2m tropo öppning

SM7SJR

Moonbouncer
Staff member
Det har varit och är fortfarande öppet mot G/F från SM7/SM0/SM5 på 2m (tror jag såg ngn spot på 70cm också). Det mesta verkar vara på FT8 men det borde säkert gå att köra lite analogt också.

Jag var bara QRV från och till... trots det så blev det en bra bit över 100 QSO i logen, varav cirka 25 qso på 70cm (har inte kollat ODX men 4st F hamnade i logen på 70cm).

Hörde att du körde G-stn på löpande band i går kväll men det hördes knappt något här.
Men jag körde lite från kvällen 25:e till igår lunchtid.
ODX på 2 m blev G7RAU IN79 1765 km, 70 cm F8DBF IN78 1842 km.
Inget hört eller kört varken på 23 eller 23 cm.

Jag tror det var lite bättre conds den 25e här, men som sagt det gick rätt bra hela dagen den 26e även om det började glesa ut en del på kvällen. Jag körde bara några QSO den 25e, ångrar att jag inte satt lite mer tid vid radion då.

ODX här blev visst F8DBF i IN78ri, 1700km på både 2m och 70cm.

Det har skramlat in en del G här idag med men jag har inte varit aktiv idag.

Jo det var kul men det var svårt att hitta motstationer på CW/SSB.
Börjar bli som på 6 m fullt på FT8 eller liknade och tomt på CW/SSB.
Lyckades dock locka fram några med mycket CQ så man får vara nöjd.
1735376493496.png
Detta är torsdagen dock försökte jag även på onsdagskvällen men bara SJR hittade mig.

73 de ULF/LCB

Jag körde mest digitalt men inget KST eller liknande chattar (jag brukar mest bara bli stressad om det plingar hela tiden! hihi,).
Det hade säkert gått att köra samma stationer på analogt som jag fick i logen digitalt, vilket hade varit roligare så klart.

Det är en smula intressant att se att stationer som är sisådär 3-400km bort svarar på "CQ DX" . Inte för att det spelar så stor roll för jag hinner köra alla, men jag hade inte svarat på ett sådant CQ om jag inte varit betydligt längre bort.

Grattis till fina kontakter!

Jag var själv aktiv på kvällen den 25 och var även med i jultesten den 26.
Blev några QSO'n men det var tyvärr ganska tyst på de analoga delarna under jultesten.
Merparten av all trafik var på .174 (som vanligt när det är tropo), men G4RRA kördes i alla fall på CW.

Gällande "CQ DX" så händer det ofta att lokala stationer ropar in, märkligt att man inte vet vad DX betyder.

73 Kricke

Då vill jag kasta in en kommentar om "DX".
Vad man uppfattar som DX är ju på VHF och upp väldigt avgörande på sin station.
Den som svara dig "bara" (endast) 250 km bort kanske kör med en liten stn (dipol 10W) och tycker det är DX.
Kommer ihåg våra första QSO på 10GHz när det var svårt att köra SM3BEI men nu på testerna så är det avståndet POC.
DX? ja då va det ju så och är det fortfarande med motsvarande utrustning. 20mW 60cm.

Back