2m transverter från eBay

SM0O

Well-Known Member
Har fått hem en transverter för 2m från eBay till ett mycket bra pris.
Byggs i Ukraina och säljs som färdigmonterat kit, se länk:

http://www.ebay.co.uk/itm/TRANSVERT...verter-144Mhz-146Mhz-28Mhz-10m-/221794654715?

IF är 28MHz (10m bandet) och LO ligger på 116MHz. Ger enligt spec. 10-15W ut
med 0,1W in. Inte illa med tanke på priset tycks det mig, men jag har ju inte nån
direkt stor vana att jobba med just transvertrar.

Som TRX kommer jag använda min gamla kära Kenwood TS-850SAT.
Den har dock en minsta uteffekt av 20W, vilket gör att 20dB dämpning inte räcker till.

Naturligtvis går det relativt enkelt att bygga en traditionell dämpsats med fasta motstånd
och en trimpotentiometer på utgången, men det kräver ju en viss effekttålighet hos de
motstånd som används. Borde det inte gå att, åtminstone delvis, ersätta motstånden
med en transformator lindad på lämplig toroid och där "tappa av" en lägre signal, låt
säga 1/10 av effekten ?

Frekvensområdet ligger ju fast inom 28-29MHz (IF) så valet av toroid blir varken
svårt eller särskilt kritiskt.

Kommentarer, idéer, feedback ? :)
 
Njaee. Någonstans måste effekten dissiperas.
Kokta toroider luktar inte gott.

Det går bra att bygga dämpsatser på 144 med induktansfria motstånd,
men man bör inte göra 20dB i ett steg pga risk för läckage/koppling via luft
samt att man även bör sprida värmen över så många motstånd som möjligt.

Gamla hederliga Allen-Bradley kolmassa brukar funka bra (hittas inte sällan
på loppisar). Jag föredrar PI- framför T-nät och man kan då bygga osymmetriskt beträffande
effekttåligheten.
 
Hej
Kan transverter anslutning enligt punkt 4.19 i manualen ge dig något att jobba med?
73 de SM7NTJ
 
Jag har ju sett det dämpningsnät som står i manualen naturligtvis :)
Och ja, effekten måste ju dumpas nånstans. Alles klar !

Min tanke var att undersöka om det gick att bygga enklare och kompaktare.
Att dumpa effekten i ett/flera motstånd är ju inga problem, men min tanke var
att kanske göra en toroidtrafo med omsättningen 1:4 och dumpa i ett 200 ohm´s
motstånd som klarar 30W och samtidigt plocka ut driveffekten från en tidigare lindning
på trafon, kanske redan på första varvet ?

Råkar ha sådana motstånd i TO-220 kapsel modell tjockfilmsmotstånd.

Då det är fråga om låg effekt och endast 100mW för drivning, borde kanske detta fungera.
En potentiometer för finjustering av insignal samt schottkydioder i serie (3st per ben)
kopplat som skydd över ingången borde bli bra. Eller ?

3 x dioder = ca 2.1V framspänning // 0,1W i 50 ohm = ca 2,3V

Dessa dioder skall endast sitta som skydd och EJ drivas så att de en öppnar.
Utsignalen måste naturligtvis ses på instrument vid injustering av insignalen.
 
Last edited:
Njaee. Någonstans måste effekten dissiperas.
Kokta toroider luktar inte gott.

Det går bra att bygga dämpsatser på 144 med induktansfria motstånd,
men man bör inte göra 20dB i ett steg pga risk för läckage/koppling via luft
samt att man även bör sprida värmen över så många motstånd som möjligt.

Gamla hederliga Allen-Bradley kolmassa brukar funka bra (hittas inte sällan
på loppisar). Jag föredrar PI- framför T-nät och man kan då bygga osymmetriskt beträffande
effekttåligheten.

Ja du är ju erfaren på detta område, till skillnad från mig. Trafos däremot, då känner jag mig hemma :)

Har du nån konkret bra beskrivning på den typ av dämpningsnät du beskriver ?

Jag har tjockfilmsmotstånd att jobba med (TO220) men det torde väl fungera lika bra.
 
