2SA246 transistor

ejla

Well-Known Member
Hejsan,
nån som har gamla germaniumtrissor (PNP) i sina gömmor?
En av mina båtankare (FTdx150) har en sån med ostabil funktion.

- Några förslag till ersättare?
HFE 70,
NF 8 db eller bättre.
Cob 2.5 pf.
C-diss. 100 mW.
 
Tackar... hittade en beg. AF125 i mina gömmor, men den visade sig vara kass.
Hittade flera leverantörer i Singapore, Honkong och Kina (2SA246), priset varierar 2 till 25 dollar/styck.
Inte så farligt, men billigaste "porto" ligger på 20 dollar:eek: för 5 st.
 
Vad jobbar den lille knatten med då?
Kanske det skulle gå att dimensionera om lite för en Si transistor.
Annars är det bara att gå till en återvinningscentral och sno en gammal transistorradio så finns det flera AF-114
de
SM4FPD
 
Ja, en AF ersättare är inte så svårt att hitta. Ska titta in hos Elektronikkomponent i Gävle.
Skulle helst velat ha en original trissa med hänvisning till känslomässiga resonemang :rolleyes: plus att slippa byta ut kringkomponenter p.g.a åtkomligheten!
Trissan sitter som blandare efter x-tal oscillatorn (bandkristaller). Samma transistortyp sitter både på TX och RX sidan.
Trissorna sitter in en hållare och kan skiftas lätt sinsemellan (som tur! Annars _mycket_ svåråtkomlig underifrån).
När felet uppstår, så den delen som denna individ sitter, slutar fungera... oftast räcker det att man vidrör något ben t.ex. med en mätprobe o.d. så börjar den fungera igen :eek: oavsett i vilken blandare (rx/tx) den sitter i!
Sedan slutar den fungera utan anledning - som regel mitt under ett pågående qso! Kan funka en minut eller en vecka...
 
Hittade 2st NOS AF-117 och bytte ut 2SA246... gick bra även om transistortester visade HFE ca. 130 på en "uppvärmd" AF-117. Lustig nog så den ena nya hade redan drabbats av hårväxt och S-ledaren måste hängas i luften :( för att fungera.
 
På tal om germaniumtrissor

Transistorn AF 102 var ett litet sorgebarn på 60-talet.
Denna satt som HF-steg i en viss modell av Philips FM-radio och kunderna anmärkte på att radion nästan dog då de skulle ändra läge på antennsprötet.
Det visade sig att då att AF 102 inte gillade den statiskt uppladdade kunden.
Transistorn "kaputt".
Förmodligen hade Philips förbisett att sådant kunde hända.

/ Ingvar
 
Back
Top