5 MHz bandet

SM4FPD

Well-Known Member
Redan många SM igång på 5 MHz bandet.
Hörde bl.a SM på 5380 kHz USB under helgen.
Roligt att så många verkar ha sökt tillstånd redan.

Det finns en gnista ändå bland radioamatörerna, och långa, trevliga, riktiga radiokontakter körs.

På 5195 kHz CW finns en fyr, minns inte vad den heter, men det går att Googla och se dessa placering när man hört dess anropsignal.

På 5 MHz BC band kan det vara kul att lyssna lite. Kolla 5 MHz +-100 kHz AM
Ibland små afrikanska stationer, ofta VOA afrika, (propaganda)

Finns det nu några rapporter att berätta om här????

de
FPD
 
Hur fungerar 60m, med tanke på att ligger mellan 80m och 40m. Liknar det något av dem eller har det helt egna egenskaper?
 
Då är vi två, hittar ingenting nånstans på sidan, måste allt vara så svårnavigerat
Nån som har några tips ?
 
5 MHz

Hur fungerar 60m, med tanke på att ligger mellan 80m och 40m. Liknar det något av dem eller har det helt egna egenskaper?

När jag var telegrafist på en "Transare" gick vi mellan Nord o. Sydamerika. Året var 1954. Efter 0100 UTC träffades alla svenska fartyg (väster om 60 grader West) på 5520 kHz CW & AM. Låg man utanför Floridas kust hade man med lätthet QSO med båtar på Californiakusten och i La Plata (Buenos Aires och Montevideo).

Obs att 1954 var ett år med absolut minimum solfläckar. Det kan ha varit orsaken till att 5 MHz gick så bra.

Jag betraktar ionosfären som en växellåda! Det finns alltid ett frekvensband som vid en viss tidpunkt, ett visst år och för ett visst avstånd är optimalt. Det är enligt min mening farligt att låsa upp sig för ett visst amatörband när det gäller att överbrygga ett visst avstånd.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag håller med dig Bengt APQ. Vågutbredning är en vetenskap nog så stor.

Lite synd att kunskapen om vågutbredning verkar försvinna bland radioamatörer.
Särsklit tydligt är det på VHF och UHF banden där begrepp om vågutbredning som Tropo, E-skikt etc ärså gott som bortglömda saker.

Förr skrevs saker om vågutbredning i exvis QTC. Numera aldrig.

Det verrkar vara mer som cut and try numera. Går det så går det och blir 599.
Annars så går det inte...

Ett skäl till att det blir så här kan enligt min teori vara att många nya radioamaörer satsar i första hand på att kunna köra allt.
Man vill ha en antenn som går 30 kHz till 174 MHz, gratis, med bästa verkningsgrad, bästa möjliga, billigast möjliga och ingen SWR. Att tro att man kan bemästra alla band är en utopi även för den mest erfarne.

Förr kunde en radioamatör bygga flera år av sin aktivitet på ett band, bygga antenner läsa allt om bandet och vara aktiv "dygnet runt". Man blev expert på sitt band, eller några band.

Ja allt det här är väl vad amatörradio är till för.
I synnerhet 5 MHz bandet då som upplåts för radiotekniska experiment, inte amatörradio.
Vad nu skillanden är? Tester kanske?

Förr fanns något som hette DX-ing, många var verkligen experter på ett band, exvis 5 MHz BC-band. bandet som förutom att oxo kallas för 60 meter även kallades för tropikbandet.

Då uppstår frågan om någon hört eller kört "tropikerna" på 5 MHz "experimentband" ännu?

de
FPD
 
Bra inlägg Roy.

Förr sysslade amatörerna mycket med lite och blev sakta men säkert experter inom sin lilla smala nisch. Numera sysslar amatörerna lite med mycket och hinner bara skrapa lite på ytan. Tröttnar snabbt och hoppar vidare till nästa grästuva, skrapar på ytan och hoppar vidare osv. Allt på en gång...

Lägger man sedan till det faktum att nästan alla nya skaffar sig en rimligt bra transceiver som sin först rigg så finns ju inte så mycket mer att bygga vidare på än större apparater med fler knappar.

Själv har jag ingen sändare som täcker experimentbandet 5 MHz men lyssna kan jag göra. Jo, jag kan använda min fartygssändare ST700A från 1962, still going strong, om jag finner någon lämplig kristall i junkboxen.

Vad kostar ett experimenttillstånd för 5 MHz någon?

/Bengt
 
Billigt?
Jag får intrycket att priset är en mycket effektiv spärr för att bandet inte skall överbefolkas.
300 kr är ju nästan lika mycket som en månadskostnad för ett enda mobiltelefonabbonemang kostar.

de
FPD
 
Hej!