Hej
Jag var nog snabb och lite otydlig.
Radion har vad jag förstår en transverterfunktion, där man flyttar en kontakt i radion och får ut +10dBm baktill.
En liten omkopplare för skiftet och du kan välja mellan transverter eller vanlig drift.
I något sammanhang diskuterade jag saken men jag kommer inte ihåg med vem och hur det blev.
Lycka till
73 de SM7NTJ Lorentz
 
i specen står det 1-100mW, max 100mW.
Då räcker ju 10dBm som NJT nämnde.
Om man kollar i schemat ser man en pot efter
ingångsfiltret. Med den justerar man känsligheten.
 
Nu får jag stå ut med att se ut som ett fån, men jag har läst manualen till 850:n fram och tillbax
utan att riktigt begripa riktigt (* skäms *)

Observera att det är en 850:s och inte en vanlig 850. Dom verkar se annorlunda ut baktill.

Alltså, det går att flytta koaxen invändigt, så långt är jag med.
Det går också att ändra i menyn så att rätt frekvens visas direkt. Check !

Men, det står ingenting, inte en rad, om vilken frekvens som kommer ut efter att sladden flyttats.
Inte en rad heller om signalstyrkan. NJT skriver +10dBm vilket ju är kalas.

Potten på schemat har jag också noterat. Lysande !

Men, kommer det, efter flytt av kabel, 28MHz ut (dvs samma frekvens som transverterns IF)
eller är det den vanliga dryga 8MHz IF-frekvensen ?

Ber redan nu om ursäkt för min dumhet och eventuellt urusla läsförståelse ;)

På nätet finns hur många exempel som helst på moddar och inkoppling, men inte ett spår av
informationen jag söker ovan.... en modd borde väl inte vara nödvändig, eller ?

Som sagt, det här borde jag kunna och veta, men så är icke fallet * huvva *

Tillägg: saknas det månne nån sida i min PDF-manual till radion ?
 
Last edited:
Aha.... stort tack GLD, den sidan saknades i min PDF. Saknas säkert fler också, men jag hittade en annan kopia !
 
Det som kommer ut i DRV-jacket när det är aktiverat är 0 dBm PEP nominellt vid samma utfrekvens som transceivern är inställd på.

Tittar man noga på schemat så finner man att DRV-jacket får sin signal genom att signalvägen mellan TX-blandare och PA-modul bryts upp och omdirigeras. Funktionen är speciellt avsedd för att driva transvertrar med litet drivbehov.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A. Då blir det ju alldeles perfekt, eftersom ingången på transvertern
är justerbar för en insignal mellan 1-10mW, dvs 0-10dBm.

Lysande Sickan, som Vanheden sade :)

Närmaste tidens pyssel är med andra ord ordnat !
 
Jag skulle tänka två gånger innan jag använder en transverter med detta blandningsschema i tättbebyggda områden. Orsakerna är dessa:

1. TX-blandaren är obalanserad så bara selektiviteten i kretsarna i signalkedjan förmår undertrycka LO-signalen, spegelfrekvensen och dess sidofrekvenser.
Finns det bara en krets mellan oscíllator/dubblare och blandare så är det svårt att undertrycka halva och tredubbla frekvensen med mer än 20-30 dB.

2. 3 x 58 = 174 - 28 = 146 MHz vilket genererar en stark inombandsspurious som ingen selektivitet kan undertrycka.

Detta har varit känt bland VHF-amatörer åtminstone sedan andra halvan av 1960-talet (läs t.ex vad SM5BSZ och SM5AGM skrev i QTC), och 58 MHz som X-tal frekvens är något som man helst undvikit att använda av ovannämnda skäl.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En bonus till med transverterutgångslösningen (se vilket långt ord jag fick till)
är att reläerna inte belastas med mer än max 10mW då PA:t i 850:n inte är aktivt
om jag förstod K-A och schemat rätt.

Jädrans, det här kan ju bli riktigt bra det och gå betydligt snabbare att färdigställa
än jag först räknat med. Kul! :)
 
Last edited:
Nä, men nu är ju X-vertern byggd så K-A. Jag får mäta och se hur det ser ut.
Ett snävt lågpassfilter med hög dämpning borde kunna ta hand om spurioserna från
146 MHz och uppåt, eller åtminstone snygga till det hela avsevärt.
 
Back
Top