Accessory plug FT-277

SA0BTA

Active Member
Hej! Köpte för snart ett år sedan en FT-277 Sommerkamp för att starta en andra karriär som ham (förra var under 50- och 60-talet). Nu på onsdag har jag lyckats lösa mitt antennproblem och det blir dax att sätta fart på riggen. När jag läser igenom Manual FT-277 som jag hittat på webben står där i how to do "don´t forget to check that the accessory plug is in the accessory socket. The heater voltage to the final tubes is supplied through pin 1 and pin 2 of the accessory pllug."
Socketen sitter på baksidan, men någon plug fick jag inte med när riggen köptes. Nu är frågan, måste man ha en plugg där, och varför eftersom nätaggregatet är inbyggt, och hur skall jag klara mig utan plugg, och om pluggen är nödvändig, hur skall jag "överkoppla" den? Bara överkoppla medan 1 och 2, och vad är det, sett utifrån riggens baksida? Någor annat som skall överkopplas? Mycket taxam för svar!
Bertil
 
Pluggen är en 11-polig "reläplugg" med samma sorts stift och hålcirkel som den vanliga 8-poliga oktalpluggen. Tyvärr har dessa pluggar utgått hos alla leverantörer som jag känner till,

Elfa hade dessa till för bara ett par år sedan.

Byglingen behöver göras mellan stift 1 och 2, och stiften är numrerade medurs från polariseringsstiftet i mitten av kontakten sett från insidan av transceivern.

Kvalitetsfabrikat av sådana don som t.ex. Amphenol har stiftnumrering på själva kontaktkroppen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kanske syns kontakterna tydligare här än de gör på din manual?
Klicka några gånger på bilden tills den blir tillräckligt stor.
 

Attachments

  • 12-4747165e42.jpg
    12-4747165e42.jpg
    83,9 KB · Views: 74
Last edited:
Du behöver inte kontakten. Det går utmärkt att koppla ihop 1 och 2 ändå. Antingen löder du ihop på insidan eller så sätter du en lagom tråd mellan pinnarna. Många gjorde så när kontakten "kom bort".
Orsaken att ha pluggen med kortslutningen mellan de här pinnarna är att, som det står i boken, HEATER ska fungera. Orsaken är att man skulle kunna använda en transverter till riggen. På drivrörets anod finns en liten link som är kopplad till baksidans TRANSverter utgång. Där får man ut en mycket liten effekt för att driva sändarblandaren. Konverterns utgång kopplar man sedan direkt in på stationens antennkontakt.
Nu kommer vi till poängen: när "pluggen" dras ut så försvinner glödspänningen till de båda 6146B som är slutsteget och därigenom har man fått sig en lagom MF-del till sin VHF-station.
Det är det hela.
Det är mer än en gång som jag haft huvudet inne i en sån station (och dess modellkamrater) och jag har varje gång lyckats få ut det igen utan någon form av förlust...
 
Last edited:
Starta riggen och se vad som händer. Glöder slutrören så är saken klar. :)
 
Last edited:
Nu kommer vi till poängen: när "pluggen" dras ut så försvinner glödspänningen till de båda 6146B som är slutsteget och därigenom har man fått sig en lagom MF-del till sin VHF-station.

Några 6146B har jag aldrig lyckats hitta i en omodifierad FT-101B/FT-277.
Däremot 6JS6 som är ganska ömtåliga "sveprör".
Detta är ett gott skäl att handskas försiktigt med radion när man stämmer av.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top