156 Hz Norra Stockholm, Brittisk röst som läser med Radiotelephony Spelling Alphabet

wokawaka

New Member
Hej!
Kan börja med att jag är en total nybörjare på allt vad radio heter, fick precis hem en Baofeng BF-F8+ och leker lite med den (på de öppna kanalerna som man inte behöver licens för). Så med det sagt undrar jag om någon vet något mer om detta.

Var i området mellan Hallonbergen och Rissne tidigare idag (runt 1800) och lyssnade på 156Hz med min walkie talkie (ville testa räckvidden med en kompis), kunde då höra en kvinnlig brittisk röst som på engelska läste "Delta Echo Bravo Bravo" osv.. (alltså Radiotelephony Spelling Alphabet). Inte hört det förut och kunde inte höra det när jag kom ner från den lilla höjden så gissar på att det kom ganska långt bortifrån. Kunde tyvärr inte stanna länge nog att jag hittade någon betydelse eller upprepande serie.

Tänkte genast på någon typ av nummersändare, men google sviker mig i att hitta någon info om detta.

156 Hz är ju egentligen en öppen kanal man kan prata om vad man vill på så tyckte det var spännande att det låg något sådant här där.

Någon som hört detta innan eller vet vad det är?

Edit: Var ungefär här: https://goo.gl/maps/Q1Ti5
 
Hade du möjligen kopplat en extra antenn till den apparaten?
Skulle kunna tänka mej att det du hörde var signaler som låg nära MF (mellanfrekvensen) på din radio. o_O
 
En kvinnlig röst i det grannskapet är Bromma ATIS.
Hon läser väderobservationer för flygplatsen i en slinga som inleds i stil med "Bromma ATIS alpha".
Varje halvtimme uppdateras hon, och då stegas ID till nästa bokstav i alfabetet, "Bromma ATIS bravo", och så vidare.
Hon ligger dock inte på 156 MHz, utan på 122,450 MHz. Men kanske en intermodulationsprodukt eller spegelfrekvens kan hamna på 156...?

73,
Jonas/SM5PHU
 
@Tapsa: ja 156 Mhz, förlåt.
@SM7CZR: Ingen extra antenn, bara standardutrustning.
@sm5phu: Pratar Bromma ATIS med en kvinnlig brittisk röst?

Är helt säker att jag körde 156 Mhz, (satt det som kanal 1 på de två radiorna jag köpte eftersom det är den lägsta "fria" frekvensen och jag tänker att den har best räckvidd). Men det var ganska knastrigt och bröts av och till, kan inget om det, men kan 122.450 Mhz studsa upp till 156 på något sätt, eller är det att radion är billig och det läcker in i den på något sätt?

Förövrigt trodde jag aldrig att de två radiona för 68 USD totalt skulle funka så bra som de gör. Nådde mellan Kista och Rissne med 5W på 156Mhz. Gick att höra varandra riktigt bra.. (dessa jag köpte: http://goo.gl/GVvQG3).
 
Last edited:
På svenska Wikipedia hittar du denna sida, http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_Terminal_Information_Service
Där har du frasologin och kan jämföra och tyda vad "pratorn" förmedlar, det är alltså de lokala förhållanden som råder på flygplatsen som ATIS:en tillhör.

I wikipediaexemplet är det ESGG, Landvetter, som är exemplet men meddelandena är uppbyggda på samma sätt oavsett vilken ATIS du lyssnar på.
 
Vad finns det för "fria" frekvenser på 156 MHz, i Sverige? Jaktradio ligger väl runt där, men då ska man väl ägna sig åt jakt (på djur...)?

Eric SA5BKE
 
Kan tillägga att ATIS läser hela tiden, varje meddelande är ca en halv minut, kort paus på ca 5 sek och sen samma meddelande igen som uppdateras två gånger i timmen.
Om det TS hörde var några bokstaverade bokstäver och sedan tyst så kan det vara något annat. All civil flygradio är dessutom amplitudmodulerad, men apparaten ifråga kanske har dålig AM-undertryckning.
 
Vad finns det för "fria" frekvenser på 156 MHz, i Sverige? Jaktradio ligger väl runt där, men då ska man väl ägna sig åt jakt (på djur...)?

Eric SA5BKE

Saxat ur Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för användning av vissa radiosändare (PTSFS 2014:5)
------------------------------
78 §
155,9875–156,0125 MHz
Bärbara radiosändare för landmobil trafik
Frekvens: 156 MHz
Högsta effekt: 5 W e.r.p.
Kanaldelning: 25 kHz
-----------------------------

Således numera helt fri för vem som helst att använda.

Fram till för ett antal år sedan var det en "slaskkanal" som, om jag minns rätt, fick användas av befintliga tillståndsinnehavare fritt i hela riket, t.ex. då man befann sig utanför det område som ens tillstånd gällde för.
Som kuriosa kan nämnas att vi på firman hade den kanalen som "Kanal 08" i våra apparater, innan vi i Stockholm bytte radiosystem och gick över till UHF. Troligen finns den kvar i våra apparater i resten av riket, ty där körs även fortsättningsvis VHF.

Rörande jaktradio så säger man att kanalerna är avsedda för jord- och skogsbruk, samt jakt. Jakt är inte specificerat, så det borde vara tillåtet att använda även när man jagar tjejer =)
 
Back
Top