Abonera på en frekvens

SM3IXY

Well-Known Member
Somliga tror: vi har legat här i 20år å då tillhör frekvensen oss.
Om frekvensen er upptagen då tar dom till allehanda medel för att köra bort inkräktarna: gökur, hitlertal, ja kommer inte ihåg allt dom använde.

Verkar som dom borde ta om sitt cert på gamle dar, dom
har tydligen glömt bort vissa grundläggande saker.
Ja frågar alltid: "Är frekvensen ledig?, is the frequency occupied?" De fick ja lära mig när jag tog cert. Men somliga verkar ha glömt grundläggande etik.

Nu vet jag att jag hetsat upp ett visst klientel, de er de som er meningen!

/SM0IXY Stefan
 
Håller med dig, Stefan!
De förstår inte bättre, det är det som är problemet.
Det är förstås en dålig ursäkt, de borde tänka efter lite vad de har lärt sig en gång.
Men det är farligt att generalisera, det är ett vanligt fel som folk gör.
Nu gjorde du det, Stefan!
 
Last edited:
Käften

Tala er Silver tiga er Guld. Synd man inte lärt sig det efter 60år.
Men ibland måste ja öppne käften å de har jag inget för, tvärtom.

/0IXY
 
Tänka först och tala sen är som att torka sig i arslet först och sen skita. Detta är ett kul forum där folk reagerar och svarar snabbt.
 
Eller andra likande:
Sänd först och lyssna sen, på frekvensen.
Sväng först och blinka sen.
Sjut först och fråga sen.

allt händer i verkliga livet.

de
Roy
 
Jag tycker att alla radioamatörer skall visa hänsyn och ge fan i min frekvens.. :cool:

Lugn o fin nu ... jag har varit här hur länge som helst! så stick, annars lägger jag bärvåg på dig ... ;) Eller så skickar jag ner snön som kommer här uppe nu till SM6-land ...
 
Oskicket med "ägande av frekvenser" var i princip okänt innan FM-kanaltrafiken och repeatrarna
slog igenom. Det förekom enstaka fall av kristallstyrda "ringar",
men i allmänhet användes VFO till vad den vad avsedd till.

Tyvärr måste man nog konstatera att repeaterverksamheten sannolikt är det som skapat mest missämja
radioamatörer emellan i modern tid.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne

håller inte riktigt med dig, om vi nu skall komma ner på en lite mer seriös nivå i tråden.

Först så tror jag inte diskussionen tidigare i tråden avser ägande av frekvens på repetrar, eller repeater trafik, utan mer 80 mb. Att sedan repeatertrafiken har skrämmande inslag i vissa områden är ju en inte obekant källa till diskussion och missämja.

Sedan är min personliga åsikt, efter att visserligen bara ha varit med i matchen en kort tid, att den värsta källan till missämja är hattandet med bestämmelserna för amatörradio och olika licensklasser etc.

Detta verkar ju gå rätt långt bak i tiden och ha varit en källa till skapandet av olika läger bland amarörer. Dom och vi; kan/kan inte cw, bygger o hanterar lödkolv/köpeamatör, kan sin teknik/fått certet i ett Corn Flakes paket ...

Tyvärr så spårar väldigt många trådar ur väldigt lätt och får en släng av dom/vi sjukan. Å så går det ett varv till i det spåret med frustration och hårda ord. Hur vi skall komma ur det har åtminstone jag inget bra svar på, tycker bara det är så trist att det skall vara så.

Dålig hantering av myndigheterna av hela grundstommen för verksamheten amatörradio, licenser/prov, det tror jag är det som skapat mest missämja mellan amatörer genom tiderna.

Nu blev det väldigt mycket off topic, men kunde bara inte låta bli.

/J
 
Det skulle ha stått
"Tyvärr måste man nog konstatera att repeaterverksamheten och dess konsekvenser sannolikt är det som skapat mest missämja
radioamatörer emellan i modern tid." Inlägget skrevs på min Iphone i tunnelbanan och det gick inte att redigera texten när jag kom på detta.

Orsaken är faktiskt att tanken att man "kan äga en frekvens" har spritt sig från 2 m FM till t.ex. 80 m SSB. Innan inmutningstanken om frekvenser slog rot i tankevärlden så såg man inte det som ett problem om en frekvens var "upptagen", utan man sökte sig en "ledig".

Märk väl att detta var på den tid när i synnerhet 80 m var betydligt mer belagt än idag.

Isen bröts nog när repeaterdrivande klubbar i SM7 började skicka inbetalningskort till de "utsocknes" som hördes över deras repeatrar.

Dock håller jag med om att det moras som amatörradion befinner sig i till övervägande del är orsakat av en oskicklig hantering av reglementen och kunskapskrav.
Sverige gör skäl för benämningen "bananmonarki" när det gäller amatörradio.

Jag är själv spänd på att få höra vilka argument för amatörradions fortsatta existens som kommer att torgföras om en knapp månad när spektrumfrågor som gäller icke-kommersiella användare kommer att diskuteras på Kungl. Vetenskapsakademin måndagen den 5/11.

Kungliga Vetenskapsakademien - Event

SSA står på talarlistan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mycket intressant. Samtidigt tycker jag att jag missar något i tanketråden om skicket/oskicket att vilja "äga en frekvens" och hur det härstammar från 2-meters repeatrarna samt hur det hänger samman med den svenska statens vilja att sälja spektrum. ?
 
