Ny 10m FM-repeater i SM0
Hej,
för några dagar sedan sparkade ett gäng i SM0 igång en repeater i norra Stockholm på 29520/29620.
Idag fick jag möjlighet att kolla täckningen söderut mobilt, då jag åkte Sthlm - Motala, tur & retur. Med en IC706, c:a 40W ut, och en mycket förkortad 1/4-vågspinne (toppspolen från en 29MHz-pinne - måste kunna åka in i garaget...) på bilen, så kunde jag öppna repeatern ner till Järna, dock med tveksam läsbarhet.
På återvägen fick jag full kvittens en bit söder om Södertälje.
Enligt uppgift återstår några dagar av injustering innan repeatern är klar, men täckningen är klart imponerande.
Själv har jag kört mobilt 10m FM i många år, och fått tillfälle att utnyttja en del av SM-repeatrarna vid olika tillfällen.
Den repeater som har bästa täckningen - "so far" - är SK7RGI i Jönköping, som drivs av SVARK, och som kan rekommenderas för de som skall köra på E4:an under sommaren. Täckningen går från Ödeshög i norr, ner till Ljungby i söder. Frekvens: 29580/680.
Lite kort info för Dig som funderar på 10m FM mobilt:
Det som skiljer från trafiken på 2m & 70cm, är möjligheten till QSO:n med amatörer utanför landets gränser, men också den mycket påtagliga markvågsutbredningen med tanke på begränsning i antennförstärkning och uteffekt.
Mobilflutter förekommar knappt - signalen håller för det mesta en jämn styrka, även inne i storstan.
När SK0RVM - den första 10m FM-repeatern i SM0 var i luften - kunde man rulla in drygt 100 meter in i Södertunneln under Södermalm, innan man tappade sändarens signal.
SK0RVM - eller vad den nu kommer att heta, är f.n. nerplockad för service. Förhoppningsvis kommer den "i luften" efter sommaren. Frekvens 29560/660.
Täckningen var, precis som ovan, Ner till Järna, i väster bort till Strängnäs, I norr i höjd med Arlanda, i nordost uppåt Norrtäljetrakten, och i söder ner till Haninge/Brandbergen. Detta med 15 Watt och rundstrålande 1/4-vågspinnar.
För ett antal år sedan var jag på väg ner mot Göteborg, och åkte på riksvägen utmed Göta Älv. Göteborgsrepeatern på 580/680 gick igång, och jag fick tag på några amatörer. Under QSO:t noterade jag - med förvåning - hur signalstyrkan, trots 90 km/h, låg på en konstant nivå, utan tillstymmelse till mobilflutter, och sakta men säkert steg ju närmare Göteborg jag kom.
Är det nå´n som kan ge status på repeatern idag? Är den QRV ?
SM7FGG Agne, håller liv i en repeater i Karlskona på 29560/5660. Tyvärr begränsas repeaterns täckning av geografin, och kan nås utmed E22 från Karlshamn i väst och några mil öster om Karlskrona.
Jag kan definitivt rekommendera 10m FM från bilen.
Med förhoppning om att få höra fler /M både via våra repeatrar och på direkten,
samt tillönskan om en skön - och möjligen torrare - sommar,
SM0GXZ Kenneth