5 MHz bandet

Jag har lyssnat till och från och har inte hört något förutom SM / OZ / G och liknande.
Detta sena eftermiddagar och kvällar.
Lyssnar på avstämd 80m dipol.

/ Peter

Transatlantiska QSO sker oftast 2330-0400z har jag märkt, när skymningen sker där verkar det som

Har hittills bara lyckats köra WP3UX

Har kört 9A,OM,S5 mfl oxå

//TSC
 
Observera att man söker tillstånd för experiment sändare. ( särskivet)
Så Bengt, EQL, din kristall till din sädndare, är det en experimentsändare.
Kanske man skall köpa en särskild experimentsändare?

Eller gäller tillståndet sändarexperiment?

de
FPD
 
FPD DE EQL

Det står i tillståndet att "Tillståndet avser användning av en radiosändare för radiotekniska experiment"

I anvisningarna för ansökan står bl a att: "Den utrustning som används ska vara CE-märkt och uppfylla de väsentliga krav om störningsfrihet och säkerhet som gäller inom EU, enligt EU:s direktiv 1999/5/EG om radio- och teleterminalutrustning."

Så jag får väl rulla in min ST700A i EMC-labbet och se till att den uppfyller lämpliga EN- och ETSI-normer.

CE-märken har jag på rulle så det ordnar sig nog. ;)

/Bengt
 
FPD DE EQL

Det står i tillståndet att "Tillståndet avser användning av en radiosändare för radiotekniska experiment"

I anvisningarna för ansökan står bl a att: "Den utrustning som används ska vara CE-märkt och uppfylla de väsentliga krav om störningsfrihet och säkerhet som gäller inom EU, enligt EU:s direktiv 1999/5/EG om radio- och teleterminalutrustning."

Så jag får väl rulla in min ST700A i EMC-labbet och se till att den uppfyller lämpliga EN- och ETSI-normer.

CE-märken har jag på rulle så det ordnar sig nog. ;)

/Bengt

Aj aj aj. Jag hade inte läst det finstilta. Jag har bara en IC-735 plus diverse hembyggen. Får väl försöka rita ett märke så riggen blir CE-märkt.
Kan väl bli svårt att hitta en HAM-rig med 5 MHz som är CE-märkt?

/Roland
 
CE-märken har jag på rulle så det ordnar sig nog. ;)

/Bengt


Har du några över, för jag tror baskemig inte att jag har någon CE märkt utrustning, IOFS sitter det säkert ett sådant på det kinesiska nätagget, men ett sådant lustigt märke med lite annat typsnitt och annorlunda mellanrum mellan bokstäverna.

Räcker det tro?
 
I anvisningarna för ansökan står bl a att: "Den utrustning som används ska vara CE-märkt och uppfylla de väsentliga krav om störningsfrihet och säkerhet som gäller inom EU, enligt EU:s direktiv 1999/5/EG om radio- och teleterminalutrustning."
En öppnad ICOM eller vilken som helst transceiver som från början var C E märkt är väl inte C E märkt efter ingreppet att öppna upp 5 MHz även om C E märket sitter kvar?
 
Last edited:
.....
På 5 MHz BC band kan det vara kul att lyssna lite. Kolla 5 MHz +-100 kHz AM
Ibland små afrikanska stationer, ofta VOA afrika, (propaganda)

Finns det nu några rapporter att berätta om här????

de
FPD
Förr i tiden, när det fanns många BC-stationer på tropikbanden, så var 60-mb det bästa bandet för BC-DX-are, över huvud taget. På eftermiddagarna under de mörkare årstiderna hördes asiatiska stationer. På kvällarna afrikaner, och på nätterna och tidiga morgnar Sydamerika. Det hördes nästan alltid något. De flesta stationer var inte så starka, med BC-mått mätt. 1-10 kW. Även många stationer med effekter under 1kW hördes.
Numera försvinner alltfler stationer från tropikbanden. Men fortfarande finns det en del exotiska BC-stationer kvar. Framförallt i de andinska länderna i Sydamerika, Peru, Ecuador och Bolivia.
Kolla denna länk Thomas Nilsson webpage
 
Last edited:
VKC de APQ.
Antenn för 5 MHz bör inte vara något problem för de flesta amatörer - i varje fall inte för oss (du och jag) som bor i "glesbyggd". Vilken 2 x 19 m dipol matad med öppen stege o s v låter sig med lätthet stämmas av på 5 MHz. Samma sak för de som är ägare av en loop antenn vars omkrets är minst 60 meter. Även mindre sådana bör komma till användning med något reducerad verkningsgrad.

Har i flera år lyssnat på min helt horisontella 190 meters loop. Vid midnatt hör jag i princip amatörer från hela USA som pratar "lokalt" och naturligtvis stationer hemmahörande i G och LA.

