Adapter för Laptop-ljud

SM0BRF

Well-Known Member
Jag har förgäves letat efter en övergång från den nu på laptops så populära kombinationsutgången för mikrofon/hörlur till separat mikrofon och hörlur. Någon som vet var det finns eller ska man bli tvungen att köpa ett Skype headset, klippa av kabeln och löda på separata kontakter?

/Roland
 
Tackar, tackar.
Jag visste inte att det var samma standard i nyare PC som i en "smartphone".

/Roland
 
Ett problem är att det finns två olika standarder för dessa kontakter, d.v.s 3.5-mm-kontakter med fyra anslutningar, ibland kallade TRRS (Tip, Ring, Ring, Sleeve.) Nu har en av dessa standarder tagit över, men man kan komma över headset som inte passar. De som passar Iphone är de som "vunnit". Se Wikipedia:phone connector (audio) och efterföljande stycke. Det är "CTIA/AHJ" som nu är dominerande.

//SM5OCI Per
 
Last edited:
Jaha nu sitter man i klistret....
Jag var och köpte en Lenovodator där det i den tekniska specen på nätet stod att den var försedd med en mikrofoningång och en hörlursutgång. Efter ett par dagars jobb med installationer och uppdateringar var det dags att koppla den till radion för att köra WSPR för ett vågutbredningsprojekt. Då upptäckte jag att det var ett "COMBO-uttag". Inga problem tänkte jag och åkte och handlade en adapter. Då upptäckte jag att det bara var mono på mikrofoningången. Synd för framtida SDR-övningar, men WSPR behöver inte stereo. Jag kopplade in ljudet via min mikrofontransformator, men ingången var väldigt lågohmig och kortslöt ljudet. Jag läste då bruksanvisningen till datorn och där stod den olycksbådande texten: ”Som standard stöder inte kombinationsuttaget konventionella mikrofoner”. Jag googlade då på mikrofon till Iphone och hittade:
"Because the microphone has this built-in analog-to-digital converter, the microphone package is very easily integrated with other digital circuitry".
Det är alltså en digital ingång!!!
Ur hörlurskontakten kom det dock en analog signal.
Så nu återstår bara att använda ett externt ljudkort. Dom jag sett har varit avsedda för ljudanläggningar med en massa ljudbehandlingsfunktioner. Det kan ju inte vara optimalt för radiokörande. Signalink som nämnts verkar inte vara ett regelrätt ljudkort? Dessutom är det väl bara en monokanal. Kjell&CO har ett simpelt som man sätter i en USB-port, men inga tekniska data. K1JT säger att ljudkortet ska klara "48 kHz sample rate".
Någon som har ett tips?

/Roland
 
Tack för tipset! Den var det ju rattar på också :).
Jag har frågat "Komplett" och "Kjell" om dom kan kolla samplingshastigheten.

/Roland
 
Du kan kolla på prisjakt, sök på externa ljudkort.

16bit / 48kHz klarar de flesta ljudkort.

/Micke
 
Last edited:
Hej -XFD, hur använder du det? Står det mot förmodan någonting om sample rate på något medföljande papper?

/Roland
 
Hej Roland, jag köpte denna för att använda som mikförstärkare till
min SoftRock 6.3 har bara inte hunnit testa detta ännu.
Tyvärr så medföljer det ingen spec. till enheten men jag läste
någonstans att samplingfrekvensen skall vara 48kHz, hittar tyvärr ej denna info igen.
Märk väl att mikingånen är MONO.

Stefan
 
Jag köpte Kjells enkla USB "ljudkort" på prov. Vid installationen var beskedet. "Don't support this platform".
Jag har WIN 8.1.

/Roland
 
Hej,

Provade just idag en gammal USB som jag hade liggande på min WIN8 dator.
Fungerade utmärkt... USB-ljudkort > Ljudkort | Kjell.com

/ULF

Jag upptäckte senare att den funkade i ett USB2-uttag. Däremot inte i det USB3-uttag jag hade pluggat in den i. Verkar fortfarande vara något strul med mikrofoningången men har inte hunnit reda ut om det är PCn eller ljudkortet som trasslar. Jag provade bara med "Inspelaren" i Windows.

/Roland
 
Last edited:
Nu har jag fått igång "Kjells" ljudkort i båda riktningarna. Då la USB/V.24-konverteraren av. Den har tidigare fungerat vid ett kort prov. Inga ominstallationer har hjälpt. Håhå jaja....
Dagens datorer som tror en massa saker är ett gissel. Tacka vet jag DOS.

/Roland
 
Back
Top