300 ohm ladder line

Hej alla glada antennintresserade
Själva rhomben med 130 m sida har totalt 520 m tråd i luften.
:cool:
Nu vart jag avundsjuk. Kanske dags att kolla med mäklarna efter ett hus med med tillhörande mark.
Måste vara bra skjuts i den antennen?:)

Som jag tidigare nämnde har min rhomb en matningsimpedans som ligger runt 750-ohm på hela HF-området och övre delen av MF-området (1.8-MHz) Exponentialledningen omvandlar 750-ohm till 200-ohm på hela frekvensområdet 1.8 - 30-MHz. Jag kan därför använda rhomben på ovanstående frekvensområde UTAN TRANSMATCH!
Mycket smart set-up!

//Harry
 
Hej alla glada antennintresserade:
En exponentialledning kan betraktas som en bredbandstransformator med mycket små förluster eftersom komponenterna utgörs av en till 97% luftisolerad öppen feederstege. Så länge ledningen är omkring en våglängd på lägsta frekvensen och avståndet mellan de två trådarna är ringa i förhållande till våglängden.
Bengt SM6APQ

Menar du verkligen en våglängd på lägsta frekvensen?
Blir en lång en om man vill köra 160m ;)

Är med andra ord hela federn Exponentiell?

Hur noga är du med att följa e^x kurvan utmed ledningen?

mvh
Bengt / KBW
 
Hej. Som jag föut nämnde är exponentialledningar snälla. Min ledning är 80 meter lång vilket passar mig bra eftersom rhomben är utanför min tomt. Jag använder rhomben ibland på 160/150 m och trots att feedern borde vara 160 m lång får jag ett lågt SWR på de låga frekvenserna med 80 m feeder.
Jag har kört några enstaka QSO på 50-MHz med rhomben och fått mycket fina (ärliga) rapporter från Italien, Kroatien och Bulgarien.
Ja hela feedern är exponentiell - avsmalnande.
Jag tror inte det är så petigt med exponentkurvan. Enligt Bengt Dagås (SK) blir skillnaden mycket liten om feedern är exponentiell eller linjärt avsmalnande. Vad säger du AOM?


73
Bengt /SM6APQ
 
Last edited:
Det som man vinner med att använda en "riktig" exponentialledning är att frekvensområdet för en given längd av ledningen och tillåten missanpassning
blir något större.

Skillnaden är, som påpekades av salig Bengt Dagås, ganska marginell.

Man hittar exponentialledningar även i andra antennkonstruktioner.

De TCI gardinantenner som finns i Hörby använder en besläktad konstruktion för att omvandla mellan 50 ohm obalanserat och 300 ohm balanserat i frekvensområdet 6 - 25 MHz, och COEL-vertikallogperiodarna i Karlsborg använder en motsvarande konstruktion i sina baluner.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej.
Använde man Guanellabalunen konstruerad av "grova" Cu-rör med teflonringar för att hålla innerledaren på platsför att omvandla 50-ohm unbalanced till 300-ohm balanced?
Är du säker på att det var 50-ohms koax? När det gäller höga effekter brukar man använda 60-ohm koax.

73
Bengt /SM6APQ
 
Back
Top