Intressant Lennart!
Kul att du verkligen provade med AA och AAA celler, istället för att leta den storlek som var förut. Det ger nya möjligheter.
Fick du dit termostaten och termosäkringen?
Ja då har du friska batterier livet ut, (accarnas liv då)
Tur att jag har sparat några gamla BP-8
r och BP-3
r....
Att strömmen blev så låg med 8 celler beror förståss på att det då skall bli 12 Volt i fulla acckar.
Kan nämna att det förekom BP-7, eller CM7. de hade fler celler för att uppnå högre spänning.
Men för att ladda dessa fick man göra lite konstgrepp.
Vid laddning drar ett litet relä som delar upp batteripaketet i två halvor, värdera halvan laddas med en strömgenerator lik den i BP-8.
När laddningen sen är klar och avbryts seriekopplas alla celler tillbaka.
Så kan man göra om man vill kunna ladda ett batteri med exvis 10 celler för att kunna få 12 V, från bilens elsystem.
De skall ju ladas upp till 15 Volt och då räcker inte spänningen från bilen till.
Med ett relä delar man cellpaket till två med varsin strömgenerator, som i sin enklare form är motstånd.
SM4FPD