100W PA för 144 MHz för 300:-

Jag köpte ett sådant kit för VHF på eBay för £29 GBP inklusive frakt.
Trissan ingick där, men det är kanske inte självklart att den gör så i alla kit ?
Dessutom är all information ytterst knapphändig där den medföljande
dokumentationen lämnar mycket i övrigt att önska och är minst sagt svårläst.

Jag har inte hunnit börja med projektet, men då biasen dessutom är justerbar
synes det inte vara något problem att få konstruktionen linjär och fullt kapabel till
sändning med enkelt sidband.

Kom dock ihåg att köp via eBay från Kina av dessa sker helt utan support,
det råder total språkförbistring och dessutom är det inte säljaren själv som
står för tillverkningen. Säljaren har som regel noll teknisk kunskap, han bara
kränger grejjorna ;)

Hittade ett schema på den Ryska siten som VFZ länkar till på sin hemsida
och det verkar stämma bra exakt med det kit jag har köpt. Google translate
blir lite lattjo, men gör det ryska forumet någorlunda läsbart, SE HÄR

Tips: läs skribenternas signaturer, de blir ibland helt fantastiska genom Google translate :)
 
Last edited:
Jag fick också transistorn med i mitt kit. Dock begagnad fastlödd på ett urklippt PCB.
Jag håller med om att instruktionen var knapphändig men med hjälp av dokumentation i det ryska forumet fick jag ihop mitt PA utan problem på ett par timmar. Dock var kondingarna inte uppmärkta så jag fick mäta dem själv. Visade sig att det var 10n istället för 100n så jag lade till någon extra för avkopplingen. Men 1n ett bra värde för kopplingskonding vid 144 MHz.

Och ja, steget är linjärt så funkar bra för SSB. (Trots att det bara står FM i annonsen.)
 
Ok Tack för svaren ,jag får beställa ett UHF-kit få se om jag kan få ihop det ,skulle vara roligt med lite mer än 5Watt på 70-testerna.
/roy
 
Tips: läs skribenternas signaturer, de blir ibland helt fantastiska genom Google translate :)

Fantastiskt roande läsning ;)

Slarvpellarna skriver "совет" för kretskortet (board) vilket blir "styrelsen" i översättningen :)
 
Detta är kraftigt OT, men den översatta forumsignaturen

"..... Pengar .... Sändare kontroll - allt detta nonsens !!! Har du någonsin förlorat bröstvårtor?"

är ju fullkomligt obetalbar, hahaha :) :) :)
 
Och där knäckte jag mitt steg... Skulle mäta övertoner och noterade att effekten var mycket lägre än tidigare. Mätning gav att en av transistorhalvorna mätte 200 ohm mellan gate och source. Hmm. Känns inte som att ett sådant fel beror på SWR utan snarare för hög driveffekt eller transient på biasen(?) Den XRF-186 jag fick med i kitet var som sagt begagnad så det kan ju bero på att den skadats delvis tidigare också.
Beställde nu en ny MRF-186 för 150 spänn. Ska bli intressant att se om man får ut mer eller mindre effekt med en sådan.
 
Och så är mitt steg beställt få se vad jag får då, hinner det hit till nästa 70 cm test tro .
Vore roligt om dom nästgårds hörde mig också....
/roy
 
Det borde väl gå att bygga in ett mer effektivt transientskydd på respektive gate ?
De två dioderna på RF-ingången är ju inte någon försäkring värd namnet, särskilt
om transienten kan leta sig in via biaskretsen.

Naturligtvis lär det inkräkta på uteffekten möjligen, med någon dB eller del därav.
Men det besparar ju det irriterande bytet :)
 
Ja jag ska nog åtminstone hänga på lite större kapacitanser på biasen så att eventuella spikar från matningen (när koaxrelä slår om etc.) inte kan leta sig igenom.
Men en anledning kan också vara att jag matade in effekt och hade bias på i ett läge då jag inte hade spänning på drain. (Jag hade helt enkelt glömt att koppla in detta då jag tidigare hade en strömmätare här.) Frågan är om det kan knäcka en ingång. Kan då bli positiv spänning mellan gate och drain vilket väl inte är att rekommendera. Men hur förklarar det att jag mätte upp 200 ohm mellan gate och jord/source på den trasiga transistorn?
 
När Du bytt trissan och fixat matningsspänningen; Hur ser RF-drivningen ut?
En del plastradiotranceivers reglerar (ner) RF genom ALC-kedjan.
men den har en viss fördröjning, vilket gör att det kan komma en snabb, vass RF-spik direkt
vid TX-skiftet. Sådana transienter knäcker ett slutsteg direkt!
 