"Kanaltrafik", på 80m, kunde ju inte finnas när varje streck på VFO-skalan var 2KHz brett. Nu har man antagligen frekvensen sparad i minnet med en noggrannhet på några Hertz och kan inte tänka sig att vrida på ratten.
 
Jag tror att det är alla nybörjares fel, dom som inte har gått en riktig amatörradioutbildning.

Det måste vara dom som har så dålig diciplin.

Annat är det med gamlingarna, dom är ödmjuka dom
 
Jag tror att det är alla nybörjares fel, dom som inte har gått en riktig amatörradioutbildning.

Det måste vara dom som har så dålig diciplin.

Annat är det med gamlingarna, dom är ödmjuka dom

Rätt använt, kan ironi vara ett synnerligen effektivt retoriskt verktyg. Tveksamt om så är fallet här...

73/Lasse
 
"Kanaltrafik", på 80m, kunde ju inte finnas när varje streck på VFO-skalan var 2KHz brett. Nu har man antagligen frekvensen sparad i minnet med en noggrannhet på några Hertz och kan inte tänka sig att vrida på ratten.

Det här är nog vad det handlar om i praktiken.
Oviljan till att använda VFO:n till det den är avsedd för.

Slutligen vill jag påstå att "ägandet av frekvenser" i både smått och stort kommer på sikt att få en påtaglig inverkan på amatörradions framtidsutsikter.

På vilka sätt kan vi radioamatörer motivera gratis tillgång till stora frekvensområden när administrationerna kan dra in miljarder från kommersiella brukare?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Märkligt betende!

Lyssnar på 3777 där ett par sm6 or håller till på kvällarna,
I kväll dyker det upp en Tysk klubbstation som sänder bullentin.
Tydligen så kan inte dessa SM stationer mycket om Vågutbredning, att det ändrar sig fullständigt kvälls tid,
Att man vägrar flytta på sig????? Nej man ligger kvar och trilskas och blir ilskna.
Samt en cw station som sänder DL QSY ibland BL QSS osv, eftersom SM stationer inte kan cw tydligen så hör de inte att cw stationen ber Tyskarna att flytta.
Mycket märkligt beteende.
Man skall inte sluta att förvånas.........
En SC0PW sänder cw oxå på freq troligen han som ber DL att QSY a
 
Last edited:
Jag tror problemet beror på att de "gamla, riktiga" radioamtörerna inte har kunnat förmå sig till att skapa ett fungerande kunskapskrav för nya radioamatörer.
Det står ingenstans i utbildningen till radioamamatör att man inte får äga en frekvens, eller ens att man inte får armbåga sig fram. Spektra och bandbrdedd framgår inte tydligt av utbildningen.

Vad en VFO används till, Karl Arne, var förr att driva omkring på banden och utan att veta om QSO:et drivit in på andra radioamtörers frekvenser.

Något som hände under 60 tal då jag faktiskt lyssnde och kunde bevittna konfrontationer om "stöld" av frekvenser.
Jag minns även från den tiden hur man artigt QSY:ade 500 Hz för att göra en ledig SSB kanal. Dvs dålig kunskap om bandbredd och spektra redan då.

Dagens kristallstyrda stationer, (dvs via krisall till frekvensyntes) bidrar istället tvärt emot vad som hände på 60 och 70 talet, till att få folk att hålla sig på sin frekvens.

Att gamla duktiga riktig radiomatörer som gjort svåra prov tar efter 27 MHz jargongen är känt.
De nya unga ifrågasätter istället föra att köra utan blinkers och köra över andra.
Jag tror inte för en sekund att FM har med något som helst problem att göra, utan olika modulationmetoder är lika självklart som något annat inom hobbyn.
Kan vi inte acceptera något nytt skulle vi sitta med telegrafnycklar och batterirör.
Inte ens bug var accepterat en tid.
En del av den dåliga stil vi talar om är en spegelbild av samhället i stort.

Dessutom är kanalisering ett utmärkt sätt att effektivast möjligt utnyttja frekvensbandet.

Der var inte bättre förr, det är min uppfattning efter att ha lyssnat på radio och amatörband sedan mitten av 60 talet.
Det blir heller inte bättre av att säga att det var bättre förr, och att dagens radioamatörer är dumma och gör dumma saker.
Det blir heller inte bättre av att skylla på exvis FM, eller AM, ja det blir inte ens bättre av att skylla på 27 MHz, APRS, Pacet eller D-STAR. Eller en tid då SSB var fördärvet, och stod för allt jävelskap.
Det blir heller ej bättre av att skylla på VFO eller frekvensyntes. De är båda utvecklingar av tiden mot något bättre rent tekniskt. Och borde inte amatörradio sträva mot modern teknik?


de
ÄffPeDe
 
Hej.
Bra synpunkter Lars / IVE.
Det finns en bandplan där man vädjar om att visa respekt för interkontinental / DX trafik inom området 3775-3800. Om man inte har vare sig antenner för DX trafik eller ett störningsfritt QTH kan man inte höra vad som försigår inom DX fönstret och kan därför inte avgöra om man stör eller inte.
Nu är det tyvärr inte bara 3777 gänget från SM som struntar i att visa hänsyn utan även en grupp andra SM stationer på 3785. Detta betyder dock inte att man skall anse det legitimt med trafik inom detta område. Det finns andra platser på bandet, varför just där?
Hälsningar // Thord
 
Back
Top