SM0HEV
Member
Jag har bra erfarenheter av inverted-L byggd enligt AOM&EQLs förslag. Jag har förmånen att ha en 25m hög tall i änden av tomten, så vertikala delen är drygt 20m. Sen har jag en 80m vertikal och en 40m vertikal i samma matningspunkt. 8 nedgrävda radialer på 10-12m + en CMC 14 varv korslindad koax på en toroid och underjordisk koax till schacket. Jag har dock noterat att markfunkten är avgörande för hur mitt jordplan funkar. På vintern är min gräsmatta (på gotland) rejält blöt och då funkar antennen utmärkt och matchningen är bra (30-50 Ohm på alla 3 band) Drygt 120 länder på 160m inkl alla kontinenter har det blivit de senaste 2-3 åren, trots den enkla konstruktionen.
En viktig sak att tillägga .. på 160m är brusnivån mycket hög så det kanske allra viktigaste är inte hur mycket man skickar ut i luften, utan hur bra mottagningen fungerar. Jag hade förmånen att ha en 250m lång "bäver" ut i skogen mot JA/VK som RX-antenn under några år innan skogen bebyggdes. Att få en så lång tråd bort från alla elektriska störningar i närområdet är det som gör verklig skillnad.
En viktig sak att tillägga .. på 160m är brusnivån mycket hög så det kanske allra viktigaste är inte hur mycket man skickar ut i luften, utan hur bra mottagningen fungerar. Jag hade förmånen att ha en 250m lång "bäver" ut i skogen mot JA/VK som RX-antenn under några år innan skogen bebyggdes. Att få en så lång tråd bort från alla elektriska störningar i närområdet är det som gör verklig skillnad.