SM7UZY
Well-Known Member
Har letat efter en liten och billig SWR mätare till 2m (gärna 70 också), men antingen är det för stora och/eller för dyra. Vill ha en mini-mini mätare som jag kan ha i väskan, men ack så svårt det skall vara.
Har en liten 3-30 MHz mätare. Perfekt! Om den vore för VHF. Kollade runt på nätet, och enligt folk så är det främst diodrarna som är punkten i mätaren. Någon hade smält mätaren, en annan funkade det perfekt för etc.
Så jag tänkte höra här om någon har erfarenhet av HF mätare till VHF.
Själv provade jag med konstlast och lågeffekt (1w), och mätaren röde sig knappt, typ inget, som det skall vara. Kopplade snabbt in en icke avstämd VHF antenn och gav den en extremt snabb TX, och fick 1.5.
Mätaren visar.. men.. är det något att lita på? Kan man använda den? Eller är det till att söka vidare?
Försökte läsa på diodrarna, men finner ingen info på dem.
Mätaren är en NANA SWR-N2. Hittar ingen info om den heller.
Har en liten 3-30 MHz mätare. Perfekt! Om den vore för VHF. Kollade runt på nätet, och enligt folk så är det främst diodrarna som är punkten i mätaren. Någon hade smält mätaren, en annan funkade det perfekt för etc.
Så jag tänkte höra här om någon har erfarenhet av HF mätare till VHF.
Själv provade jag med konstlast och lågeffekt (1w), och mätaren röde sig knappt, typ inget, som det skall vara. Kopplade snabbt in en icke avstämd VHF antenn och gav den en extremt snabb TX, och fick 1.5.
Mätaren visar.. men.. är det något att lita på? Kan man använda den? Eller är det till att söka vidare?
Försökte läsa på diodrarna, men finner ingen info på dem.
Mätaren är en NANA SWR-N2. Hittar ingen info om den heller.