SA2CLC
Well-Known Member
Jisses, tog mig för att ge mitt första riktiga hemmabygge lite översyn idag och insåg att det är 10 år sedan jag byggde detta. Jag har under åren modifierat tankkretsen så jag täcker in alla kortvågsband ink. 10m med bra uteffekt. Nycklingskretsen har dock spökat främst på 10m, så med städad arbetsbänk fick det bli ett litet ingrepp i steget.
Monterade fler avkopplingskondensatorer på nycklingslinan samt drosslar i serie med manöverspänningar. Passade även på att fixa ett nytt fäste till tankspolen, då keramiken spruckit när jag lite oförsiktigt justerade positionen på 10-20m spolen.
Tyckte ett av rören såg lite konstigt ut och döm av min förvåning när jag såg att glaskolven på ena röret sugits in mot anoden .
Då chassielådan har en fläkt monterad som kyler bleedermotstånden samt seriemotstånden till högspänningsinstrumentet (udda instrument, 5mA fullskaleutslag), fick plåten runt rörhållarna hål för att skapa lite drag runt rören.
Sammanfattningsvis har detta fungerat bra under åren, med haveri enbart i en blockeringskondensator mellan anod/tankkrets, samt ett par avbrunna HSP-säkringar då man drivit för hårt.
Angående varmgången så kan den troligtvis tillskrivas en av de få kontakter jag kört på FT8. Jagade en DXpedition som bara var spottad på 10m FT8. Det blir VARMT efter nån timmes ropande...
Nu är allt ihopmonterat. Nycklingen sköter sig, det stiger en svag bris från luftutsläppet ovanpå lådan. Det buckliga röret verkar oberört. Kanske skulle man märka upp frontpanelen....
Nedan syns den fixade tankspolen. Det är inte fel att ha teflonstavar hemma (och en svarv)
Monterade fler avkopplingskondensatorer på nycklingslinan samt drosslar i serie med manöverspänningar. Passade även på att fixa ett nytt fäste till tankspolen, då keramiken spruckit när jag lite oförsiktigt justerade positionen på 10-20m spolen.
Tyckte ett av rören såg lite konstigt ut och döm av min förvåning när jag såg att glaskolven på ena röret sugits in mot anoden .
Då chassielådan har en fläkt monterad som kyler bleedermotstånden samt seriemotstånden till högspänningsinstrumentet (udda instrument, 5mA fullskaleutslag), fick plåten runt rörhållarna hål för att skapa lite drag runt rören.
Sammanfattningsvis har detta fungerat bra under åren, med haveri enbart i en blockeringskondensator mellan anod/tankkrets, samt ett par avbrunna HSP-säkringar då man drivit för hårt.
Angående varmgången så kan den troligtvis tillskrivas en av de få kontakter jag kört på FT8. Jagade en DXpedition som bara var spottad på 10m FT8. Det blir VARMT efter nån timmes ropande...
Nu är allt ihopmonterat. Nycklingen sköter sig, det stiger en svag bris från luftutsläppet ovanpå lådan. Det buckliga röret verkar oberört. Kanske skulle man märka upp frontpanelen....
Nedan syns den fixade tankspolen. Det är inte fel att ha teflonstavar hemma (och en svarv)