3-500z och 50 MHz?

SA5A

Well-Known Member
Jag har kört 100W sedan 1973, men nu trots slutstegsanalfabetism införskaffat ett Drake L-75 slutsteg. Det ser ut att vara ett gediget bygge och har ett stycke rör 3-500Z. Jag har egentligen två funderingar:
1. WARC-banden. Förmodligen inget problem med utgångskretsarna, men sannolikt problem att få bra matning via de trad PI-filer som ligger på ingången. Smarta lösningar för WARC?
2. 3-500Z på 6 meter? Goda råd för modifiering, t.ex. ndg undvika kända problem, mottages tacksamt.
mvh SM5DXV SA5A Sture
 
Byggbeskrivningar för 50 MHz finns t ex i Radio Handbook, 20:e upplagan från 1975, och ARRL-handboken 1977. Men med tanke på effektgränsen 200 W i Sverige är det väl inget att grubbla över.

Lennart
 
OK, tack för tipsen Lennart! Ska se vilka årgångar av böckerna jag har. Jo, jag tror de extra 3dB är välkomna då man på en kort QSB-peak ska hinna köra ett svagt DX. Jag tror också en preamp nära antennen skulle vara bra för att lyfta fram lite mer signal ur bruset. På sporadiska E-kontaker inom Europa behövs nog sällan det där lilla extra. mvh Sture
 
Hej!

Finns några beskrivningar i QST, kanske samma som i HB?
Jag kan leta i gömmorna om några dagar.
 
SA5A de APQ. Hej.
Om jag vore i dina kläder skulle jag bygga ett separat slutsteg för enbart 50-MHz med ett 3-500z. Högspänning skulle jag "tjuva" från Drakeslutstegets power supply.

Jag är ganska säker på att det är svårt - för att inte säga omöjligt att modifiera ingång- och pi-filterkretsen på Drakeslutsteget för 50-MHz. Strökap. och långa ledningar skulle inte vara "hälsosamt" för 50-MHz.

Mitt råd är också att du sneglar åt den beskrivning som finns i Radio Handbook av W. Orr.

73 o. lycka till
Bengt SM6APQ
 
Tills vidare lägger jag nog ner projektet att få L-75 att täcka även 50 MHz. Är lite inne på APQ:s tankar att bygga et dedikerat 50 MHz-slutsteg, om jag hittar lämpligt ombyggnadsmaterial.

Eventuellt blir det istället en satsning på bygge av antenn med lite mer gain. Kanske stack, kanske fler element.

Jag har byggt en preamp med BF981, men skulle behöva ett säkert/krångelfritt relä att ha uppe vid antennen i så fall.

SM5DXV SA5A Sture
 
Back
Top