Tackar... hittade en beg. AF125 i mina gömmor, men den visade sig vara kass.
Hittade flera leverantörer i Singapore, Honkong och Kina (2SA246), priset varierar 2 till 25 dollar/styck.
Inte så farligt, men billigaste "porto" ligger på 20 dollar för 5 st.
Vad jobbar den lille knatten med då?
Kanske det skulle gå att dimensionera om lite för en Si transistor.
Annars är det bara att gå till en återvinningscentral och sno en gammal transistorradio så finns det flera AF-114
de
SM4FPD
Ja, en AF ersättare är inte så svårt att hitta. Ska titta in hos Elektronikkomponent i Gävle.
Skulle helst velat ha en original trissa med hänvisning till känslomässiga resonemang plus att slippa byta ut kringkomponenter p.g.a åtkomligheten!
Trissan sitter som blandare efter x-tal oscillatorn (bandkristaller). Samma transistortyp sitter både på TX och RX sidan.
Trissorna sitter in en hållare och kan skiftas lätt sinsemellan (som tur! Annars _mycket_ svåråtkomlig underifrån).
När felet uppstår, så den delen som denna individ sitter, slutar fungera... oftast räcker det att man vidrör något ben t.ex. med en mätprobe o.d. så börjar den fungera igen oavsett i vilken blandare (rx/tx) den sitter i!
Sedan slutar den fungera utan anledning - som regel mitt under ett pågående qso! Kan funka en minut eller en vecka...
Mycket intressant!
Precis dessa symptomer som i mitt fall här i länken ovan (AF117).
Har testat med "skyddsledaren" i luften. Funkar men har vissa självsvängnings tendenser.
Enligt texten lider även NOS transistorer av samma föråldrings fenomen.
Kanske bättre att ersätta båda med AF125.
Tack för Alfakom tipset! Den har jag missat totalt!
Kom på att det här rör sig om världens äldsta VIRUS!
Skulle aldrig tro att en FTdx150 från 1964(?) drabbas av hårväxt (skägg) vid ca. 25-30 års ålder! Denna rig har varit bänkad i dagens läge ca. i 20 år så detta med skäggväxten stämmer nog rätt bra!
Hittade 2st NOS AF-117 och bytte ut 2SA246... gick bra även om transistortester visade HFE ca. 130 på en "uppvärmd" AF-117. Lustig nog så den ena nya hade redan drabbats av hårväxt och S-ledaren måste hängas i luften för att fungera.
Transistorn AF 102 var ett litet sorgebarn på 60-talet.
Denna satt som HF-steg i en viss modell av Philips FM-radio och kunderna anmärkte på att radion nästan dog då de skulle ändra läge på antennsprötet.
Det visade sig att då att AF 102 inte gillade den statiskt uppladdade kunden.
Transistorn "kaputt".
Förmodligen hade Philips förbisett att sådant kunde hända.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.