60 meters bandet

sa6aqp

Well-Known Member
Ni som kör på 60m hur är aktiviteten där nu?
Är det värt att skaffa tillstånd eller ska man avvakta lite.

Det har ju vart rätt så tyst om det det senaste halvåret egentligen.
 
Du menar 5310, 5320, 5380 och 5390 kHz.
Visst förekommer aktivitet. Men man kan nog räkna antalet aktiva radioamatörer på ena handens fingrar, så det vore väl kul om fler kom på.
Men jag lyssnar väl inte alltid förstås.
Norrmän och Engelska radioamatörer förekommer desto mer.
Bandet verkar kul, vad gäller vågutbredning.
Den typ av QSO:n som förekommer verkar dock inte ha så mycket med vågutbredningsexperiment, eller radiotekniska experiment att göra, utan mest prat-QSO.
Så vänta inte på att andra skall komma igång, SA6AP, gör något själv.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Lite "off subject" igen, men på tal om 5-MHz...

1954 var jag anställd som telegrafist på ett mindre lastfartyg. Vår trad var Nord/Sydamerika och Västindien. Varje kväll, eller natt, kl 0130z, omkring 2030 lokal tid, möttes många svenska båtar på 5520-kHz CW. Vi utväxlade lite "struntprat" och nyheter. Ibland hjälpte vi till att transitera telegram till/från SAG för de kolleger som hade svårigheter att få QSO med Sverige. Ofta befann sig dessa fartyg i närheten av Mexico. 5-MHz var en ypperlig frekvens för QSO för hela regionen som då innebar hela Nord- och Sydamerika inklusive "pacific-sidan" på dessa kontinenter.


Anropet var: SAX SAX DE SDON SDON +

SAX = allmänt anrop till alla svenska fartyg
SDON = M/S Siljan (Transatlantic).

1954 var solfläckstalet i botten. En av de bästa möjligheterna att avverka sin trafik (QTC) till SAG var på 4-MHz-bandet ända nere vid Buenos Aires.

SAG fanns på 4262-kHz
Fartyget 4130-kHz

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Att jag funderade på just detta bandet var att under början av förra året så blev det en hype att köra där.
Vad blev det av det. Hur många aktiverar det nu.
Man ser väldigt sällan spottar på dxclustret med svenska stationer. Någon SM3 är det väl.
Troligen blir det att skicka in en ansökan nu under våren i alla fall för att testa bandet.
Ska vi få aktivitet där så tror jag att det öppnas för flera frekvenser.
Känns ju rätt så bökigt att behöva fundera på att man ligger helt rätt.
Men det löser sig säkert.

Det verkar dessutom som om fler länder får tillgång till bandet. Med lite tur så kommer PTS att släppa flera frekvenser vilket skulle underlätta aktivitet.

Tackar för historian där SM6APQ det är alltid lite spännande att läsa sådant.
 
Hej!

Jag kör lite på 60 meter, ibland med en UK/RT-320 (30 W) och en blygsam inverterad L och ibland med en Skanti TRP 8000 och en 13 m vertikal. Inga DX, "bara prat".
 
Hej!

Jag har försökt finna information på SSA's hemsida gällande 60m men hittar inte det jag söker. Vad är det för effekt som tillåts på bandet?
 
Hej!

Det är lite synd att att de frekvenssuttarna vi är tilldelade inte riktigt harmoniserar med resten av världen, plus att det blir svårt att klämma in en bärvåg med ett sidband på vardera sidan... Men, å andra sidan så är det enkelt att köra lite CW då det inte är så stor trängsel, min Angry Nine kommer att pipa på 60 meter. (på 40 meter så kan det vara lite joxigt...)
 
Back
Top