472khz?

Stiligt :)
Har du tid att sända litegrann under kvällen så skulle det vara kul att försöka höra dig med min BC-453. Den fungerar faktiskt rätt ok trots att jag inte vågar mer än 50v anodspänning pga av trötta elektrolyter, men jag har ändå lyckats höra några NDB-fyrar med den.
 
Lägger mig på 472,5kHz om den är ledig annars så drar jag mig lite åt sidan från den frekvensen.
 
DJ6-an var väldigt svag här. Eller rättare sagt: jag har för mycket oljud från civilisationen.
Roland
Edit: Upptäckte att jag måste koppla om mellan bävrarna för att lyssna på dig resp DJ6CB.
 
Last edited:
Lyssnade på QSO mellan DJ6CB (väldigt stark) och G4GIR (svagare). QRG 472,2.
Talade om 9H1ES som var igång varje kväll på 472,400.
/Roland
Edit: Efter några minuter var G4GIR också stark.
 
Spelade in slutet på ditt QSO med DJ6CB. Skickade ett mejl. Starka signaler i allt oväsen från grannarnas elektronikskrot.

/Roland
 
Ja, det är väldigt starka QSB på MW. Ibland kan en station växla mellan S1 och S9 på en period av ett tiotal minuter så det kan löna sig att föröka hänga kvar och försöka efter några minuter igen om man tappar varandra.
G4GIR var S6 i början hos mig men dalade ned till S2 mot slutet av deras QSO då var istället DJ stark hos mig.
 
Det var väldig riktverkan på bävrarna. Jag tolkar det som att dom inte hör någonting åt sidan, eftersom det är en horisontell tråd nära marken och enda E-komponenten som finns kvar från rymdvågen där är den vertikala. Den kan bara inducera ström i trådens längdriktning. Min gissning.

/Roland
 
Sändaren låter ju riktigt skapligt trots att den var i kontinuerlig drift från 1969 fram till för några år sedan :)
 
Back
Top