Yaesu FT-2000D 200W inkl FP-2000

SM2BPA

Well-Known Member
Jag har just nu bara en liten QRP-transceiver (10W) från Kenwood. Är ganska less på den.

Jag tänker alltså köpa nytt (eller begagnat nytt) - men jag pendlar mellan både "dårskap och mossighet" - hi - ...

Jag är 60 år gammal, började med amatörradio när jag var 14 år (C-cert som 15-åring) och börjar nu på allvar längta efter något STORT eller något som åtminstone är "bättre än det vanliga", nu på ålderns höst.

På LSG-communications kan man köpa Yaesu FT-2000D 200W inkl FP-2000 på 36 månaders avbetalning (drygt 100 kr/mån) med minimum ränta.

Är jag galen som funderar på det?
Är apparaten värd pengarna?

Tacksam för svarsinlägg
73 de Örjan/SM6BPA
 
Vi är tydligen årsbarn och med liknande problem.
Jag funderar på att köpa en radio som man kan växa i.
Jag funderar på ICOM IC-7400 eller Kenwood TS-2000 eller något liknande. Kravet jag har är att den skall vara stationär.
Men inte fanken vet jag vilket märke jag skall välja.
Vi får väl fundera lite och se vad vi kan komma fram till. (SAAB eller VOLVO)?
 
På LSG-communications kan man köpa Yaesu FT-2000D 200W inkl FP-2000 på 36 månaders avbetalning (drygt 100 kr/mån) med minimum ränta.

Det fattas en nolla i priset, eller hur? Annars vore det ett fantastiskt erbjudande.

De fåtal personer i min bekantskapskrets som har en FT-2000 (100W) verkar nöjda.
Har du kollat omdömen på eham.net? (länk)

Kanske kan det löna sig att kolla runt bland andra återförsäljare inom EU, men med dagens valutakurs kan det nog vara svårt att hitta ett bra pris.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Tusen Tack, Jonas!

Jag visste inte om möjligheterna på webplatsen eham.net.
Det var en ny och bra lärdom! - Tusen Tack för tipset!

Det finns tydligen mycket på Internet
som är till nytta för oss radioamatörer.

Glad påsk!
och 73 de Örjan
 
Kul att jag kunde bidra med något!

Jo, eham.net är en bra källa till information. Men man får väl ta omdömena med en liten nypa salt. Få vill erkänna att de gjort en dålig affär, så många recensioner är väldigt positiva. Och sedan finns det oftast några som är missnöjda i varierande grad. Jag tycker den senare kategorin är mest intressant att läsa.

Lycka till!

73!
Jonas/SM5PHU
 
Hej!
Jag har tittat på omdömen av olika märken i just eham.net
Det är supelativ i massor och många är mycket nöjda med sina inköp. Några få är kritiska och berättar om en del baksidor samt ett fåtal som gör tummen ned.
Det är mycket svårt att göra en rättvis bedömning mellan ex.v. Kenwood TS-2000 och ICOM IC-7400.
Därför har jag laddat ned 150 sidor manual som jag ligger och läser som nattlektyr. Och inte fanken blir jag klokare för det.
Valet får nog bli efter design då jag tycker skillnaderna är så små samt att jag haft en TRIO långt tillbaka i tiden. Det var en fin station som har gett mig mycket glädje och många QSO.
Eller?
Glad Påsk!
 
Hej!
Jag har tittat på omdömen av olika märken i just eham.net
Det är supelativ i massor och många är mycket nöjda med sina inköp. Några få är kritiska och berättar om en del baksidor samt ett fåtal som gör tummen ned. ...

Jag skrev om detta i http://www.ham.se/nyboerjare/9865-vilken-radio-ska-jag-vaelja.html#post22791

Förresten -LIB och -BPA: Är inte en FT-950 ett alternativ? Med nya firmwaren är det en väldigt bra rigg. Och dessutom bra mycket billigare än en FT-2000... De extra 3 dB:na uteffekt är irrelevanta i verkligheten (typ). Men köp inte radion i säcken. Se till att testa riggen hos nån lokal amatör först!
 
Last edited:
-JAB, jag har läst ditt inlägg tidigare men det jag ville säga var att "jag kan inte hitta någon jämförelse mellan Kenwood TS-2000 och ICOM IC-7400 eller någon annan jämförelse heller för den delen.
I datorbranchen är det mer och fler just jämförelser, för att förtydliga mig.
Var hittar jag någon amatör som har erfarenhet av dessa två?
Kanske just här.
Glad Påsk
 
Förresten -LIB och -BPA: Är inte en FT-950 ett alternativ?

Yauseus enklare eller äldre apparater lär vara behäftade med ett allvarligt fel - de alstrar nyckelknäppar på bandet. På FT2000 ska man kunna ställa in "stigtiden" och "falltiden" på teckendelarna i cw:n och på så sätt avhjälpa nyckelknäpparna...

Ja inte vet jag :confused: /Örjan
 
Yauseus enklare eller äldre apparater lär vara behäftade med ett allvarligt fel - de alstrar nyckelknäppar på bandet. På FT2000 ska man kunna ställa in "stigtiden" och "falltiden" på teckendelarna i cw:n och på så sätt avhjälpa nyckelknäpparna...

Ja inte vet jag :confused: /Örjan

en del modeller gör det, men det är något som går att fixa.
 
Kunde bara inte låta bli att kommentera detta...

