10M FM QRO

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Bara av rent intresse och att kanske få lite historik på köpet.

Dom flesta av oss har nog lyssnat på FM repeatern i New york samt förvånats av dess starka signal. Jag har försökt att forska lite i vad dom använder för prylar för att kunna leverera effekt i så många timmar.

Det mest säkra budet jag har, är att det är en gammal Quintron paging transmitter som lär ha kunnat gå på 49 MHz eller något sådant. Något som jag också stött på i samanhanget är att det nämns 4-400

Där är det stopp för vad jag hittat! (vi pratar om 1300 W ut )

Några tankar eller ledtrådar från den samlade expertisen?

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Av ren nyfikenhet, vilka frekvenser kan vara aktuella för att bevaka dessa repititörer från USA?
 
GM!

Just den här repeatern ligger på 29.620 och det minsta lilla det öppnar mot östkusten så hör man den. (många gånger innan man hör något på 28 MHz)

Min teori är att det är en röramplifier med fyra rör eller liknande men det ligger ingen information ute.


mvh Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Bara av rent intresse och att kanske få lite historik på köpet.

Dom flesta av oss har nog lyssnat på FM repeatern i New york samt förvånats av dess starka signal. Jag har försökt att forska lite i vad dom använder för prylar för att kunna leverera effekt i så många timmar.

Det mest säkra budet jag har, är att det är en gammal Quintron paging transmitter som lär ha kunnat gå på 49 MHz eller något sådant. Något som jag också stött på i samanhanget är att det nämns 4-400

Där är det stopp för vad jag hittat! (vi pratar om 1300 W ut )

Några tankar eller ledtrådar från den samlade expertisen?

73 Håkan SM7WSJ

om jag förstått det rätt är det gamla Glenayre QT-7001 för de lägre VHF bandet (49Mhz) som har 1 x 4-400 och ger 600W i class-C som pagingTX ,
så 1200W ut, så det lutar åt 2 x 4-400 eller nåt uppgraderat steg. vem vet ?
 
Back
Top