Om man ändå behöver en sändarantenn så är de onödigt med en mottagarantenn av annan typ.
Jag provade på 136 kHz ett tag för många år sedan.
Där är det ännu svårare att få någon verkningsgrad på antennen. Men RX gick bra.
Det finns ett program som heter tant.exe där beräknar man sin dipol, i mitt fall 2 x 40 m med 15 m stege vertikalt, stegen kortsluten.
Dvs en T-antenn där 2 x 40 m är topcapacistansen.
Enligt programmet går den T antennen direkt på c:a 1,5 MHz, och jag kan än koppla den så, det blir en mycket hög signalstyrka vid 1,5 MHz.
På 36 kHz behövdes en antennanpassning, jag byggde en spole med diametern 400 mm och lika lång, i den en vridbar spole dvs en stoor variometer.
Vid resonans bedömde jag att mottagaren fick omkring 40 dB mer, och jag kunde höra SM, OH, OZ och Tyska stn. det var mycket spännande!!!
Sändaren den ligger dock och väntar på att bli färdig......
På 136 kHz däremot mäter man frekvensen i kHz så allt blir enklare där, och mottagarens skala funkar. Då körde jag en IC-751A.
Att försöka med något annat än en GP på 136 kHz eller 600 m är nog ganska meningslöst. Om du inte har rejält höga antennträd, 75-150 m kanske....
Har du en dipol med stege eller koax, är det ju väldigt enkelt att prova, kortslut matarledningen och tulla in den i mottagarens So259-kontakt, jämför vid olika frekvenser vad du får för signaler. Det räcker att bedöma bruset.
tant.ex är ett DOS program som finns här:
http://www.zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301" kanske finns mer moderna liknande program online jag?????
de
SM4FPD