Jag tror man måste fråga sig vad man ska ha riggen till, bara ”prata” lokalt på 80 m eller köra CW-DX.
Många ”knappar” eller en bra mottagare? Man ska nog sätta upp en kravspecifikation för att träffa helt rätt vad man behöver.
De flesta riggar har mer eller mindre nyckelknäppar. På några kan man ställa stig och falltider. Yaesu FT1000 MP MKV var extrem men är lätt att modifiera (W8JI).
Bra begagnade CW-riggar anser jag är TS-450 och TS850. Man får mycket ”radio” för pengarna. Jag gillar Kenwood chassien, snygga byggen om jag jämför med FT1000.
Jag har en Yaesu FT1000MP MKV kompletterad med dyra CW-filter. Kör mest lågband DX och CW. Ofta kompletterar jag med en gammal Drake R4C som är modifierad.
Skulle jag köpa ny TRX idag så blev det en K3 eller SDR-IQ. Förmodligen den senare.
Jag skulle inte köpa en FT2000 för jag har större krav och betyget från seriösa Lowbanders är inte högt. Men smaken är som baken.. alltid delad.
Sen tror jag man måste få lov att prova en rigg innan man köper. Prova två eller tre olika stationer (märken) vars specifikation motsvarar det jag önskar. Att bara ”beställa” på annons måste va helt fel.

Göran SM7DLK
 
Tusen Tack Göran för Ditt inlägg!

Det är precis sånt som jag vill läsa.
Det lär jag mig väldigt mycket av.

Nu köper jag inte någon dyrare transceiver
förrän till hösten (tidigast).
Jag inser att jag måste skynda långsamt
och skaffa nånting mycket billigare och enklare
tills jag blir tillräckligt mogen att avgöra
vart jag placerar de större pengarna.

Men det hindrar inte att man diskuterar
och hör vad andra säger tills man blir mogen
för det STORA köpet.

Du berömmer kenwoods TS-450 och TS-850.
Vad tror Du om TS-820 för 2000 kr?

Tack igen, Göran och glad påsk!
73 de Örjan
 
Last edited:
Ft2000 & Ts2000x

Örjan och alla andra.
Jag har testat div stationer genom åren och blev senare mycket kär i en Yaesu FT920.
Efter ett tag så tröttnade jag på att köra med transvertr 28>432, vilket gjorde att jag sneglade på en TS2000X, sagt och gjort jag köper en TS2K, jag är mycket nöjd med den det enda jag saknar egentligen är 2 VFOer. jo jag vet att den har det men inte två separata rx,ar som är en nödvändig finnes vid Dx jagandet (tycker jag)
Köper man en TS2K så får man mycket för pengarna. För 1 år sedan blev jag återigen kär i en Yaesu FT2000 trots allt negativt man skriver på div forum vill jag påstå att det är i mitt tycke en mycket bra station, Ok man har lite problem med DSP men Yaesu jobbar konstant med nya mjukvaror. Jag föll naturligtvis för frestelsen att köpa en DMU2000 oxo men konstaterade att det var bara en rolig grej, så den sålde jag och skaffade en SDR IQ som Panadapter istället.
Vad har FT2000 för fördelar gentemot FT950 ? den viktigaste som jag ser det 2 separata RX ar ett måste vid Dx jagande något fler justerings möjligheter på dsp.
Ft2000 kontra Ts2K återigen 2 separata rx ar dock får du alla band upp till 1296 om du köper en Ts2000X model inbyggt TNC möjlighet till Skycommand.
Så hos mig finns båda stationerna.
/Lasse SM4IVE
 
Hej Örjan,

Tyvärr TS-820 har jag aldrig provat. Jag hade själv en TS-450 och jag var mer än nöjd. Föll för grupptrycket och köpte Ft-1000 MKV. Upptäckte att TS-450 med rätt filter var precis lika bra. TS-850 är ju storebror till TS-450. SM7BAE (SK) körde en TS850. Han körde ihop 11 Bands DXCC så det behövs inga dyra riggar med massor av "knappar" man ändå aldrig använder. K3 som jag nämnde får väldigt bra betyg av dom som letar signaler på lågbanden, signaler som knappast finns...
Lycka till med sökandet.

Glad Påsk själv...

Göran SM7DLK
 
Tusen Tack Göran och Lasse!

Jag lägger era synpunkter på minnet.

Det blir nog en enklare TS-820
tills vidare (fram till hösten).
Sen får vi se.

Men detta att själv pröva olika riggar
innan man köper, det är nog lite svårt.
Det är ju naturligtvis en önsketanke
men praktiskt blir det nog lite omständligt.

73 de Örjan
 
Tackar och bockar, de senaste inläggen har varit givande.
Kenwood har tydligen snygga inanmäten på plussidan.
Jag hade nog tänkt mig en station att växa i, en som har allt eller det mesta. Skall satsa en gång nu innan jag tar ut min tjänstepension.
De gamla riggarna var det knappar och vred på, de nya är mjukvarustyrda med massor av små pilliga knappar. En ny teknik att lära, för att inte säga ett språk. Nu är jag van vid PLC-er och annan mjukvarustyrd hårdavara men resultatet är det samma, i mitt fall så startar 22-tusen hästkrafter när jag trycker på knappen.
Sen är det nog mycket tycke och smak, vad man skall ha radion till, etc.
Det lutar nog till en Kenwood vad det lider.
Glad påsk!
 
TS-820 har inte WARC-banden utan bara de traditionella banden. Den har bara en VFO så vill man jaga DX och köra split så får man skaffa sig en separat VFO. Annars är det en trevlig rig.

73 Leif SM5KNV
 
Back
Top