Abonera på en frekvens

nu värkar det som ni drar alla sm stationer över samma kant. ok jag var med och jag gjorde fel ok.

FÖRLÅT!!!


Men ni tänker inte på att det finnes andra i världen som också kan göra fel?

vi är inte mindre än människor och det är så att vi människor kan fela. så länge jag har varit med på ringarna.

På dx fönstren så har ja då aldrig fått den frågan att lämna frekvensen för att någon vill ropa på ett dx. Och det är ju just det man ska ha hänsyn till. Men Men en bullentin kanske är ett DX? ni värkar ju vara bättre på detta än oss andra dödliga amatörer som håller på med radio. och lyssnar man så är det fler som ligger på övre delen av 80m och kör vanliga QSO. förlåt jag menade samtal. men det är ju så att det är väl bara vår lilla grupp i sverige som har amatörradiolicens som inte ska vara på 80m eller?

JOTA/JOTI gick av stapeln i helgen och WAG contesten med för den delen.

Enligt IARU rekommendationer drift bör undvikas utanför tävling-föredragna segment. För att minska störningar med deltagarna i JOTA tävling drift inte tillåtet i följande tävling-fria delar.

Detta märkte jag då inte. När jag försökte få en förbindelse med en Jota station.
Nä då kom det in contest stationer och körde över oss. det slutade med att vi fick lägga oss på en digital frekvens och köra USB. långt ner på 80m bandet. det är är et digitalt fönster så det var väl inte bättre det? skulle vi lägga oss och köra över andra stationer på 3.750.00 då istället? köra FM och vara breda som ladugårdsväggar?

Folk ser stickan i andras ögon men inte bjälken i sitt eget öga.
 
Last edited:
Skype

Skype har utmärkta funktioner för "ring QSO" och allt blir dessutom i perfekt kvalitet. Dessutom kan man prata om PRECIS vad man vill och inte behöva bry sig om att det finns andra som ifrågasätter temat eller lämpligheten i det samma.

Om vi använder vårt frekvensspektrum och vår hobby till det som definitionen av hobbyn beskriver, då slipper vi mycket ifrågasättande och tyckande.

För de som önskar abonnera på en frekvens, kan Skype vara en framkomlig väg :)
 
Ja, detta beteende kan nog skapa mycket "värk".. inte ens på en modern "digital frekvens" kan man gå säker... ;)
 
Skype har utmärkta funktioner för "ring QSO" och allt blir dessutom i perfekt kvalitet. Dessutom kan man prata om PRECIS vad man vill och inte behöva bry sig om att det finns andra som ifrågasätter temat eller lämpligheten i det samma.

Om vi använder vårt frekvensspektrum och vår hobby till det som definitionen av hobbyn beskriver, då slipper vi mycket ifrågasättande och tyckande.

För de som önskar abonnera på en frekvens, kan Skype vara en framkomlig väg :)

bra då lägger vi ner amatörradion och gör som alla andra som tycker amatörradion är gammalmodig. och använder oss av Skype och liknande medel.

Lycka till att locka nya radioamatörer i form av de yngre. Det är just detta som är tjusningen med radiohobbyn att slippa ha Skype. och använda en radio istället. det är väl detta hobbyn går ut på?
 
De flesta scouter gillar JOTI varför då? själv vill jag ha dom på JOTA att använda radio. Men då vill ja inte se någon som skriver om att rekrytera nya radioamatörer mera.

För det finns Skype då behöver vi inte hobbyn längre.

BRA IDÉ.
 
Lugn o fin nu ... jag har varit här hur länge som helst! så stick, annars lägger jag bärvåg på dig ... ;) Eller så skickar jag ner snön som kommer här uppe nu till SM6-land ...

Det ger du attan i - snön kan ni behålla där uppe
 
bra då lägger vi ner amatörradion och gör som alla andra som tycker amatörradion är gammalmodig. och använder oss av Skype och liknande medel.

