40.680 MHz

SM6MUY

Well-Known Member
Flera länder ger tillstånd att köra amatörradio på 40.680 MHz. I de flesta fallen är det låga effekter verkar det som (några watt). När jag tittar i planer mm så verkar det som allmänt gäller 10mW ERP på denna frekvens. Jag ser på diverse "chattar" att SM amatörer hävdar att 8m bandet inte är tillåtet i SM. Det stämmer väl då det inte är ett amatörband men är det otillåtet att sända Q65/FT8 etc med max 10mW ? 10mW är ju ingen effekt i stort sett men men moderna trafiksätt osv behövs inte mycket. Det har bla WSPR visat. Så är det fritt fram att köra ? (10mW :p). Och vad gör SSA i frågan ? När jag lyssnar på frekvenser i området 30-60 MHz så hör man nada i stort sett. Förutom de gröna som hörs ibland. Men det står förmodligen användare på kö som är villiga att betala så allt har väl ett pris....

1729899872334.png

Intressant idé. Fotnoten [3] anger följande:

Kategorin ospecificerad kortdistansutrustning omfattar alla typer av radioenheter, oavsett tillämpning eller syfte, som uppfyller de tekniska villkor som anges för ett visst frekvensband. Typiska användningsområden är telemetri, fjärrstyrning, larm och dataöverföring i allmänhet samt andra tillämpningar.

Jag har inte grävt djupare i vilka dessa tekniska villkor är, utöver effektgränsen på 10 mW.

Vad gör SSA? Frågan om 40 MHz har inte varit uppe i några diskussioner mellan SSA och PTS och det har inte funnits någon efterfrågan från medlemmarna. SSA har prioriterat införandet av instegscertifikat, meningsfull effektgräns på 2400 MHz och tillståndsgivning på 70 MHz. I den ordningen.

Ja brukar roa mig lite då och då att lyssna efter OZ7IGY då jag har mottagning både på 40/70 MHz. Jag ser dock ingen större skillnad i vågutbredningsformer om man tittar på 40/50/70Mhz. Visst finns det vissa nyanser vad det gäller ES samt troposfärisk utbredning, likaså meteorpingar är rätt intressant runt 50 MHz.

Man skulle ju kunna sätta upp en rundstrålande antenn på 40MHz och titta lite mer på den trafik som finns där inom EU. Likheten med 50 MHz gör det kanske till ett (bara för att.. projekt HI!) Det känn som att ES på 28/50/FM bandet och 144MHz ger en rätt bra känsla för vad som är på gång. Dock lite kul att fundera runt 40 MHz.. vågutbredning är extremt intressant på dom olika banden. (själv är det just nu prio på 2,4GHz) håller på att greja med 100mW och 37db antennvinst.

73 Håkan

Frekvens är ju logaritmisk i nån mening så det händer ganska mycket mellan 28 MHz o 50 MHz. 28 MHz kan gå hur bra som helst men 50 MHz är helt dött. Men visst vi har redan många frekvensband. Min tolkning är ändå att köra 10mW är ok oavsett trafiksätt om man läser spektrumplanerna. Så frågan är väl hur långt man når på 10mW. Så det är väl det som kan utforskas. Syftet är ju i nån mening att experimentera och förstå vågutbredning. Det tycker i varje fall jag är den roligaste biten med amatörradio. Jag har också lyssnat en hel del men den "dålig" antenn och hört många stationer vid Es mot Europa. Men som vanligt är det väl lokala störningar som begränsar...Sen tror jag inte nåt skulle kollapsa om amatörer fick möjligheten att köra några watt på frekvensen. Men PTS verkar inte lika smidiga som i andra länder när man vill utforska och undersöka fysikaliska fenomen. Man är förmodligen bara en krånglig och besvärlig medborgare som begär mer än man borde…

Även om det finns en generell regel om maximalt 10 mW ERP för vissa tillämpningar (oklart tekniska krav), gäller detta inte amatörradioverksamhet. Det innebär att en sändning med Q65 eller FT8 på 40.680 MHz inte kan betraktas som amatörradioaktivitet och därmed krävs ett särskilt tillstånd från PTS, även vid låga effekter.

