Yaesu FT 840 och trasig dc-kontakt.

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Hallo fellow radiofriends!

Chassiekontakten för DC-anslutningen har gått sönder, snäppet som håller DC-pluggen, och undrar om någon annan haft problemet och hur ni löst felet. Ställer fågan innan jag öppnar radion och kikar..

MVH / Sven.
 
Med rätt verktyg för urtagning av dessa kontaktstift (ser ut som ett slitsat rör i tunn metall)
så kan du med lätthet ta ut stiften och flytta över de till ett nytt kontakthus.

Jag tror att ELFA fortfarande för dessa.
 
Last edited:
Kontakterna finns hos Kjell & Co. Säljes parvis Hona/Hane. Frågan är om låset verkligen behövs.
 
Hej igen, och tacka för svar + synpunkter. Jag tänker tillsvidare leva med problemet och börjar det jävlas med glapp etc så tänker jag fetlöda dc-kabel inne i 840án. - Som nämnts ovan, så är det viktigt med god kontakt och vid större strömuttag, med risk för spänningsfall + värme.

På åter / Sven.
 
Hej Sven! long time no hear ... är ju rätt fast förvissad upp hit till fjällkanten och då blir det svårt att ropa upp dig på 2m "krysset" nere i Solna. När du nu har fått ordning på kortvågskontakten så undrar jag om man kan få chansen till ett Hf Qso någon gång? Var kan du köra och var brukar man kunna hitta dig på kortvågsbanden? skulle vara kul att prova nu när hösten och bättre kondisar närmar sig.

73 de Johan ex. SA0BYC numera bofast SM3 landare .. ;)
 
Back
Top