4m & muf

OZ7IGY/B i Jönköping...

Hej alla !

Åkte ner till Malmö från Stockholm i Torsdags, och noterade goda signalstyrkor återigen. En flygplansreflektion åstadkom en sekundsnabb reflektion, som jag plockade mellan Ödeshög och Jönköping.
Fyren återkom därefter söder om Jönköping, i höjd med värmeverket utmed E4:an, där den hörts många gånger tidigare.
Försvann därefter, fär att åter bli hörbar norr om Markaryd. Sedan hörbar på markvåg hela vägen ner till Malmö.

Noterade att det är ganska praktiskt med FSK-modulering för fyrar, då man hör bärvågen, och emellanåt FSK:n, även om det är en mycket kort reflektion. Nyckling a la CW innebär en viss risk att man missar en reflektion.

Vore intressant att få höra fler rapporter, framför allt från amatörer i SM5/SM6/SM7, som har möjlighet att lyssna.
Tips: Bygg om en gammal Kanal 4-antenn för TV Band I och rikta mot Roskilde.
:)
Avser att försöka med detta under sommarsemestern i SM0...

/ Kenneth -GXZ
 
MUF fyrar på 40 MHz

Sedan i går kväll har OZ7IGY, efter specialtilstånd ifrån ITST, haft en ny fyr körande på 40,021 MHz. Nyckling: F1A = frekvensskiftnyckling med 250 Hz mellem mark och space.
Samma qth som övriga 9 fyrar: JO55wm.
Output är 22 Watt til en dipol 75/255 grader, 97 m ö.h. som bytts til en Turnstile innom et par veckor.
Det första dygnet har kommit rapporter ifrån OZ, DL, PA0, F och HA. (0 condx !)
Rapporter via DX-summit är viktiga. Vi skal rapportera resultaterna av detta experiment til ITST. (Med ett hopp om förlängning, HI!)
Denne specialtilstånd är tidsbegränsat till ett år och på non-inteference basis.
Et tilsvarenda fyr, GB3RAL kommar at startas innom en månad på 40,050 och 60,050 MHz.
Detta är inta början på et nytt amatörband - men en chanc att få täkt den stora afstånd imellom fyrbanden på 28 och 50 MHz så man kan följa MUF upp i frekvens.

Vy 73 de OZ7IS, Ivan.
Beaconkeeper - OZ7IGY.:confused:
(I Danmark kallar vi övanstående "dialekt" för "Svansk"! :=)
 
OZ7IS said:
Sedan i går kväll har OZ7IGY, efter specialtilstånd ifrån ITST, haft en ny fyr körande på 40,021 MHz.QUOTE]


Gratulerar!

Jag lyssnade lite snabbt med min 80M dipol och fyren ligger nere i bruset hos mig. Den är dock synbar på DSP programmet. Jag har hört den klart och tydligt på Meteor reflektion och räknar med att sätta upp lämplig antenn under helgen för att höra den lite bättre.

(Vi har 240km mellan oss)

73 Håkan SM7WSJ

: Uppdatering 070731

Monterade antenn för 40Mhz ( 0dBd ) under helgen och beacon är hörbar hela tiden.

Något som jag aldrig tänkt på förr är att QSB dalarna kommer olika beroende på frekvens.
Det här märktes väldigt tydligt nu när jag kunde jämföra 40 50 70 144 mhz med några sekunders mellanrum.

Tilläggas också att 40 Mhz hade betydligt mer Meteor pingar jämfört med dom andra frekvenserna.

Håkan SM7WSJ

PS: kul att dom i UK har fått tillstånd för beacon på 40 och 60mhz

http://www.southgatearc.org/news/july2007/40mhz_beacon_on_air.htm
 
Last edited:
Back
Top