Jag vill minnas att ”pionjärerna” på 60-metersbandet först började testköra genom ansökan om tillstånd för ”experimentverksamhet. Detta kanske är en ingång även här.

För övrigt att ”höra nada” på frekvensen innebär ju inte att frekvensen är obrukad eller fri för amatörradio, utan att den fortfarande kan vara tilldelad för annan verksamhet som inte sänder kontinuerligt, eller inte är inom radioräckvidd vid det specifika tillfället.

Man är förmodligen bara en krånglig och besvärlig medborgare som begär mer än man borde…
Du har nog fångat de marknadsorienterade telemyndigheters i allmänhet, och PTS i synnerhet, inställning till radioamatörer. Man är "hjärtligt trötta" på oss.

Jag är dessutom ganska säker på att man från myndighetshåll är medvetna om hur lite besvär som ett par tusen "radiohobbyister" på 69 MHz förorsakar, jämfört med ungefär samma antal radioamatörer som har ett par-tre tiopotenser mer spektrum till sitt förfogande.

Att “höra nada” på frekvensen innebär ju inte att frekvensen är obrukad eller fri för amatörradio, utan att den fortfarande kan vara tilldelad för annan verksamhet som inte sänder kontinuerligt, eller inte är inom radioräckvidd vid det specifika tillfället.
När 40,66-40,7 MHz kommer på tal så är detta frekvensområde avsett
för trådlösa mikrofoner mm. Av praktiska skäl så avsätts lite "licensfritt" spektrum här och var för sådant, så att man inte ska behöva bekymra sig om hanteringen av tillståndsärenden mm.

Skillnaden i vågutbredning på vårt 50 MHz band borde vara väldigt lien, så varför ens bemöda sig med tanken att försöka hitta nya frekvenser för radiotekniska experiment.
Dessutom finns ett fyrband på 50 MHz där man kan höra fyrar världen runt.

Däremot kan det var kul att lyssna på 30 - 50 MHz, särskilt nu när det är förhållandens som ger överräckvidder på dessa frekvenser.
tidigare solcykler kunde man höra sheriffen i någon USA stat på 40 MHz +-. Där han stod utanför polisbilen, lätt hängande på taket, och drog ut spiralsladden långt utanför fönstret och tufft stod och talade i komradion. (sett i annonser för komradio).
Radiostyrning av modeller är väl avvecklat på låga VHF till förmån för 2,4 GHz.

Men förmodligen är även de radiosystemen nedlagda numera även på andra sidan Atlanten.
Men en del underliga sändningar förekommer, bla en del bredbandiga knatter. Bärvågor relästationer.

10 mW e.r.p. är väl annars inte mycket mer än störningarna från någon elektronisk pryttel....

SM4FPD

10 mW e.r.p. är väl annars inte mycket mer än störningarna från någon elektronisk pryttel....
Där har du fel.

Har nyligen utrett vad utstrålade emissioner från t.ex. elbilladdare motsvarar som EIRP, för att kunna göra störningspredikteringar för säkerhetskritiska radiosystem, och de 50 dBµV/m på 10 m avstånd som de flesta normer medger i VHF/UHF-områdena motsvarar grovt
- 35 dBm EIRP i 10 kHz bandbredd, alltså 45 dB skillnad.

Last edited:
Har nyligen utrett vad utstrålade emissioner från t.ex. elbilladdare motsvarar som EIRP, för att kunna göra störningspredikeringar för säkerhetskritiska radiosystem…

Finns några liknande utredningar gentemot HF kanske? Jag tänker främst på solcellsanläggningar på privatbostäder.

Självfallet är det mer utmanande att fastställa exakta gränser när det gäller utstrålade emissioner, eftersom elektriska fältnivåerna och krav varierar beroende på standarder och användningsområde.

Om vi antar en typisk gräns på 40 dBµV/m vid 10 m i ett 10 kHz-band motsvarar det ungefär 25 dBm EIRP (vilket är 10 dB lägre än i exemplet VHF/UHF).

