Jag tror problemet beror på att de "gamla, riktiga" radioamtörerna inte har kunnat förmå sig till att skapa ett fungerande kunskapskrav för nya radioamatörer.
Det står ingenstans i utbildningen till radioamamatör att man inte får äga en frekvens, eller ens att man inte får armbåga sig fram. Spektra och bandbrdedd framgår inte tydligt av utbildningen.
Vad en VFO används till, Karl Arne, var förr att driva omkring på banden och utan att veta om QSO:et drivit in på andra radioamtörers frekvenser.
Något som hände under 60 tal då jag faktiskt lyssnde och kunde bevittna konfrontationer om "stöld" av frekvenser.
Jag minns även från den tiden hur man artigt QSY:ade 500 Hz för att göra en ledig SSB kanal. Dvs dålig kunskap om bandbredd och spektra redan då.
Dagens kristallstyrda stationer, (dvs via krisall till frekvensyntes) bidrar istället tvärt emot vad som hände på 60 och 70 talet, till att få folk att hålla sig på sin frekvens.
Att gamla duktiga riktig radiomatörer som gjort svåra prov tar efter 27 MHz jargongen är känt.
De nya unga ifrågasätter istället föra att köra utan blinkers och köra över andra.
Jag tror inte för en sekund att FM har med något som helst problem att göra, utan olika modulationmetoder är lika självklart som något annat inom hobbyn.
Kan vi inte acceptera något nytt skulle vi sitta med telegrafnycklar och batterirör.
Inte ens bug var accepterat en tid.
En del av den dåliga stil vi talar om är en spegelbild av samhället i stort.
Dessutom är kanalisering ett utmärkt sätt att effektivast möjligt utnyttja frekvensbandet.
Der var inte bättre förr, det är min uppfattning efter att ha lyssnat på radio och amatörband sedan mitten av 60 talet.
Det blir heller inte bättre av att säga att det var bättre förr, och att dagens radioamatörer är dumma och gör dumma saker.
Det blir heller inte bättre av att skylla på exvis FM, eller AM, ja det blir inte ens bättre av att skylla på 27 MHz, APRS, Pacet eller D-STAR. Eller en tid då SSB var fördärvet, och stod för allt jävelskap.
Det blir heller ej bättre av att skylla på VFO eller frekvensyntes. De är båda utvecklingar av tiden mot något bättre rent tekniskt. Och borde inte amatörradio sträva mot modern teknik?
de
ÄffPeDe