80m och 40m..?

sa0bmc

Well-Known Member
Hej!
Johan heter jag och tog cert för ett par månader sen.

Jag har nu inhandlat en Yaesu AT-450 och kastat upp en trådantenn (ej möjligt med annat än så länge).

Jag fick roligt nog kontakt med en Holländare på 80m.

Frågan är: Vilka frekvenser är troligast att man får kontakt med någon på 40/80m? Finns det är troligare att någon lyssnar och svarar än andra?
Tack på förhand!
 
Hej!
Johan heter jag och tog cert för ett par månader sen.


Frågan är: Vilka frekvenser är troligast att man får kontakt med någon på 40/80m? Finns det är troligare att någon lyssnar och svarar än andra?
Tack på förhand!

Jag läser vad du skriver utan att förstå vad du vill veta....menar du var på 80 och 40m man ska ropa CQ på SSB för att få svar eller..?

"Finns det är troligare att någon lyssnar och svarar än andra?"......det verkar som om det saknas ett ord eller fler i den här texten.....eller är ett för mycket.....hjälp mig med att omformulera vad du vill ha hjälp med!

AT-450?...du menar kanske FT-450AT?
Är du med i någon amatörradioklubb Johan?

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
Jag läser vad du skriver utan att förstå vad du vill veta....menar du var på 80 och 40m man ska ropa CQ på SSB för att få svar eller..?

"Finns det är troligare att någon lyssnar och svarar än andra?"......det verkar som om det saknas ett ord eller fler i den här texten.....eller är ett för mycket.....hjälp mig med att omformulera vad du vill ha hjälp med!

AT-450?...du menar kanske FT-450AT?
Är du med i någon amatörradioklubb Johan?

73 de Bjarne/SM7FBJ

Hej Bjarne!
Jajjamen, jag undrar precis vilka frekvenser det är lönt att ropa CQ på...
Helt rätt med riggen, det är en FT-450AT.
Radioklubbar är jag med i: SK0QO samt SK0MG, dessvärre har jag sällan tid att joina mötena...
 
SSB kör man ju mellan 3650-3800kHz......bara att lyssna sig till var ringarna som du ska undvika ligger.......lyssna, lyssna, lyssna, lysna, lyssna, lyssna lyssna, lyssna och lär dig var du ska ropa.....ropa inte CQ..utan svara i stället de som ropar CQ......till att börja med.....samma på 40m......mellan 7040-7200kHz......

/Bjarne
 
Hej Johan och välkommen,

Här skall du få några handfasta tips som kan hjälpa dig igång.


1. Gå in på ESR och kika under de översta fyra flikarna i vänstermenyn som handlar om; Amatörradio, IARU, Radiotrafik samt LF MF HF.

2. Studera särskilt det som står under Radiotrafik samt läs igenom IARU bandplan som är anpassad till svenska förhållanden och som tydligt visar vilka frekvenssegment på de olika amatörbanden som är lämpliga att använda för olika slags trafik.

3. Koppla bort mikrofonen och lägg undan den.

4. Offra några dagar att enbart LYSSNA över banden. Lyssna var andra sänder och hur trafiken går till. Ha hela tiden bandplanen till hands och bilda dig en egen uppfattning av hur bandet låter.

5. Lyssna gärna på olika tider på dygnet och upptäck att ibland är signalstyrkorna låga och endast närbelägna stationer hörs. Vid andra tidpunkter hör du hela Europa med goda signalstyrkor, detta på 80 och 40 m. På andra högre band ligger hela världen öppen, ibland med kanonsignaler.

6. Upptäck att vid vissa tillfällen på dygnet hörs stationer från andra kontinenter. På 80 m ligger stationerna ofta samlade i DX-segmentet.

7. När du börjar känna dig bekväm med att lyssna och kanske börjar snappa hur en förbindelse går till så är det dags att koppla in mikrofonen.

Känns detta jobbigt?

I så fall finns en enkel väg. Ställ in din radio på 3750 kHz och ropa CQ. Chansen att du får svar är stor ty de flesta nybörjarna fastnar på kanaltrafik, ofta på jämna 1 eller 5 kHz kanaler. Det enda du går miste om är att skaffa dig egna erfarenheter den långa vägen.

LYSSNA mer än du sänder, särskilt i början av din karriär.

Lycka till!

/Bengt
 
Tack grabbar!
Jag följer samtliga råd utom just att lyssna olika tider på dygnet då det är lite knepigt logistiskt.

Bandplanen har jag lusläst, men när man sitter vid radion och inte hör så mycket så undrar man såklart mer specifikt vilka frekvenser som gäller.

Mest Tyskar och Holländare verkar det som. Jag hade ett QSO med en Holländare, men jag gick in rätt dåligt hos honom. Inte så märkligt med tanke på min värdelösa antenn.

Jag blev dessutom lite intresserad av att lära mig morse nu. Kul!

TACK FÖR HJÄLPEN!
 
>>Bandplanen har jag lusläst, men när man sitter vid radion och inte hör så mycket så undrar man såklart mer specifikt vilka frekvenser som gäller.
---

Bra!

Tysta band.... Det har skett stora förändringar sedan "förr". Numera är det mycket få som ropar CQ och allmänt anrop. De allra flesta ligger stand by på sina "favoritkanaler" där man träffar sina närmaste kompisar på förutbestämda tider. Därför är banden för det mesta helt öde trots att konditionerna är bra.

/Bengt
 
>>Bandplanen har jag lusläst, men när man sitter vid radion och inte hör så mycket så undrar man såklart mer specifikt vilka frekvenser som gäller.
---

Bra!

Tysta band.... Det har skett stora förändringar sedan "förr". Numera är det mycket få som ropar CQ och allmänt anrop. De allra flesta ligger stand by på sina "favoritkanaler" där man träffar sina närmaste kompisar på förutbestämda tider. Därför är banden för det mesta helt öde trots att konditionerna är bra.

/Bengt

Ja, det verkar så. Just därför kan det vara bra att veta vilka dessa "favoritkanaler" är om det finns några vanliga.

Men ska ställa in datorn på att tjyvlyssna på radion så den loggar åt mig.

Tack för hjälpen!
 
Back
Top