Lycka till att locka nya radioamatörer i form av de yngre. Det är just detta som är tjusningen med radiohobbyn att slippa ha Skype. och använda en radio istället. det är väl detta hobbyn går ut på?

Det var inte budskapet...

Kommunikation är en del av hobbyns kärnvärden, men om folk inte har vett att förstå rågången mellan vad som är lämpligt och vad som är direkt olämpligt, föreslog jag att Skype kunde vara ett kommunikationssätt som kunde ersätta 80 meter SSB.

Folk må ha vilka åsikter de vill, men att politisera etern med dessa åsikter kan inte vara meningen, eller hur? Då Radio Tirana och andra politiska basuner tystnade behöver vi nödvändigtvis inte ersätta dem med nya.

Har jag fel?
 
Last edited:
Det ger du attan i - snön kan ni behålla där uppe

ja du har nog rätt Kenneth :) behåller den framöver ...

Det är ju tack vare snön som vi kan locka upp kompizarna från b.l.a. SM6 land hit på vintern, ta 1500,- spänn per vuxen i familjen, något lite mindre för ungarna, för att frakta runt dom en vecka i liftarna. Kan ta 95,- spänn för en tallrik gulaschsoppa med lite vitt bröd till (pappa tar ofta o gärna en pilsner till, Tack o bock! 65,- extra ... ) :D

Jo du har helt rätt, vi behåller snön här uppe!

/Johan

Ps. ursäkta att det blev väldigt off topic det här ... kunde inte låta bli :cool:
 
Folk må ha vilka åsikter de vill, men att politisera etern med dessa åsikter kan inte vara meningen, eller hur? Då Radio Tirana och andra politiska basuner tystnade behöver vi nödvändigtvis inte ersätta dem med nya.

Har jag fel?

Du har definitivt inte fel, Mats!
Det är precis så som det borde vara, och var, när du och jag började med amatörradio. Nåde den som pratade politik, religion eller annat i amatörradiohänseende ovidkommande över radion. Förutom att det då fanns både tillsyn och lagrum, var självsaneringen kraftfull i kollektivet radioamatörer.

Rent allmänt kan man se en ohälsosam slapphet och bristande respekt när det kommer till att uttrycka sig i publika media. Det har dessvärre även smittat denna hobby där vi tilldelats ett stort publikt utrymme och är rent ut sagt förödande för hobbyns fortlevande!

Använd Skype till att ventilera dessa saker, precis så som föreslås ovan, och amatörbanden till de är avsedda för!

Den som anser att syftet med våra tilldelade amatörband är att ha denna agenda, har fått hela konceptet amatörradio om bakfoten och borde ha valt ett annan väg att agitera!

73/Lasse
 
Bara en liten detalj - men ändå! Kan vi inte rätta till rubriken "Abbonera på en frekvens", så att det blir rättstavat - abonnera ... ? Abborren nappar förr eller senare och kan visa framtida klimatförändringar med hjälp av sina fenor?
 
Det stora problemet

Definiera amatörradio!!!
Amatörradiotrafik
icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.
Om man lyssnar på visa ringar så finns inte tillstymmelse till tekniska diskussioner.
Och vartannat ord är svordomar, mycket bra reklam för hobbyn.. SUCK
Det som avhandlas kunde lika gärna ske på tex Skype
 
Last edited:
Definiera amatörradio!!!
Amatörradiotrafik
icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.
Om man lyssnar på visa ringar så finns inte tillstymmelse till tekniska diskussioner.
Och vartannat ord är svordomar, mycket bra reklam för hobbyn.. SUCK
Det som avhandlas kunde lika gärna ske på tex Skype


Jag har synpunkter endast på det som rör "tekniska diskussioner".

Det som förvånar mig mest är att många av de som har ett så utpräglat stort intresse för DX, har så svagt intresse för teknik inom området antenner och radiovågors utbredning. Man kompenserar bristerna genom att använda sig av riktantenner och hög uteffekt i stället för tvärtom ...
Skräckexemplen mångfaldigas vid de sk testerna. Det är inte förvånande att vissa avskyr dessa tester.
Andra ogillar direkt tekniskt kunnande ... och det är ju ett mycket märkligt ställningstagande i utövandet av en teknisk hobby.
 
