4 m dipoler till 2m ??

sm3pxg

Member
Hej Fellow amateurs!

På grund av anledningar så verkar det nu finnas viss tillgång till begagnade basstationasanter för 4m-bandet (70-80 MHz).

Dock har vi amatörer som bekant ofta mer glädje av prylar för exempelvis 2-meter, å då kommer min fråga til alla antennkunniga här:

Borde man inte, skapligt enkelt, kunna modifiera en dipol för 4m till 2m?

Om vi tar den populära konstruktionen från finland, http://www.kevlange.se/2_STACK_2.JPG

...så borde man kunna korta antennelementen samt kortsluta matarstuben på lämpligt avstånd, å få den å funka på högre frekvens. Där ser jag inte några större hinder..

Men, om vi tar en 2-stack istället, vilket är en vanlig kofiguration, så får man ju fråga sig om matchningen i det interna stackningskablaget ställer tillmed problem, eller kan man måhända kompensera det vid kortisen på matchningsstuben på varje element ?

Sen blir förstås stackningsavståndet mellan antennelementen möjligen "icke-optimalt också, men det gissar jag inte har så stor betydelse... eller ?


73 DE Hans, SM3PXG
 
En 70 MHz basstationsantenn är precis dubbelt för stor i våglängder räknat när den används på 144 MHz.
Det blir därför ett helt hopplöst företag att anpassa den "direkt". Till att börja med kommer balun-stuben att kortsluta dipolernas matningspunkter.

Ifall man kapar ner antennelementen till rätta längder samt ändrar längden på den Pawsey-stub som finns integrerad i utliggaren som elementen sitter monterade på så får man till rätt anpassning på 144 MHz samt balunverkan.
Detta löser man genom att svetsa eller skruva dit ett kortslutningsbleck så att stuben får rätt längd.

Dock är frågan vad som händer med anpassningen inne i stackningskablaget, har själv aldrig öppnat en Aerial OY 70 MHz-antenn,
men är den gjord med 1/4-vågstransformatorer av 75-ohms kabel blir längderna helt fel, det blir ingen transformering till den gemensamma punkten.
En impedans i häraden 25 ohm uppstår där.


Möjligen kan man göra något åt saken på dessa sätt:
  1. Låta det vara som det är och anpassa med ett L-nät till 50 ohm
  2. Anpassa längden på det interna kablaget från varje antenn till summapunkten så att det får en längd på = udda heltal*1/4 elektrisk våglängd på 144 MHz så att det uppstår en impedans av 100 ohm realdel i ändarna. Detta ger 50 ohm vid parallellkoppling i summapunkten.
Stackningsavståndet har en helt underordnad betydelse. Det uppstår dock sidolober i vertikalplanet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
... eller vänta tills lobbying fått till amatörband på 70 MHz också. Danmark, Norge, Finland, m fl har det.
/Jan
 
Det tror jag i så fall att vi får vänta rätt länge på.

PTS vilja att upplåta ytterligare frekvenser enligt RR Art 4.4 eller NIB är tämligen begränsad.
Juristerna anser, med ett visst fog, att det finns alldeles tillräckligt med frekvenser för amatörradio i Sverige.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Well, det blir en del metallslöjd iallafall.. :)

Man kanske får ge sig på enkeldipolerna istället, de lär väl rimligen vara enklare att mata. :)

73 DE Hans, SM3PXG
 
Back
Top