2m allmode

SA7ACA

Active Member
Äldre 2meters allmode-station köpes.
10w eller liknande är av intresse.
Märke / skick inte av intresse ;)
Funkar/funkar inte.... Spelar ingen roll, bara priset är därefter :)

73 de SA7ACA/Christian
 
Ja den va ok...
Ska buda.
Det som hade varit mest intressant hade varit en Icom IC-211E.
Hade en som jag sålde (mitt jävla pucko) ochsaknar den lite...

73
 
TR-751 är inte bara nyare den har flera ljusår bättre mottagare. Jag har en själv nämligen :p
 
Det var nog jag som mindes fel, det var nog på Tradera jag hade sett den.

Och jag tycker också att mottagaren känns väldigt känslig.
 
Akta dej för IC 211. Den plågades redan efter ett par år av - om jag minns rätt - svåra genompläteringsproblem, som inte kan ha blivit bättre efter 30 år. Dubbelkolla med Roy, han har säkert lött om några hundra såna :)
 
TR-751 är inte bara nyare den har flera ljusår bättre mottagare.

Säkert känsligare men storsignalegenskaperna är inget vidare. Kör man med preamp, vilket man bör om man ska höra någon trafik på låga delen, så är det lätt hänt att motagaren spårar ur. Minns redan då SK4MPI låg på 144.960MHz så blev det "speldosa" på låga delen..
 
TR-751 har en GaAsFet på mottagaringång och bra brusfaktor. Det behövs knappast någon preamp, om man inte sätter den uppe vid antennen, förstås.

Kända problem på TR-751 är att pottarna för volym+squelch respektive RFgain+RIT börjar krångla eller slutar funka. Det handlar om lite speciella dubbelpottar som kan vara svåra att få tag i. Så, ska man köpa en TR-751 bör man kolla att pottarna funkar!

Sture
 
Har också haft en Tr751 för 20år sedan. Mottagare ok, men efter två år skrap/glapp i pottarna och utbrunna skallampor(vill minnas att omfattande demontering krävdes). VFO med tröga klick som jag hatade. Gummihylsan på VFOratten blev sladdrig och lös.
 
Last edited:
TR-751 har en GaAsFet på mottagaringång och bra brusfaktor. Det behövs knappast någon preamp, om man inte sätter den uppe vid antennen, förstås.

Självklart är det där den ska sitta. Begreppet brusfaktor och vad som händer när man sätter även en bra mottagare med en längd kabel upp till antennerna är bra att ha koll på. Många tror t.ex. att brusfaktor är hur mycket det brusar i högtalaren. Hur stor skillnad i vad man hör med en bra mastmonterad preamp är det också många som missat, tyvärr. Missar man för många stationer och fyrar är det lätt att tröttna och orättvist dömma ut bandet som dött och börja dilla om att myndigheterna lika gärna kan göra nåt vettigare av det..
 
Back
Top