Acom 1000 Vs Ameritron Al-811, fläktfråga.

SM3VFO

Member
Först vill jag säga att jag hoppas att jag postar i rätt forumdel, annars får mod flytta den, men jag hittade ingen "slusteg" eller "kringutrustning".

Jag bytte nyligen in mitt Ameritron till ett Acom 1000.

Och funderar över några saker, eller rättare sagt en sak, resten är bara min åsikt av användandet av de båda.

Jag funderar över om fläkten verkligen skall ändra varvtal beroende på vilken ljus-styrka jag väljer i displayen?

Har jag på 0 så är den högre i varvtal än när jag har på nivå 5, då är den som lägst, irriterande för jag vill ju ha en någorlunda tyst fläkt samtidigt som jag vill kunna se vad det står på displayen.

Att ett Acom 1000 skulle vara så mycket tystare än andra steg håller jag inte med om, nu vet ju inte jag om resonanser i skalet (det är väl fortplantning från nätdelen kan jag tänka när den vid högre belastning svänger påtagligt) och om fläktljudsnivåer har stigit i just mitt exemplar eftersom det har några år på nacken men dock.

Att Acom 1000 skulle vara snabbare att tuna än de flesta andra i klassen är ett helt absurt påstående.

När man startar steget startar en timer som är inställd på 150 sek, det är den tid som krävs för att säkerhets-ställa uppvärmningen av röret, inget konstigt med det, men det är en evighet när du hör den attraktiva station du vill ha i loggen på 10m som du efter erfarenhet känner till av bandet, sakta försvinner pga den QSB du hör att den befinner sig i.

10 sekunderas warmup är det på rören i ett Ameritron Al-811, att stämma av steget tar inte mer än MAX ytterligare 10 det också, om man har noterat rattarnas position på repektive band på förhand, 20sek jämfört med 150, visst det kanske låter som en fjantig jämförelse men jag tycker det är viktigt att poängtera.

Mitt Ameritronsteg lät inte mer än mitt nuvarnade Acom, den lilla effekt som skilde de båda åt motiveras inte av pris skillnaden.

Jag ångrar däremot inte min uppgradering, det finns flera fördelar med mitt Acom, det lämnar runt Kilot oavsett vilket av banden jag kör det på, det luktar inte bränd bakelit när man kör ett längre Qso på 10 eller 12 (som det gör från en choke om jag inte har helt fel i Ameritronstegen) som lägger sig i hela kåken.
Inbyggd effektmätare och fina skydd för komponenterna.

Nu trampar jag säkert någon Acomägare på tårna, det är inte min mening, jag menar jag har ju ett själv, men däremot kan det vara viktigt att skriva vad man tycker eftersom allt för många prisar produkter till skyarna, men det skrivs inte alltid något om de negativa sidorna som kan finnas, en medalj har ju även den en baksida.

Det här kan naturligtvis ses som petitesser, men miljön i shacket är för mig viktigt, köper man utrustning i prisklasser som motsvarar en månadslön för många så får man ställa lite krav och ha funderingar.

Resonemanget att "det jag har är alltid bäst" håller ni nog med om är naivt, även om man såklart lätt blir förtjust i sina prylar man skaffat till sitt shack.
 
Det var inte många synpunkter kring mitt inlägg så man får väl tolka det som att alla håller med ;)

Att fläkten ändrar varvtal i samband med att man justerar belysningen i LCDskärmen är galet, jag mailade supporten, jag öppnade och kikade själv igår med hjälp av schemat men blev inte klokare, hittade aldrig JP9 på kontrollbordet, så jag skruvade ihop det igen tillsvidare.
 
Back
Top