50 Mhz och enkel yagi.

när man pratar om den mest förekommna vågutbredningstypen på 6M bandet benämns det vanligen som "Sporadiskt-E", eller "ES", "Es".

"E-skippen" det är nåt jidder från kanylerna på 27 ;)

Oj inte bra med ett felaktigt språkbruk. Jiddra det vill jag inte göra.
Sporadiskt E om vi botser från denna vågutbredningstyp. Hur ser bandet ut dx mässigt exempelvis höst och vinter?
 
50 Mhz

Oj inte bra med ett felaktigt språkbruk. Jiddra det vill jag inte göra.
Sporadiskt E om vi botser från denna vågutbredningstyp. Hur ser bandet ut dx mässigt exempelvis höst och vinter?

Det du kan förvänta dig är MS, Aurora, AuroaE annars är det dåligt med utbredning.

//Lasse SM4IVE
 
Det du kan förvänta dig är MS, Aurora, AuroaE annars är det dåligt med utbredning.

//Lasse SM4IVE

Har kört mycket 6-m för några år sedan. Mycket kul band, brukar kallas "The magic band"..
Aurora går ofta att köra med SSB mode, något som inte är så vanligt på t.ex 144MHz.

Har kört Italien med 25W och en 160m dipol (e-öppning), Bergen (LA) på 6-m tråd dipol och 2W (aurora).

Brukar öppna rejält senare delen av Maj månad.
 
Har kört mycket 6-m för några år sedan. Mycket kul band, brukar kallas "The magic band"..
Aurora går ofta att köra med SSB mode, något som inte är så vanligt på t.ex 144MHz.

Har kört Italien med 25W och en 160m dipol (e-öppning), Bergen (LA) på 6-m tråd dipol och 2W (aurora).

Brukar öppna rejält senare delen av Maj månad.

Så var ska man ställa mottagaren för att höra nånting roligt? När jag rattat runt har det varit knäpptyst... Är det SSB/FM/CW-aktivitet man ska söka efter för att hitta *nånting*? Frekvensförslag?

/Micke
 
Så var ska man ställa mottagaren för att höra nånting roligt? När jag rattat runt har det varit knäpptyst... Är det SSB/FM/CW-aktivitet man ska söka efter för att hitta *nånting*? Frekvensförslag?

/Micke

Jag brukar lyssna på 50.150 USB, men ratta runt, leta efter fyrar som du hittar frekvenserna på i listor över amatörradio fyrar.
Kolla DX-cluster så ser du när det dyker upp spot, då är det dax att snurra med rotor och VFO!
 
Snubblade över den här tråden: här ett par kommentarer från en f d 6m-DX-räv:
3-5 element med bra höjd räcker långt. Bra öron är viktigt, 50-100W är bra, men 10W funkar också. Jag har kört 122 länder på 10W och ytterligare 40 med ca 100W.

Sommartid (April - Sept) kan du förvänta dej enkel- och dubbelhopp Es = hela EU, halva Ryssland inkl de spännande smårepublikerna/främre asien - allting hitom och inklusive Afghanistan. Norra Afrika och mellanafrika (ekvatorbältet) fungerar också (på dubbelhopp). Tittar vi västerut så kan du köra karibien (KP4, CO, YV) med lite tur och ett dubbelhopp E. Lite längre norrut kan du som regel köra USA:s östkust och VE på Nova Scotia.

Vintertid: MS, AU, kanske AuE. Digitala moder.

Tropo: värdelöst på 6m. Jag har på 14 års DX-körning aldrig kört längre än 700km på Tropo, oavsett antenn.

Aurora är inte lika tydligt fräsig som på VHF, och ger ungefär samma avstånd (1500-1800km).

Aurora -E är intressant, och KAN ge långväga DX, oftast i riktning NV-NO. (Det finns ett nätverk av amatörer, främst i Holland, som forskar i möjligheten att köra EU-Hawaii över Nordpolen vid extremt gynnsamma förhållanden = läs A-dubbelhopp-E.)

Meteorscatter: förvånansvärt lätt att göra QSO manuellt i 100-takt, men ger inte så mycket i avstånd eller rara länder. Max 1500km, med lätt och jämnt resultat kring 1200.

PSK och JT körs med stor framgång även av småstationer om jag fattat rätt, t o m EME-QSO:n är möjliga för "small pistols".

Så långt Es-utbredning & Co. F2-utbredning lär vi få vänta på ett par år till, sista riktiga F2-QSO jag körde var 2002..

6m följer solen, speciellt sommartid. Med lite konds (kolla MUF, om den är över 20MHz kan det bli läge) kan du räkna med att köra mot NNO>NO>O>SO på förmiddan, SO>S>SV kring lunchtid, S>SV>V på eftermiddan och såklart SV>V>NV>NNV på kvällen fram till midnatt. Alltsammans storcirkelbaserat.

Och återigen - JA, det går att köra DX på 3el, fast jag rekommenderar 5. Tonnas 5-el är billig och hyfsat bra som kompromiss, men vill ha HÖJD. M2 är förståss oslagbara, men....Sen fanns det nån i Krsitianstad som sålde 5-eller 6-elementare också, minns inte nu. Franskt, det också? DX-systemes, kan dom ha hetat så? Tror 7BHM hade en sån - fråga!

Lyssningstips: fyrar, 50.110. Korta hopp på 28MHz indikerar konds på 6m. TV-QRM brukade vara en bra indikator på konds från öster (VK), men jag vet inget om hur pass avvecklad analog TV är nuförtiden.

Nåväl. Kör så det ryker - men glöm inte det viktigaste: att vara DÄR när det händer! 50MHz är en obarmhärtig tidstjuv, för det är just det som är charmen med det bandet : det KAN öppna upp när som helst.
 
Tidigare kunde man bara köra från en "fast punkt i terrängen", dvs longitud och latitud skulle anges samt antennhöjd. Detta gav olika resultat vad gäller tilldelad effekt för olika amatörer. Max var 200W ERP och en del fick 10W ERP.

Den enda begränsningen PTS angett är 200W ERP så jag förmodar att mobiltrafik är godkänd numera.

Huruvida detta stämmer efter PTS "utredning" vet jag inte. Förmodligen blir bandet helt fritt då, med ev neddragning av effekten. Så länge TV-sändarna fortsätter att användas i våra grannländer på 50 Mhz så tror jag att låg effekt blir resultatet. Det är ju inte bara Sverige som styr detta och jag tvivlar på att ev störningar tolereras av TV-bolagen.

Tror inte grannländernas TV-sändare utgör något större problem, då Norge är det enda kvarvarande i närområdet, och de går oxå strax QRT se nedan (från LA7DFA´s Hemsida)

"TV will change to digital (UHF) in 2007-2009. The most populated areas will stop using 50MHz TV in 2008 while the rest will end before 2010. We hope ham-radio will get primary status in 2010!"
 
Back
Top