YAESU FT857D

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Ja råkade ut för ett fenomen mitt i ett QSO (under sändning).
Förmodl. spårade processorn ur av någon anledning (kanske sp.spik).
Displayen ändrade färg, frekvensen ändrades mm. Så QSO-et avbröts.
Ja gjorde en master reset på riggen å ställde in det nödvändiga.
Ja avslutade faktiskt QSO-et efter det.
Riggen funkar men s-metern på ssb funkar inte, samt PC-anslutningen funkar inte heller. Ska testa med en annan CAT-kabel för att utesluta den.

Om någon har teori/tips så lyssner jag

/SM0IXY
 
Hej
Ja råkade ut för ett fenomen mitt i ett QSO (under sändning).
Förmodl. spårade processorn ur av någon anledning (kanske sp.spik).
Displayen ändrade färg, frekvensen ändrades mm. Så QSO-et avbröts.
Ja gjorde en master reset på riggen å ställde in det nödvändiga.
Ja avslutade faktiskt QSO-et efter det.
Riggen funkar men s-metern på ssb funkar inte, samt PC-anslutningen funkar inte heller. Ska testa med en annan CAT-kabel för att utesluta den.

Om någon har teori/tips så lyssner jag

/SM0IXY

Kolla så du inte har AGC off, då visar inte S-metern något utslag.
 
AGC/CAT

Tack för tipset. AGC-n stod på OFF.

Fick även igång CAT-interfacet (meny 20)

Så allt är frid och fröjd.

Lite fundersam är jag över det som hände, vad som orsakade det hela.

/0IXY
 
Hade samma problem med min dyng 857:a... Speciellt på 40 m så blev det för mycket hf.
Detta är ett känt problem med hela riggen. Hf orsakar en konstig reset det mesta ställer sig i deafult värde.
 
OK

Intr. att veta. För mig inträffade det på 80m.

Undrar om det finns nåt botemedel?

/SM0IXY
 
HF i Riggen!

När jag bodde på Södermalm i ett högt hus hade jag problem med HF. Svårt med jordningen.
Jag kopplade in 1/4 vågs trådar som drogs under korkmattan och i listerna. Finnes
även att införskaffa filter där du stämmer av jordningen. Flera beskrivningar har
funnits i QTC.
QTC 4/89 samt 4/98 där finner du byggtips.

sm0ctk Stig




Hej
Ja råkade ut för ett fenomen mitt i ett QSO (under sändning).
Förmodl. spårade processorn ur av någon anledning (kanske sp.spik).
Displayen ändrade färg, frekvensen ändrades mm. Så QSO-et avbröts.
Ja gjorde en master reset på riggen å ställde in det nödvändiga.
Ja avslutade faktiskt QSO-et efter det.
Riggen funkar men s-metern på ssb funkar inte, samt PC-anslutningen funkar inte heller. Ska testa med en annan CAT-kabel för att utesluta den.

Om någon har teori/tips så lyssner jag

/SM0IXY
 
Ett bra botemedel är att se över sina antenner och medhängande jordsystem så att man undviker HF i radiorummet.

I mitt fall.
Byta ut 857 mot en FT-450 samma antenner å vips så var problemen borta.
Läste på flera forum att 857 är fruktansvärt känslig.
 
En möjlig lösning är att hålla micen en bit från riggen. HAr kört 80m nu ganske länge utan prob.

/0IXY
 
Fick låna en rf-sniffer, så nu vet jag lite mer.

+12V- matning och kabel mellan rig och tuner nema problema.
Däremot koax mot antenn och cat-kabel påvisade HF.
CAT-kabeln lindade jag några varv på en toroid (43-mtrl) å vips försvann hf-en.
Jag har faktiskt en choke uppe vid antennen men ska sätta dit en till strax innan kabeln går in i min lägenhet, så får vi se.

/SM0IXY
 
Nu har jag kollat övriga band och ingen HF kan detekteras. Tydligen bara på 80m trots att antennen är resonant och har lågt swr.
Jag tycker det är konstigt.
Antennen är en windom (10% matad) ca 42m lång. Den är resonant på alla band 10-80m utom 30m.

/0IXY
 
Nu har jag gjort ytterligare en test. Jag anslöt en konstlast istället för antennen. Jag ville se om riggen läcker HF på 80m, men icke sa vicke inte en gnutta HF på konstlastkabeln. Ska skaffa toroider å linda en till choke. Återkommer om nån vecka.

Ja fattar 0
/SM0IXY
 
Nu har jag gjort ytterligare en test. Jag anslöt en konstlast istället för antennen. Jag ville se om riggen läcker HF på 80m, men icke sa vicke inte en gnutta HF på konstlastkabeln. Ska skaffa toroider å linda en till choke. Återkommer om nån vecka.

Ja fattar 0
/SM0IXY

Jag kör min Yaesu FT-857D i bilen.
Använer ett 300W slutsteg och har inga problem med HF.
En choke och mycket ferriter på alla kablar, inga problem.

/ Peter
 
Jag tycker det är konstigt.
Antennen är en windom (10% matad) ca 42m lång. Den är resonant på alla band 10-80m utom 30m.

/0IXY

Det är inte alls speciellt konstigt.

En "windom" ställer extremt höga krav på balunen eftersom den är "off-center matad". Ju lägre frekvens, ju större HF-strömmar kommer att kunna forcera serieinduktansen i en realiserbar baluns lindningar. Denna är förmodligen helt otillräcklig för att kunna spärra HF-strömmarna med någon verkan på 3,5 MHz.

Om du dessutom råkar ha en längd på matarledningen vilken ger upphov till en strömbuk vid radion kan det bli riktigt stora problem. Denna ström kommer att kunna flyta inte bara utanpå radion, utan även inuti chassit. En tillräckligt stor HF-ström som flyter genom elektroniken ger mycket lätt upphov till "korrupt" minnesinnehåll.

Det som går att göra är att tillsätta mer impedans i serie med kabelns ytterledare genom att linda upp den på ferrittoroider eller luftlindat. Dock är det osäkert om det går att få tillräckligt med induktans på detta sätt.

Finns det en "jord" med låg impedans tillgänglig så kan det hjälpa att ansluta matarkabelns ytterledare mellan radion och "chokarna" till denna punkt.
Då kommer mantelströmmarna att hindras att flyta genom radion därför att det uppstår spänningsdelning mellan serieinduktansen hos "chokarna" och jordpunkten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant.
Skönt att få en förklaring till problemet.
Får väl försöka åtgärda problemet på något sätt.
JAg återkommer.

/SM0IXY
 
Nu är HF-en borta från riggen.
Vid matningspunkten sitter en liten choke (FT114-43 med 8-9 varv minikoax). Den räcker för alla band förutom 80m.
Jag monterade ytterligare en choke ca 6m från matningspunkten där ja har en skarv till lågförlustkoax.
Jag använde en FT140-43 som jag lindade 14 varv med minikoax. Möjligt jag tog i för mycket, får väl finslipa framåt sommaren.
Inte ett spår av HF kunde ja se efter montaget. Så nu er allt frid och fröjd.

73 de SM0IXY
 
Nu är HF-en borta från riggen.

Jag använde en FT140-43 som jag lindade 14 varv med minikoax. Möjligt jag tog i för mycket, får väl finslipa framåt sommaren.
Inte ett spår av HF kunde ja se efter montaget. Så nu er allt frid och fröjd.

73 de SM0IXY


Jaha ja, nu vet du att det funkar med en extra choke, de va ju bra:)
Nu ska du testa att ta bort den igen och linda en ny 4:1 balun.

/Micke
 
Back
Top