Jag halkade in i en mailkonversation i samband med att jag försökte få ned storleken på de vertikala sidolober i mitt antennsystem som uppstår vid stackning av antenner, SM4HFI nämnde sin artikel i QTC 2019 07/08 och detta på ham.se.
Jag blev intresserad och ville kolla närmare på det HFI gjorde här, så gjorde lite antennmodelleringar i EZNEC Pro/2 v.7.
Jag har använt 10 el ant från YU7EF EF0210LT som är designad för extremt små sidolober, bomlängd 5190 mm och 2,8 m stackning avstånd är angivet vertikalt och satte upp en 4 stack vertikalt för modellering i programmet
View attachment 8562
Ett lite mindre stackningsavstånd än angivna 2,8 m verkar vara att föredra på. 2,65 m ser ut att ge bra resultatet och med effektfördelningen
67% i de 2 mittersta antennerna och resterande
33% i de 2 yttre blir resultatet enligt nedan 1 sidolob minskar från -12,7 dB till -17,88 dB
Jag noterar också att sidolob nr 3 inte minskar utan snarare kan öka lite. Se nedan jämförelse i Elevationsplot
View attachment 8563
Jan SM4HFI kom med mera tankar i mail
Hej Stig!
Lite snabba funderingar innan jag går till NAC Open, 144 och 432 för mig och kanske nåt lokalt på 50.
Med 12 antenner och fördela dubbla effekten till de fyra i mitten jämfört med 8 runt ikring, ungefär som jag skrev i QTC fast tvådimensionellt Mekanisk konfig blir alltså som 16 antenner men utan antennerna i hörnen. Totala arean sedd i strålningsriktningen ger gainet, sen gäller det att fylla den med antenner så det inte blir sidolober, Gissar 6 el och kanske 6-7 m bredd och höjd. Hitta nån antennmodell med låga sidolober i H-planet och simulera. Med så små antenner kanske man till och med kan bakmontera, och slippa problem med ramen. Mindre antenner än 4-5 el ger problem med att de ser varandra.
/Jan
Jag har gjort modelleringar med DG7YBN 7 el antenn "GTV2-7"
Ett antennsystem med 16 antenner och de sidolober som uppstår vid stackning
View attachment 8564
View attachment 8566
Ett antennsystem med 12 antenner. Dvs man tar bort hörnantennerna i exemplet ovan och vips så minskar sidoloberna kraftigt
Man får ett antennsystem med mycket små sidolober i både AZ och EZ plan. För mig var det en aha upplevelse att se hur rent från de sidolober som uppstår vid normal config det blir
OBS! AZ ser lika ut som EZ och ingen effektfördelning i antennsystemet verkar behövas.
View attachment 8567
View attachment 8568