18 eller 24 meter?

SM6WCQ

Member
Hej!

Jag kommer under året att införskaffa en mast till mitt radio-QTH. Masten kommer att vara belägen "ute på vischan" där det är kuperad terräng, men masten kommer att vara placerad på ett lokalt maximum, höjdmässigt sätt (hittar inget enklare sätt att beskriva det just nu). Där finns träd och de närmats belägna och högsta trädtopparna är ca 14-15 meter. Jag har för avsikt att köpa en 18-meters eller en 24-meters mast. Under de givna förutsättnigarna, är 18 tillräckligt (plus topprör) eller finns det nån egentligen vinst med 24m? Är det kanske t.o.m. att föredra med 18m, ur ett hållf-perspektiv, d.v.s. wind load och sånt?

/Markus
 
Last edited:
Kan nämna också att jag ska inte ha nån HF-antenn i masten. Den ska bestyckas med en rikt för 6m och någon eller några för 2m resp. 70cm.
/Markus
 
Nöj dej med 18m. Du ska ju ha ett topprör på kanske 3-4 m också, och om dom nedersta antennerna hamnar på 16 m så är det fullt tillräckligt. Mer höjd ger bara kvadratiskt ökande oro och kostnader för stagning, fundament, åska och dyr antennkabel.
 
Riktantenn, såklart. Semantik... och vadå Yagi...finns alla sorters "riktantenner". Inkl magnetloopar :)
 
Jo, jag skojade nog lite, men ändå, en riktantenn är en särdeles oprecis beskrivning av en antenn och speciellt när huvudfrågan gäller vindlast! Jämför t ex en 6 el Yagi på 18 m höjd med en 4 m parabol för 70 cm...

Som man ropar får man svar!

73/Lasse
 
Vad är en "rikt"??
Kort för riktantenn.

Jag borde kanske ha läst alla svaren innan jag svarade. :)

Jo, jag skojade nog lite, men ändå, en riktantenn är en särdeles oprecis beskrivning av en antenn och speciellt när huvudfrågan gäller vindlast! Jämför t ex en 6 el Yagi på 18 m höjd med en 4 m parabol för 70 cm...

Som man ropar får man svar!

73/Lasse

Bra, bra! Både skoj och påpekanden är uppskattade och välkomna.
Ja, en yagi är ju mer precist specat än en "riktantenn" och det är så jag vill ha det. Jag vill ha hjälp med att hitta den bästa riktantennen, oavsett konstruktion.

/Markus
 
Även om jag älskar quads, så finns det nog inget bättre än yagis för VHF-UHF. Mest "bang for the buck". stabila, förutsägbara, hållbara, och dessutom med replikerbar och fin karaktäristik även om man bygger själv. De olika matchningarna krånglar till det bara - kör gammamatchat så är du home free även med 2 cm is på pinnarna.
 
Även om jag älskar quads, så finns det nog inget bättre än yagis för VHF-UHF. Mest "bang for the buck". stabila, förutsägbara, hållbara, och dessutom med replikerbar och fin karaktäristik även om man bygger själv. De olika matchningarna krånglar till det bara - kör gammamatchat så är du home free även med 2 cm is på pinnarna.

BALLZ de APQ.

Allgon Antenn, kommersiell tillverkare av antenner, försåg alla yagiantenner med en folded dipole som drivet element. Symmetripunkten var "jordad" i bommen, en uppenbar fördel.

Gammamatchen är "trasslig" och ur mekanisk/elektrisk synpunkt sårbar p g a att den innehåller minst en seriekondensator utsatt för väder och vind. Ger dessutom inte perfekt balans i det drivna elementet.

2 cm is på en yagiantenn skapar problem på alla typer av detta slag av antenner - även på en gamma-matchad!

BDQ kan säkert berätta mera.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jadå, det är klart det finns olika för- och nackdelar med olika matchningar. Fast efter nästan 20 år på 6m/VHF/UHF på Söderslätt så kan jag rekommendera gamma. Har provat en del.. Hairpin, folded dipole yada yada. Inget har hållt så bra mekaniskt, inget har varit så elektriskt stabilt. Den enda folded dipole-yagin jag haft var för 23cm, och den bar sej ytterligt märkligt åt i regnväder t ex :)
 
Jadå, det är klart det finns olika för- och nackdelar med olika matchningar. Fast efter nästan 20 år på 6m/VHF/UHF på Söderslätt så kan jag rekommendera gamma. Har provat en del.. Hairpin, folded dipole yada yada. Inget har hållt så bra mekaniskt, inget har varit så elektriskt stabilt. Den enda folded dipole-yagin jag haft var för 23cm, och den bar sej ytterligt märkligt åt i regnväder t ex :)

Märkligt att (nästan) alla TV-antenner är utrustade med folded dipol!
Har ALDRIG sett en sådan antenn med gamma-match.

