450 ohms bandkabel i stålrör??

SM7HWD

Skåning
Vad händer om man låter en 450ohms bandkabel gå i ett stålrör? Ändras impedansen eller? Jag har en dipol på 2x 7 meter på 4 meters höjd som jag matar med en 450 ohms bandkabel och mittpunkten hålls upp med ett rostfritt rör. Jag har en isolator typ ägg i toppen och dipolbenen går åt var sitt håll i 90 graders vinkel och matningen går ner igenom röret. Antennen går fint att stämma av på alla band. Jag har kört både England Italien, Japan mm på den. Men hur är det egentligen , är det ok att dra en stege inuti ett rör??

73 Lars
 
Last edited:
Det som händer är att förlusterna ökar ganska mycket p.g.a. att både de elektrostatiska och magnetiska fältlinjerna runt trådarna kommer att kortslutas av metallrörets insida. Eftersom röret inte är perfekt ledande uppstår det värmeförluster i metallen som måste tas någonstans ifrån.
Man brukar därför avråda från att dra en stegkabel inuti ett metallrör såvida det inte är många gånger (10-potenser) större än avståndet mellan trådarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svar Karl-Arne. Jag hade ett glasfiberrör förut, men det vittrade sönder så jag bytte ut det till ett rostfritt. Hur stora är förlusterna med stegen i röret . Äts 20-30 % av uteffekten upp, eller i vilken storleksordning rör det sig om ? Antennen sitter ju bara på 4 meters höjd så redan där är det stora förluster. Antennen är en rejäl kompromiss som många antenner i trångboddheten tecken är. Bättre med en liten antenn än ingen antenn alls.

73/
Lars
SM7HWD
 
Kan du inte fixa något som liknar de där distanspinnarna som man hade
tilll bandkabel förr i tiden, så kabeln kan löpa på utsidan av röret?

Alternativt kanske två parallella 75 Ohms koaxer inuti röret är bättre?
Du får i och för sig problemet med 150 till 450 Ohms hoppet vid
övergången, för du har väl mer än 4m matarkabel?
 
Last edited:
Hej, tack för tipset /KBW.

450 Ohms kabeln är ca 8 meter och går genom 2 meter stålrör och är sedan fixerad längs en trävägg med plastdistanser som är ca 5 cm höga. Kabeln går sedan genom ett hål med diametern 50 mm i en trävägg ner till min S-tuner.
Jag kommer att tillverka distanspinnar som är ca 10 cm av elrör så kabeln kommer på utsidan av röret.

73`s Lars
SM7HWD
 
Det är att rekommendera att förlägga bandkabeln så att den kommer en bra bit från metall.

En studie om hur bandkabel påverkas av vatten och mark i närheten finns på

Wet Ladderline

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne och tack för tipset om artikeln "Wet Ladderline" intressant läsning. Jag har fixat distanser så att bandkabeln kommer 10 cm från röret nu. Jag fick givetvis annorlunda tunerinställningar nu. Antennen "strålar" nog ut lite mera effekt nu!
Tack för hjälpen och tipsen!

73´s
Lars
SM7HWD
 
Har läst G3TXQ:s experiment med stort intresse. Vill följa upp frågan eftersom jag tänkt montera en stege (typ 1,5 FK och blompinnar) längs en uthusvägg och vidare under takfoten på mitt hus. Har tänkt mig någon slags distanser, eller ben, som lyfter stegen från väggen en bit.

Frågor:
1. Har någon idéer om hur man får till distanser/fästen för att montera stegen mot vägg?
2. Vilket avstånd bör man ha från ett plåttak för att minimera koppling till det? Hade ju tänkt montera längs takfoten av etiska skäl?
 
Hej, jag löste distansproblemet med elrörsbitar. Se bilder!

Låt fantasin flöda!

73s
Lars
SM7HWD
 

Attachments

  • image1.jpg
    image1.jpg
    94,9 KB · Views: 118
  • image.jpg
    image.jpg
    86,5 KB · Views: 156
Har läst G3TXQ:s experiment med stort intresse. Vill följa upp frågan eftersom jag tänkt montera en stege (typ 1,5 FK och blompinnar) längs en uthusvägg och vidare under takfoten på mitt hus. Har tänkt mig någon slags distanser, eller ben, som lyfter stegen från väggen en bit.

Frågor:
1. Har någon idéer om hur man får till distanser/fästen för att montera stegen mot vägg?
2. Vilket avstånd bör man ha från ett plåttak för att minimera koppling till det? Hade ju tänkt montera längs takfoten av etiska skäl?

Estetiska skäl antar jag :)

Mot en trävägg behövs en ganska liten separation. Man ska akta sig för att låta någon eller båda ledarna
ligga emot träet, men har man, säg tredubbla avståndet mellan ledarna, till träväggen så kan inverkan försummas.
Torrt trä har ganska bra dielektiska egenskaper i HF-området.

Någon form av ståndare av isolermaterial som sätts mellan träväggen och "stegpinnen" bör fungera.

Man brukar säga 10 gånger avståndet mellan ledarna till stora metallföremål.
Detta är dock okritiskt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne.
Ja, hrm... både etiska och estetiska skäl väger in när det handlar om WAF ;)

Har idag burit tonvis med apparater och inrett nya schacket. Kan inte begripa vad alla grejor kommit ifrån.
Det är nära för dig att titta in på en fika när du är på väg till fäderneslandet.

73
Lasse
 
Apparaterna har vanligen "följt en hem"...
Det går inte att motstå ett loppisfynds bedjande ögon.

Ska se till att göra ett uppehåll vid nästa resa till SM3.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Så du har ditt "fädernesland" i SM3 Karl-Arne... för att ta ett politiskt citat; det var det jävligaste - det hade jag ingen aning om! :)

/Lasse
 
Back
Top