144 MHz yagi

SM7WSJ

Well-Known Member
(Återanvändning av material)

Jag håller på att inventera lite i material jag har liggandes och funderar på om någon vet om jag försämrar konstruktionen om jag tar lite grövre bom än vad som är brukligt? kan förstås skaffa smalare rör men vore roligt att återanvända då jag har både bommaterial samt övrigt material för H ramen.

Jag har tillgång till 40mm alurör för att använda som bom samt 5mm rundstav som antennelement för hål genom bom montage. Element monterade med fin välkänd detalj där element är isolerade från bom. Jag har koll på elementkorrigering och även korrigering för drivelement. Drivelement blir en vikt dipol som jag redan har koll på.

Tanken är att bygga en bakmonterad yagi för att få så korta matarkablar som möjligt för bästa brusfaktor. Planen är att först bygga ett par antenner för att sedan bygga ett större antal om det blir lyckat. Jag har redan en 20dB Horisontell antenn men funderar på att även ha en vertikal 20dB antenn i framtiden.

Jag har vid tidigare installationer kört stora kryssyagi men det var så mycket väderproblem samt även problem med kabeldragning av matarkablar att jag inte gör om det jobbet. Det känns säkrare att bygga fler korta yagi med korta matarkablar.

73/Håkan

Jo så är det att alla mått du ändrar på samt det sätt som elementen monteras på, mot eller igenom bom förändrar din antenn mycket.
Om du inte har en beskrivning som är uträknad med 5 mm element så bör alla mått omräknas på elementen för just 5 mm.
Vad gäller element-montage genom antennbomm så justeras längden på elementen lämpligen efter denna kalkylator OBS olika mått beroende på om elementen monters isolerade eller med anslutning mot bom http://dg7ybn.de/BC_numbers/BC.htm#DL6WU_online_calc

73 de SM4GGC

bygga ett större antal
Hej Håkan!
Ta en titt på Stig SM4GGC simuleringar längst ner i inlägg #29 på https://ham.se/threads/effektdelare-med-olika-fordelning.25781/page-2
12 antenner ger utomordentligt låga sidolober både i höjdled och sida. Räcker det med 4 antenner på höjden justerar du effektfördelningen så antenner i mitten får mer effekt än de överst och nederst. Jag hade effektfördelning 1/6 1/3 1/3 1/6 innan mina ramlade ner. På 432 sitter de kvar uppe. 2 m-stacken med Vårgårda 9 el tappade 0,15 dB gain men fick sidoloberna 5 dB svagare, -18 istället för -13. I inlägg #22 diagram är röda kurvan simulerade värden med samma effekt i alla, gula kantiga kurvan simulerade värden med effektfördelning 1/6 1/3 1/3 1/6 enligt #17.
/Jan

edit: Och Stig hann svara under tiden jag letade sidor... Som sagt, simulera, simulera, tänk och simulera....
/Jan

Back