He he he, bra att folk kan välja, 5 MHz eller mobiltelefon.
Men, Roy, menar du helt allvarligt att 300:- utgör en spärr för hurvida folk vill ut på 5 MHz eller ej?
 
Det gäller att prioritera Roy. Bara att skippa en onyttig hamburgare då och då så är 5 MHz tillståndet betalt och på kuppen får man ett sundare liv. :rolleyes:

Jag kan inte tänka mig att 300:- utgör en broms för den som verkligen är intresserad och värdesätter möjligheten att använda frekvenser som inte är avsedda för amatörradio.

/Bengt
 
Tack Kenth!

Då ska man bara sno till en antenn oxo... !

/ Peter

VKC de APQ.
Antenn för 5 MHz bör inte vara något problem för de flesta amatörer - i varje fall inte för oss (du och jag) som bor i "glesbyggd". Vilken 2 x 19 m dipol matad med öppen stege o s v låter sig med lätthet stämmas av på 5 MHz. Samma sak för de som är ägare av en loop antenn vars omkrets är minst 60 meter. Även mindre sådana bör komma till användning med något reducerad verkningsgrad.

Har i flera år lyssnat på min helt horisontella 190 meters loop. Vid midnatt hör jag i princip amatörer från hela USA som pratar "lokalt" och naturligtvis stationer hemmahörande i G och LA.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
SM6OID, om jag menar allvar?
Lite ironisk kanske jag var där, men bara lite, men du skulle bara veta saker.....
Idag är de stora vinnarna de som säljer saker som bara kostar XXX kr per månad.
Expert som säljer platt-TV som inte kostar någonting går ej ihop.
Men det slutar med detta där. Upp till var och en att tolka

300 kr räcker det till en flaska ETANOL med smak av rök?
Knappast, och en sådan går att avvara.
300 kr mindre mat per månad och mer motion skulle ge ett större intresse för amatörradio längre livslängd etc. Några onödiga pizzor etc.

Många drar sig för att vara med i SSA och det kostar bara 500 kr per helt år.
Då kanske man inser att min ironi om de 300 kronorna inte bara är ironi.

Böcker är dyra tycker många.
Vi såg i QTC som kom igår, svartvita bilder från en 17 årig radioamatör som på den tiden hade en välfylld bokhylla.
Bilder från en radioamatör tagen idag visar med allt tydlighet att böcker är för dyra...

Men låt oss gå till 5 MHz bandet.
Någon som hört DX på bandet, tropikerna??

de
FPD
 
Hej!

Roy, jag har "ju märkt" att du ibland är ironisk, i just 5 MHz fallet så var jag lite tvekande.

Jag har "hört på banden" att avgiften uppenberligen utgör ett avskräckande moment och skäl till att tänka efter om det är värt pengarna, summan nämndes dock aldrig. Men, fick känslan av att det rörde sig om flera tusenlappar... Så vart det bara 300 spänn.

Jag har, med mina usla trådar, lyssnat på 5 MHz segementet. Inget direkt exotiskt, några lite mer långväga har man ju hört.
 
Redan många SM igång på 5 MHz bandet.
Hörde bl.a SM på 5380 kHz USB under helgen.
Roligt att så många verkar ha sökt tillstånd redan.

Det finns en gnista ändå bland radioamatörerna, och långa, trevliga, riktiga radiokontakter körs.

På 5195 kHz CW finns en fyr, minns inte vad den heter, men det går att Googla och se dessa placering när man hört dess anropsignal.

På 5 MHz BC band kan det vara kul att lyssna lite. Kolla 5 MHz +-100 kHz AM
Ibland små afrikanska stationer, ofta VOA afrika, (propaganda)

Finns det nu några rapporter att berätta om här????

de
FPD

Jag har lyssnat till och från och har inte hört något förutom SM / OZ / G och liknande.
Detta sena eftermiddagar och kvällar.
Lyssnar på avstämd 80m dipol.

/ Peter
 
Böcker är dyra tycker många.
Vi såg i QTC som kom igår, svartvita bilder från en 17 årig radioamatör som på den tiden hade en välfylld bokhylla.
Bilder från en radioamatör tagen idag visar med allt tydlighet att böcker är för dyra...

Men låt oss gå till 5 MHz bandet.
Någon som hört DX på bandet, tropikerna??

de
FPD

Jag köper ytterst sällan döda träd att lagra i hyllor inomhus, information söker jag på nätet, mina bokhyllor är fyllda med nostalgi, gamla böcker och tidskrifter.

Nya böcker kan man ju i detta land låna gratis.
 
Back
Top