Min IC706MKIIG ger en sådan snabb superkort RF-spik på c:a 200 W toppeffekt oberoende inställd uteffekt och som kan vara tillräcklig för att knäcka ett oskyddat transistor-PA som saknar effektiva skyddskretsar.

Samma problem finns i många andra apparater vad jag hört. Det är därför tillrådligt att ALLTID kolla sin transceiver hur den beter sig.

En kompis som byggt ett stort PA-för kortvåg knäckte sina transistorer flera gånger och då det kostade 500:- varje gång så ställdes bygget på hyllan. Här var också en IC706:a inblandad.

Slutsteg med rör är däremot helt immuna mot sådana transienter och mycket annat som lätt knäcker en transistor när det blir fel.
 
Ja jag ska nog åtminstone hänga på lite större kapacitanser på biasen så att eventuella spikar från matningen (när koaxrelä slår om etc.) inte kan leta sig igenom.
Men en anledning kan också vara att jag matade in effekt och hade bias på i ett läge då jag inte hade spänning på drain. (Jag hade helt enkelt glömt att koppla in detta då jag tidigare hade en strömmätare här.) Frågan är om det kan knäcka en ingång. Kan då bli positiv spänning mellan gate och drain vilket väl inte är att rekommendera. Men hur förklarar det att jag mätte upp 200 ohm mellan gate och jord/source på den trasiga transistorn?

Enligt den brittiska tillverkare av VMOS- och LDMOS-transistorer som jag har haft en hel del korrespondens med gällande tillförlitlighet hos HF-effektförstärkare med sådana transistorer så är det tämligen egalt om man har drain-spänning på eller inte med drivning.
Isolationen mellan gate och resten av transistorn utgörs av ett extremt tunt oxidskikt som sällan har större genombrottsspänning än +/- 50V. Om detta bryts igenom får man irreversibel överledning mellan gate och substrat, eller till drain.

Denna tillverkare anser att självsvängningar och "effektspikar" är den enskilt vanligaste "dödsorsaken" hos RF-FET:ar. En självsvängning som kan ge en transient vilken överskrider genombrottsspänningarna behöver endast vara i enstaka mikrosekunder för att kunna förstöra transistorn.

Bipolära effekttransistorer är lite tåligare, men de har problemet att när genombrottsspänningen i backriktningen hos bas-emitterdioden överskrids så brukar strömförstärkningen försämras påtagligt efteråt. Även här räcker det med några mikrosekunder.
Rockwell-Collins servicefolk angav att 300% "överdrivning" av en 300W effektmodul med nominellt 10W driveffekt var tillräckligt för att degradera transistorerna permanent.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vill börja med att säga två saker, jag har inte byggt projektet färdigt.
Jag har heller inte någon erfarenhet av att bygga slutsteg för RF med denna typ av transistorer,
men känner mycket väl till transistortypens släktingar (lika känsliga ock bökiga!) i audiospektrat.

Med detta sagt, kommer konstruktionen, i mitt fall, matas med 28 V DC. Bör inte vara något problem
över huvud taget vad jag kan se i datablad eller annorstädes.

Det sitter två motkopplade dioder över ingången för att skydda mot överdrivning från excitern.
Med snabba schottky-dioder blir det defacto en crowbar som bör stoppa det mesta innan det når
fram till gate.

Däremot finns inget skydd mot att spikar letar sig in till gate via bias. Det är där jag ser eventuella problem.
 
Projektet är påbörjat, men står av olika orsaker helt stilla här för tillfället.
Hur går det för er andra, någon som "kommit i mål" ?
Är mycket nyfiken :)
 
Jag som" gärna vill men inte kan " har inte fått min byggsats än , den skickades den 15/10 så än är det väl ingen "ko på isen" så jag ser fram emot att få lite tips av dig Christian.
Tänkte faktiskt att jag skulle få träffa dig i lördags på loppisen , men det blev så bråttom att vi bara kutade några varv runt sen åkte vi tillbaka hemåt, blir väl fler tillfällen .

/roy
 
Då kom mitt slutsteg oxo till slut .
Mycket prylar var det men ingen som helst beskrivning eller nått "gör så här" alls Så nu börjar ett riktigt sökande efter nån form av schema eller beskrivning.

Ja det är ju 4 veckor till nästa 70cm test.

/roy
 
Tack för synpunkter och kommentarer!
Nu är min trasiga XRF-186 utbytt mot en ny MRF-186 och jag har >100W ut igen. Får se om steget överlever NAC 1/12. Ser inget uppenbart problem med effektspikar in eller liknande.
 
Back
Top