Det betyder ju att för samma distans och bandbredd gäller, för kortvågsområdet, i regel lägre effektkrav, delvis eftersom signalerna på dessa frekvenser kan propagera över långa avstånd och därmed behöver lägre effekter för att undvika störningar.

Problemet för HF ligger i att frirymdsapproximationen och approximationen som punktkällor inte kan användas med godtagbara resultat i detta frekvensområde, eftersom man vanligen befinner sig inom närfältsavstånd.

Sådant kräver att geometrierna simuleras detaljrikt i 3D elektromagnetiska simulatorer, vilket stöter på praktiska svårigheter.

Dessutom blir emissionerna från solenergianläggningar en kombination av ledningsbundna och utstrålade, och sådant är svårt att modellera i hela system. Det ska pågå arbete inom CISPR och IEC för att komma fram till normer för hela installationer.

Om vi antar en typisk gräns på 40 dBµV/m vid 10 m i ett 10 kHz-band motsvarar det ungefär 25 dBm EIRP (vilket är 10 dB lägre än i exemplet VHF/UHF).
25 dBm EIRP motsvarar en fältstyrka av 1,6 V/m vid 10 m, eller 124 dBµV/m om man törs använda punktkälleapproximationen.

Dessutom är man ofta så nära solcellanläggningen att man tvingas räkna med induktionsströmmar och influensverkan i mottagarantennen vilket gör "tumregelberäkningar" väldigt vanskliga.

På t.ex. 80 m så börjar en ytterligare störfältstyrka över det atmosfäriska uttryckt som E-fjärrfält runt en dipolantenn av i runda tal -15 dBµV/m att börja märkas dagtid, och 10 dBµV/m nattetid.
1730023626889.png

1730023771039.png

Last edited:

SM4FPD
Jag menade givetvis inte elektronik som uppfyller kraven.
Dagens kraftelektronik som till elbilar solcellsanlägg etc som uppfyller kraven på EMC, och är bra avstörda.

Det jag tänker på är vad som stör hos många radioamatörer i exvis ett villaområde, som får S-metern att tå 9+20 dB på allt från 1-150 MHz.
Hundratals laddare, TV boxar, Kina grejer, induktionshällar, plasma-TV, etc och nu till jul ljusslingor.

SM4FPD

CW-fyren ZS6WAB i KG46RC Syd-Afrika på 40,6748 MHz kom in här i dag med 539 och djup QSB både för och eftermiddag.

Lyssnade på min 33 m långa, 10 m höga TFD (horisontell T2FD) med bredsidan pekande nord/syd som via 35 m RG-58 matade en IC-705 med preamp 2 tillslagen.

Inte bästa antennen för ändamålet men är vad som då stod till buds. Hur strålningsloberna egentligen pekar på 40 MHz återstår att räkna fram.

Vid en googlesöking på ZS6WAB framkom att en 5 elements yagi och en IC-706 med 50 W uteffekt levererar, eller har åtminstone tidigare levererat fysignalen i fråga.

Om detta hördes via F2 eller TEP vågar jag inte gissa på, men även här i KP03SD var 50 MHz dött då jag kollade så kanske multipla E-hopp kan uteslutas då.

Ett stort tack till trådstartaren som fick upp mina ögon för detta band.

Paul-Henrik, oh1lsq

Ja brukar roa mig lite då och då att lyssna efter OZ7IGY då jag har mottagning både på 40/70 MHz. Jag ser dock ingen större skillnad i vågutbredningsformer om man tittar på 40/50/70Mhz. Visst finns det vissa nyanser vad det gäller ES samt troposfärisk utbredning, likaså meteorpingar är rätt intressant runt 50 MHz.

Man skulle ju kunna sätta upp en rundstrålande antenn på 40MHz och titta lite mer på den trafik som finns där inom EU. Likheten med 50 MHz gör det kanske till ett (bara för att.. projekt HI!) Det känn som att ES på 28/50/FM bandet och 144MHz ger en rätt bra känsla för vad som är på gång. Dock lite kul att fundera runt 40 MHz.. vågutbredning är extremt intressant på dom olika banden. (själv är det just nu prio på 2,4GHz) håller på att greja med 100mW och 37db antennvinst.

73 Håkan
Oscar-100? :)

Back