73
Bengt
SM6APQ

APQ de VKC

Hej Bengt.
Jag har koaxmatad 2 x 19m och stämmer av där men givetvis hade en stege varit
mycket bättre.
Men vi får kolla antennbiten lite längre fram på våren!

73,s Peter
 
Frekvens på 5 MHz ?

Av de 4 frekvenser som tilldelas på 5 MHz, vilken eller vilka används av Svenska amatörer?
Om det nu finns någon?
Tänkte "monitorera" någon lämplig frekvens när jag inte sitter vid radion och rattar på
VFO:t.
Fick mitt tillstånd i går!
 
VKC:
Här slölyssnat lite på dagarna och funnit ett antal LA, SM och OZ på CW med höga signalstyrkor på 5311.5 MHz lite till/från. Endast 21m tråd 4m agl som antenn.
Har ingen CE-märkt rig så bryr mig ej om att söka tillstånd.
/Janne
 
Efter empiriska studier emot konstlast förefaller båda mina aparutter behaga utsända rf energi på sagda band, någon har säkert öppnat dom någon gång, men det kan väl inte jag veta om det är gjort av en behörig eller obehörig micklare och huruvida utrustningens eventuella CE märken fortfarande äro giltiga.

Hur hårt ska man dra det hela?

Förmodligen är 95, 7% av alla amatörradios som används öpnnade och micklade med.
 
FPD DE EQL

Det står i tillståndet att "Tillståndet avser användning av en radiosändare för radiotekniska experiment"

I anvisningarna för ansökan står bl a att: "Den utrustning som används ska vara CE-märkt och uppfylla de väsentliga krav om störningsfrihet och säkerhet som gäller inom EU, enligt EU:s direktiv 1999/5/EG om radio- och teleterminalutrustning."

Så jag får väl rulla in min ST700A i EMC-labbet och se till att den uppfyller lämpliga EN- och ETSI-normer.

CE-märken har jag på rulle så det ordnar sig nog. ;)

/Bengt
Detta att PTS ställer krav på utrustningen skall vara CE-märkt, anser jag vara oroande. Det är ju ett avsteg från amatörradions praxis, idéer och anda.
Och även från det dom själva säger om radiotekniska experiment. Kommer det att ställas krav på CE-märkning på ytterligare fler band, eller anser man att 5 MHz har ett särskilt "skyddsbehov"?
Kommer vi framtiden bara att få köra med fabrikstillverkad CE-märkt radioutrustning? Ånjuter vi inget förtroeende längre? Att de fabrikanter som CE-märker sin utrustning inte alltid motsvarar det förtroendet har ju visat sig många gånger.
Har SSA reagerat på detta?
 
>>>Detta att PTS ställer krav på utrustningen skall vara CE-märkt, anser jag vara oroande. Det är ju ett avsteg från amatörradions praxis, idéer och anda.
----

Men det beror ju på att 5 MHz inte är ett amatörband och inte har med amatörradio att göra. Det krävs ju därför inte något certifikat (kunskapsbevis) av användaren.

Däremot för amatörbanden så får vi fortfarande bygga och experimentera fritt utan krav på CE-märkning. Detta baseras på att vi förväntas ha sådana kunskaper att vi själva kan avgöra om de hembyggda apparaterna uppfyller relevanta tekniska krav samt i övrigt uppfyller intentionerna i EMC-direktivet. Vi har alltså inget undantag som ger oss rätt att använda undermålig utrustning som skulle kunna orsaka s k skadlig störning.

/Bengt
 
Kanalerna på 5 MHz har som sagt ingenting med amatörradio att göra som det är formulerat nu.

De är "landmobila allokeringar" som dessutom har gjorts enligt undantagsföreskriften Artikel 4.4 i ITU-RR. Där förbinder sig de administrationer som ger tillstånd till sådant att se till att inga skadliga störningar förorsakas för de andra användarna.

"Administrations of the Member States shall not assign to a station any
frequency in derogation of either the Table of Frequency Allocations in this Chapter or the other
provisions of these Regulations, except on the express condition that such a station, when using
such a frequency assignment, shall not cause harmful interference to, and shall not claim
protection from harmful interference caused by, a station operating in accordance with the
provisions of the Constitution, the Convention and these Regulations."


Av den anledningen kan det ställas större krav på materielen.

Beträffande undantaget från CE-märkningen i stort är detta något som kommer upp varje gång EMC-direktivet tas upp till diskussion i Bryssel.

Starka krafter vill ta bort detta, och förr eller senare går det upp för byråkraterna att radioamatörerna kanske inte har den kunskapsnivå som man trott.

Då vet vi inte hur det slutar. Därför är ett upprätthållande av kunskapsnivån A och O om amatörradions privilegier både nationellt och internationellt ska få finnas kvar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Kanalerna på 5 MHz har som sagt ingenting med amatörradio att göra som det är formulerat nu.

Betyder det att man får köra med vilket call man vill? Att bandet kan bli ett prova-på-band för PR och andra radiointresserade?
 
Back
Top