7,2 MHz

Stendött bland SM på nya 7 MHz.
Har inte lyckats höra en enda SM på 7,1 - 7,2 MHz udner helgen.
Mobilt lördag morgon men mest Italien Tyskar PA0 etc som sade "ok ok, QSL QSL back top you"
En del G stn som skulle ha gått att få fina QSO med dock.
Är det inte conds för SM elelr är det ingen igång?
Förr fanns det många SM på 7 MHz.
Det verkar som nya frekvensband inte imponerar på SM stn. kanske vi inte behöver fler frekvenser.

Eller är det jag som inte kan vågutbredningen på 7 MHz ?
Någon som kan den bättre?

När norrmännen fick upp till 7,2 MHz var de mycket aktiva på 7130 kHz.
 
Jag lyssnade lite sporadiskt från landet i helgen, men hörde just inga SM-stationer.
Avståndet mellan Värmland och Östergötland är nog inte optimalt för 40m, och de delar av SM som ligger på lämpligt avstånd är ju glest befolkade... ;-)

Jag körde ett trevligt ragchew med en engelsman.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag hörde en SM2'a ligga och avverka JA-stationer på löpande band i lördags förmiddag.

Själv lyssnade jag bara, om jag hade tryckt in PTT'n så hade jag ju hörts.
Det kanske är så att vi måste trycka in PTT'n oxo, inte bara lyssna? ;)

73 SM0RVV
 
de 40m QSO jag kört inom SM med QRPrig och ändmatad tråd har ägt rum på förmiddag och eftermiddag när kortdistanserna är fina via F2, distansen varit nere på <500km
 
Last edited:
Så här med facit i hand, är det någon som hört och kört något på nya delen av 7 MHz bandet?
Eller vågar ni inte förrän PTS formellt meddelat?
Jag har lyssnat lite då och då men nil SM stn.
Kanske DX men jag har inte jagat DX.
Borde gå fint mot SM3 SM2 och kanske nord LA.
Erfaringar?
 
Det verkar ju inte vara så trångt som det var innan...

Hejsan
Brukar vara qrv omk 7160-70 med SF4J inga sm qso ännu . Karnse kommer hoppas kan man ju alltid göra . Fick ihop 10 tal BC sta för någon vecka sedan . Är det nån som har bättre koll på läget Lennart SF4J -- SM4CJY
 
Här på São Miguel (Azorena) har 7100-7200 varit öppet i 2 år men specialtillstånd från ANACOM (Vårt PTS) krävdes.
-
Det finns mycket där uppe att köra. De amerikanska General licenserna tillåts köra ner till 7175 KHz, vilket innebär att det finns flera nät, som håller till mellan 7175 och 7200. Är man nattsuddare så kan man checka in på 3905CC net på 7178 KHz. Dom startar incheckning 2330 UTC och nätkontrollstationerna brukar ha bra signalstyrka. Där finns också CHN (County Hunter´s net) på 7185 och på samma frekvens kan man höra OMISS-nätet när CHN har stängt.
 
Back
Top