TV-antenner är tillverkade för den icke tekniskt intresserade Svensson och är gjorda med tanke på minsta problem...

BDQ, du som jobbat för Allgon, ge en kommentar.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej!

Vill bara säga att hos mig har gammamatch bara varit av ondo. Jag har helt gått över till folded dipole, T match samt splitdipol med ferriter.

Jag är inne på samma linje som APQ. (Bara hur situationen upplevs på mitt QTH så inget tvärsäkert om vad som är bäst)

mvh Håkan SM7WSJ

BALLZ de APQ.

Allgon Antenn, kommersiell tillverkare av antenner, försåg alla yagiantenner med en folded dipole som drivet element. Symmetripunkten var "jordad" i bommen, en uppenbar fördel.

Gammamatchen är "trasslig" och ur mekanisk/elektrisk synpunkt sårbar p g a att den innehåller minst en seriekondensator utsatt för väder och vind. Ger dessutom inte perfekt balans i det drivna elementet.

2 cm is på en yagiantenn skapar problem på alla typer av detta slag av antenner - även på en gamma-matchad!

BDQ kan säkert berätta mera.

73
Bengt
SM6APQ
 
Finns nog inget rätt eller fel här, gott folk. TS frågar om vad vi tycker, inte efter nån absolut sanning. Tyck vad ni vill, det gör ju jag :)
 
Jag har blandade erfarenheter av Gamma-matning. Å ena sidan är det en enkel metod för att justera in SVF till lågt värde och om man lägger ner lite möda på den mekaniska konstruktionen så fungerar det bra.

Å andra sidan håller jag håller med APQ. Konstruktionen är sårbar och det som är särskilt bekymmersamt är seriekondensatorn när den består av ett skjutbart rör inne i ett lite större rör isolerat med "plast". Konstruktionen är fuktkänslig och Q-värdet i en sådan kondensator blir beroende av materialval i isolatorn och några saker till. Jag har gjort en del experimentella mätningar på kondensatorer av den typen och resultatet kan sammanfattas med om inte oanvändbara så i alla fall dåliga. Lågt Q och ostabil kapacitans beroende på fukt.

Många har försökt täta skarvarna i rörkondensatorn med tjocka lager av El-tape som är ett uselt dielektrikum för höga frekvenser. Senast jag labbade med Gamma-matning var i en modifierad 4 elements Yagi för 21 MHz som jag skalade om för 18 MHz. SVF blev ganska bra liksom antennen blev allt för bredbandig. Seriekondensatorn av rörtyp ersattes med en Rosenthal sändarkondensator på samma kapacitansvärde. Resultatet blev att SVF-kurvan blev betydligt smalare eftersom Q-värdet i sådana kondensatorer är väldigt mycket högre. Ytterligare fintrimning av kortslutningsbygeln gav SVF 1:1 mätt i matningspunkten.

Gamma-matning kan vara lurigt och om man inte har möjlighet att mäta och utvärdera mätresultat så är det nog väldigt lätt att förledas tro att allt är jättebra bara för att SVF är lågt. Inte så inte så...

Kommentera gärna den som har samma erfarenheter.

/Bengt
 
Finns nog inget rätt eller fel här, gott folk. TS frågar om vad vi tycker, inte efter nån absolut sanning. Tyck vad ni vill, det gör ju jag :)

Helt riktigt, åsikter vill jag ha.
Men i den här tråden vill jag ha åsikter om ifall jag ska välja 18m eller 24m, se trådstarten. Rekommendationer om 18m har förekommit. Finns det motbud eller fler åsikter om detta?

/Markus
 
Hej!

Jag skulle satsa på 24-metersmasten. Du är ju intresserad av VHF och UHF och dom antennerna utgör en inte alltför stor vindyta. Och på VHF/UHF är det bättre ju högre du får upp antennerna.

73 Leif SM5KNV
 
Back
Top