144 och 433 i H eller någon annan uppsättn.

Axel

Member
Hej,
Nu är det daggs att sätta upp 144 och 433 antenner på masten. Mitt beskymmer är om jag skall välja 4X144 i H-formation med 4X433 H innåti, eller 2X144 vert. på ena sidan och 4X433 vert på andra sidan om bommen.
Den andra fundering kretsar kring materialproblemet (bommarna). Hur mycket påverkar bommar av alu.?
73 de Axel
:(
 
Axel said:
Hej,
Nu är det daggs att sätta upp 144 och 433 antenner på masten. Mitt beskymmer är om jag skall välja 4X144 i H-formation med 4X433 H innåti, eller 2X144 vert. på ena sidan och 4X433 vert på andra sidan om bommen.
Den andra fundering kretsar kring materialproblemet (bommarna). Hur mycket påverkar bommar av alu.?
73 de Axel
:(
Hej! allt beror på om du ska optimera för något speciellt? 4x144 med 4x433 innuti är trevligt men du får en viss påverkan på lob och en viss brushöjning. antalet element avgör ju hur svårt det blir att få upp men 4 stora yagi på 144mhz kräver en hel del,,,,,

Ska du köra normal tropotrafik samt lite MS,AU och lite EME så duger det gott med 2 långyagi på 144mhz stackade ovan på varandra och så tar du till lite extra på 70cm med 4 yagi och får fin balans mellan vänster och högersidan om elevationsrotorn. (jag förutsätter att du satsar på elevation?)

Vad det gäller alubommar vertikalt på horisontella antenner så är det inga problem men om du har ett alurör horisontellt i närheten av antennen så får du problem.

Vill du se hur det påverkar så koppla upp antennen på en träställning med SWR mätaren ute så du kan se den, lägg på lite sändareffekt och för in ett alurör mellan elementen. Nu kommer du att se att du får en enorm påverkan på vissa ställen men också ett NOLL på vissa, där skulle man kunna montera antennen vertikalt på ett vertikalt rör med ca 1 db förlust och viss brushöjning.

lycka till! Håkan SM7WSJ
 
Hej! Ett intressant sätt att montera 4x144 och 4x432-antenner syns på SK4BW hemsida www.sk4bw.net i vinjetten högst upp. Syns bättre i bildarkivet under mastrenovering.

73! /Jan
 
Hej
På SK7CA körde vi ett tag med 4 Vertikalstackade 23 el Cue-Dee för 70 på ena sidan
och 2 st 18 el Cushcraft för 2 vertikalstackade på andra sidan.
Det var betydligt större vindfång i 2m antennerna så det ville alltid vrida sig åt ena hållet
när det blåste... Det passar nog bättre med lite kortare 2m antenner för lika vindlast på båda sidorna.
/ 73 Tommy SM6NZB

PS kul stackning på BW, tack för tipset Janne DS
 
Hej, tack för svaren. Skall fundera på SK4BW's uppsättning. Det verkar som om ni bara kör med alu-rör.
Jag har 4st 144, 10 el 6m bom och 4st 21el Tonna.
// 73 de Axel SM4XIO
 
Back
Top