1750-ton var kan jag hitta

Men Hugo.

klart att jag vill höra det jag försöker höra. men det går liksom inte för som sagt det är ett jäkla tutande och kraxande på banden och musik och massa annat. det va inte riktat mot dig jag svarade bara på det du skrev men tar du åt dig så kan ja inte tro något annat.

Sade en ivrig skribent på SM5WPT's forum.

Skulle vara intressant att få veta varför du svarar på ett inlägg "Men Hugo.", när du citerar in ett inlägg från "Malcolm". Du kanske är intresserad att redogöra vem uttrycket "Men Hugo." åsyftar?

Kanske ett fullständigt namn och en ev signal?
 
Last edited:
SM0AQW DE SM3ZBB
Ska jag tolka ditt resonemang så att 1750Hz är ett våldsamt tempererat trestruket A betraktat ur en trombonists synvinkel? :)

/Lasse
multimusikant
 
Ja, det är riktigt - I orkesterstämning skulle 1750 Hz uppfattas som "ett lite, lite för lågt A" av flöjtisterna --- men från en trombonists synvinkel är 1750 Hz i stort sett ouppnåeligt -- ´på nätet kan man visserligen hitta en MIDI-fil av låten "Peace" med trombone-solo och där är högsta tonen ett trestruket C och det är möjligen en ton som också dagens supertrombonister klarar - men gårdagens stjärnor som Floyd O´Brien eller Jack Teagarden skulle aldrig ens försöka, tror jag ... det är möjligt att Stan Kentons band hade killar som klarade det (Kai Winding kanske ???)
hälsar Janne/SM0AQW
 
Last edited:
Tricket är att använda en vinkork på lämpligt ställe...:D

...sorry, kunde inte låta bli..
 
Rejält off topic nu, men beträffande trombone och 2-strukna C, så är min uppfattning att ingen trombonist har något ärende dit! :)

Alla instrument klingar bäst i sitt naturliga register. Gäller för övrigt även klaviatur- och stränginstrument, även om toleranserna är större...

Nödtutning på 1750 Hz sker lämpligast medelst musikalisk vissling! (för att styra tillbaka till ämnet)

73/Lasse
 
Sade en ivrig skribent på SM5WPT's forum

ohh så du tittar även i andra forum jo men det är bra det gör jag med. och vart vill du komma med de då? tror du att detta är det enda forumet på nätet? vill du ha reda på vilka fler forum som jag är medlem i så får du fråga. jag är väl inte med i ett forum för att bara läsa? jag har inte en amatörradio för att bara lyssna och köra CW.
 
Jag har 1750 ton-pipor liggande. Många faktiskt. Ett litet kretskort som Yaesu ville vi skulle bygga in i FT-411/811/911 när de på fabriken inte lyckades kombinera processorns generering av CTCSS/DTMF/1750. När vi tvångsdrog referenskristallen flyttade sig de andra tonerna och närmast kunde vi komma 1746 till 1748Hz. Då rådde en överenskommelse (i hela Europa tror jag) om att det skulle vara +/-5 eller om det var +/-10 procent. Inte många repeatrar som klarade det.
Därför togs det fram ett litet kort som drivs med små medel att ge en klen signal på rätt frekvens in på till exempel en mikrofoningång. Kortet är någon cm x cm. Jag vill minnas det är uppbyggt kring en ytmonterad variant av binärdelaren TC5082 med pytteXtal.
Om någon behöver en dylik mojäng så kontakta mig. Jag behöver bara leta reda på påsen.
- Bengt
 
På morron klarar jag inte alltid att hitta trestrukna a när jag visslar, det går bättre om jag "stämmer" visslingen med pianot en stund innan jag kliver på cykeln. Eller med munspelet...

På våren kan man göra säljpipor. Jag gjorde såna vid VHF-mötet i Seljes -91 (OH6) och delade ut, fast de har nog torkat sönder för längesen. Men de blir ganska små och behändiga.

/Jan
 
ja på tal om musik så är Nils Landgren en av dom bästa enligt mitt tycke.

ja lyssnar mycket på musik. spelar själv trummor också för den delen. :)

men men det va rejält med OFT.
 
Back
Top