna, lödda på flera ställen längs vägen.
Kondingar i badkarstyp, oändlig livslängd...
Hårt sydda kabelstammar.
Kan inte ha varit gratis att tillverka såna radiogrejer.
Men det får nog räcka att se på den, knappast ide att försöka köra den, med 100 kHz kanalavstånd, en bandbredd som närmar sig kanalavståndet, inga MF filter, så expvis täcker den ju hela 27 MHz bandet på en gång...
Jag jagade kopplingsschema och radiomuseum har schemat, men oläsligt.
Som gästbesökare kan man få hem en bättre inskanning, men även den närmast oläsbar.

Vad är egentligen meningen med att erbjuda inskannade dokument som inte är läsbara?
Sånt tycker jag händer ofta, "vafför gör de på dette viset?"

Kul att se den och lukta på dess inre i alla fall.

Det finns en ute på TRADERA nu, utropspris 750 kr, inga bud, kul att se om någon köper.


SM4FPD
 
Jag har fått hit BC 603:an nu , för att titta på .
En tung grej, 10 mekaniska minnen. såna som bilradio hade fram till c:a 70 talet, men här är de mekaniskt tio ggr rejälare.
Allt lackat med schellac, varenda lödning nästan allt omsorgsfullt lackat.
En del trådar går genom kvartums rör, uppflänsade i ändarna, lödda på flera ställen längs vägen.
Kondingar i badkarstyp, oändlig livslängd...
Hårt sydda kabelstammar.
Kan inte ha varit gratis att tillverka såna radiogrejer.
Men det får nog räcka att se på den, knappast ide att försöka köra den, med 100 kHz kanalavstånd, en bandbredd som närmar sig kanalavståndet, inga MF filter, så expvis täcker den ju hela 27 MHz bandet på en gång...
Jag jagade kopplingsschema och radiomuseum har schemat, men oläsligt.
Som gästbesökare kan man få hem en bättre inskanning, men även den närmast oläsbar.

Vad är egentligen meningen med att erbjuda inskannade dokument som inte är läsbara?
Sånt tycker jag händer ofta, "vafför gör de på dette viset?"

Kul att se den och lukta på dess inre i alla fall.

Det finns en ute på TRADERA nu, utropspris 750 kr, inga bud, kul att se om någon köper.


SM4FPD

LMGTFY - "BC603 pdf"
 
Tack! detta var ju en läsbar handling med allt bra scheman etc. den hittade jag aldrig.
KUL!

Nu kan man ju studera den, ser att FM mottagaren har AGC, varför är en bra fråga, men man använder tydligen AGC för att köra brusspärren, att göra brusspärr med brusmätning var nog inte uppfunnet än, 1942.

de
SM4FPD
 
Back
Top