Malcolm, jag tycker inte alls det är konstigt att vi är olika.
det är sedan tusentals år konstaerat att människor är olika, har olika ideologi, olika politisk inriktning, olika religion, andra sekulära, en del intresserade av att slå på en boll, andra av teknik, andra av eleketronik. Inom hobbyn amatörradio finns även där skillnander och det är känt att hobbyn är så bred att det får plats väldigt stora skillander mellan inriktning.
Snarare är det underligt att det inte finns fler skillnader.
Ytterligheter som teknikst intresse för en mycekt liten del, exvis HF-steg för UHF kan sysselsätta en radioa atmör hela livet. En annan samlar frimärkena på QSL korten.
Det är snarare en mänsklig rättighet att inte vara exakt lika som någon förespåkar.
Som tur är och vi slipper åtminstone i vårt land de mest diktatoriska symptom.

Fram för ökad olikhet, först om vi tänker olika kan vi bredda oss och hobbyn.

För visst behöver vi ökad bredd.
Fler sätt att skrynkla bärvågen, fler sätt att registrera QSO, fler QSO-typer, felr antennkonstruktioner, fler antennavstämmarkonstruktioner, fler användare som kör radio, mer radioamtörer som forskar om vågutbredning.
Kanske vi till och med behöver en bredare förståelse av själva männinskan och hur den är beskaffad och olik.


de
FPD
FPD
 
Hej!

Att vi alla är mer eller mindre olika och därmed har skiftande intressen är givetvis fullt naturligt. Förmodligen önskvärt oxo för den delen?

Nåväl, att en del radioamatörer inte är så värst teknikintresserade, utan snarare inriktade på kommunikation kan jag förstå. Dock inte utan att förundras en smula, men det beror ju på mitt sätt att se på amatörradio, med mina värderingar.

Vad som slår mig med häpnad är de "radioamatörer" som verkar ta avstånd teknikdelen och även se ned på, eller i vart fall göra narr av de som bygger, lödar mäter och skruvar eller för den skull kör telegrafi. Det senare verkar vara en nagel i ögat på många av de som inte avlagt telegrafiprov, detta yttrar sig i diverse nedsättande uttalande. Att göra sig lustig över andra är ett synnerligen lågt beteende. Hade jag varit lagt åt samma håll så skulle jag gapskratta man hör dem avhandla "enkla problem" som överlagrat brum på signalen eller hur man tillverkar en enkel tråddipol och trimmar in SWR. Nu finner jag det snarare tragiskt än lustigt, så nå't skratt inte ens fniss blir det. Jag tycker att de verkligen missat en del av tjusningen med amatörradio.

För egen del så var det kombinationen av teknik och kommunikation som ledde till att jag blev radioamatör. Förmodligen under influens av ett EM34! ;)
 
Last edited:
Abonnera på en frekvens

Låt mig citera SM4FPD den 19 oktober kl 0830.
Så här skriver han: Jag tror att det beror på att de "gamla riktiga" radioamatörerna inte har kunnat förmå sig till att skapa ett fungerande kunskapskrav för nya radioamatörer. Slut på citat.

Det är precis vad det hela handlar om. Och än i dag ser (läser och hör) vi hur dessa (bara vissa) "gamla riktiga" radioamatörerna fortsätter i sin oförmåga att vägleda nytillkomna.
Man gör precis tvärtemot sunt förnuft; lierar sig med avarterna cch direkt understödjer dem på ett sätt som leder helt fel. Och varför gör man så, kan man undra. Svaret är enkelt; inställsamhet och populism!

Igår kväll lyssnade jag till hur en "gammal riktig" radioamatör lovprisade en ung och oerfaren "amatör" för dennes sätt att begabba äldre, etablerade och kunniga riktig radioamtörer, som "slitet" sig fram till ett riktigt certifikat.

Man undrar ...
 
Last edited:
Back
Top